خواص عسل طبیعی

12 دلیل برای نوشیدن روزانه یک لیوان آبلیمو و عسل

آبلیمو و عسل

شاید شنیده باشید که نوشیدن ناشتای یک لیوان آبلیمو و عسل برای سلامتی بسیار مفید است. عسل و آبلیمو دارای خواص درمانی قدرتمندی هستند که هنگام ترکیب شدن، یک محلول سلامتی عالی می‌سازند. تهیه این نوشیدنی بسیار ساده است و نیاز به تلاش زیادی ندارد. در واقع، بیشتر مردم بعد از چند روز مصرف این نوشیدنی انرژی‌زا، به آن علاقه‌مند می‌شوند. چنان چه قصد خرید عسل طبیعی و تهیه این نوشیدنی انرژی زا و بی نظیر را دارید، حتماً آن را از یک فروشنده یا زنبوردار معتمد خریداری کنید.

طرز تهیه نوشیدنی آبلیمو و عسل

  1. یک لیوان آب را جوشانده و اجازه دهید تا از داغی بیفتد.
  2. آب یک عدد لیموترش و یک قاشق غذاخوری عسل خام و فرآوری نشده به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا کاملاً حل شود.
  3. مهم است که مخلوط را همان لحظه پس از تهیه نوشیدنی مصرف کنید.
  4. بهتر است نوشیدنی آبلیمو و عسل را با شکم خالی مصرف کنید تا از همه فواید آن بهره‌برده شوید.

11 دلیل نوشیدن روزانه آبلیمو و عسل

آبلیمو و عسل یک ترکیب منحصر به فرد است که از ادغام شیرینی عسل و ترشی آبلیمو به وجود آمده است. علاوه بر طعم لذیذ، آبلیمو و عسل دارای خواص سلامتی نیز می‌باشد. در ادامه به بررسی برخی از دلایل مصرف این نوشیدنی در صبح می‌پردازیم:

1- آبلیمو و عسل یک نوشیدنی کم‌ کالری و سالم

آبلیمو و عسل یک نوشیدنی کم‌ کالری

تقریباً همه ما به یک نوشیدنی برای شروع روز نیاز داریم. برخی افراد قهوه و برخی دیگر چای یا آب پرتقال را انتخاب می کنند. پس از ساعت‌های طولانی گرسنگی در طول شب، بدن ما، به ویژه مغز نیاز به انرژی برای شروع کار دارد. اما نوشیدن قهوه و چای در صبح ممکن است بیش از حد اسیدیته ایجاد کرده و اختلالات گوارشی را افزایش دهد.

در مقابل، نوشیدن روزانه یک لیوان آبلیمو و عسل می‌تواند جایگزین سالم‌تری باشد. این نوشیدنی کم کالری است و حاوی مقدار زیادی آب و ویتامین C است که برای حفظ سلامتی عمومی و افزایش سیستم ایمنی بدن مفید است.

2- به هضم غذا کمک می کند

آبلیمو و عسل و هضم آسان

ترکیب آبلیمو و عسل می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک کند. این نوشیدنی تولید اسید معده و ترشح صفرا را افزایش می‌دهد. آنها به تجزیه مواد غذایی و جذب مواد مغذی کمک می‌کنند.

مصرف مخلوط آبلیمو و عسل به صورت منظم می‌تواند در تسهیل حرکت روده، کاهش مشکلات گوارشی مانند یبوست و سوء هاضمه، و بهبود وضعیت کلی دستگاه گوارش مفید باشد.

فواید دقیق عسل به نوع آن بستگی دارد. عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین فواید، مواد مغذی و آنزیم ها را برای سلامتی فراهم می کند. بیشتر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید پاستوریزه هستند و اکثر مواد مغذی و مفید خود را در فرآیند حرارت دادن از دست داده اند. اگر علاقه مند به امتحان عسل خام و ارگانیک و بهره مند شدن از فواید بی شمار آن هستید، بهتر است آن را از یک تولیدکننده محلی معتبر مانند فروشگاه شهدکده خریداری کنید.

[short_code_product_slider]

3- به عنوان ادرارآور عمل می کند

پزشکان معمولاً داروهای ادرارآور را برای درمان ورم و فشار خون ناشی از میزان زیاد مایعات در بدن تجویز می‌کنند. با این حال، ترکیب عسل و آبلیمو می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش مایعات اضافی و تقویت تولید ادرار در بدن مفید باشد.

این ترکیب همچنین می‌تواند به تسریع در رفع سموم و عفونت‌های مجاری ادراری کمک کند، زیرا بدن از طریق ادرار برخی از سموم بدن را نیز از بین می‌برد.

4- بدن را سم زدایی می کند

مواد سمی متعددی از طریق مواد غذایی آلوده به آفت کش ها و کودهای شیمیایی وارد بدن ما می شود. آلاینده های محیطی نیز از طریق پوست و مجاری تنفسی ما جذب می شوند. آنها در بافت ها، به ویژه در کبد و کلیه ها تجمع می یابند و در عملکرد صحیح آنها اختلال ایجاد می کنند.

ترکیب آبلیمو و عسل یک عامل سم زدایی ملایم و در عین حال قدرتمند است. این ترکیب عملکرد کبد را در خنثی کردن سموم بهبود می بخشد. اثر ادرارآور آن نیز به دفع سموم از طریق ادرار کمک می کند.

5- کمک به چربی سوزی

ترکیب آبلیمو و عسل با آب رسانی به سراسر بدن، سطح متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث کاهش وزن شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که افرادی که بدنشان به درستی آب رسانی شده است، کمتر از اضافه وزن رنج می‌برند.

مصرف ناشتای شربت عسل و آبلیمو می‌تواند به چربی سوزی کمک کند. همچنین مصرف این نوشیدنی چند ساعت قبل از وعده غذایی، باعث می‌شود که فرد کمتر غذا بخورد.

6- پوست را از آکنه پاک می کند

مصرف آبلیمو و عسل در صبح زود یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل آکنه است. با مصرف مداوم این نوشیدنی، ممکن است طی ۲ تا ۳ هفته پوست شما روشن‌تر و شفاف‌تر شود. برخی افراد متوجه شده‌اند که استفاده از آب لیمو بر روی صورت به کنترل آکنه کمک می‌کند، اما این درمان برای همه مناسب نیست.

 آبلیمو و عسل و پوست

اسید سیتریک موجود در آبلیمو به عنوان یک عامل لایه‌بردار شیمیایی عمل می‌کند و سلول‌های مرده پوست و آلودگی های انباشته شده را که ممکن است غدد پوست را مسدود کنند، از بین می‌برد. با این حال، استفاده مستقیم از آب لیمو بر روی پوست حساس می‌تواند تحریک کننده و آسیب‌زا باشد.

مصرف نوشیدنی آبلیمو و عسل به شفاف شدن پوست بدون ایجاد هرگونه تحریک موضعی کمک می‌کند. مکانیسم دقیق این اثر بسیار پیچیده است، اما تأثیر سم‌زدایی این نوشیدنی در پشت این اثر مفید قرار دارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لیمو و عسل و خواص ضدباکتریایی آنها نیز به شفافیت پوست کمک می‌کنند.

ترکیب آبلیمو و عسل با داشتن خاصیت ضدباکتریایی، به عنوان یک پاک‌کننده طبیعی عمل می‌کند و به تصفیه خون، تقویت کلاژن و درخشندگی و لطافت پوست کمک می‌کند.

5- یبوست را برطرف می کند

مصرف منظم نوشیدنی آبلیمو و عسل در صبح باعث افزایش نظم می شود. اثر مفید نه تنها از آب گرمی که به حرکت محتویات معده کمک می‌کند، بلکه از خاصیت آب لیمو در روشن‌کردن ترشحات بدن، از جمله ترشح مخاط از دیواره‌های روده، ناشی می‌شود. این باعث می شود که کارها بدون زحمت حرکت کنند. دفع منظم به کاهش نفخ و نفخ شکم همراه با یبوست کمک می کند.

7- باعث افزایش ایمنی می شود

مصرف روزانه نوشیدنی آبلیمو و عسل می‌تواند به عنوان یک ماده تعدیل‌کننده سیستم ایمنی به شما کمک کند و در برابر عفونت‌های فصلی و آلرژی‌ها محافظت نماید. با مصرف منظم این نوشیدنی، کاهش قابل توجهی در سطح سرماخوردگی و آنفولانزا را تجربه خواهید کرد.

این نوشیدنی پر از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین C، ویتامین های گروه ب، فسفر، کلسیم و منیزیم است. این مواد مغذی به تقویت سیستم ایمنی، تصفیه سموم و جلوگیری از عفونت‌های مجاری ادراری کمک می‌کنند.

8- داروی عفونت گلو است

وقتی گلوتان درد می‌کند، یک نوشیدنی گرم از آبلیمو و عسل به شما تسکین فوری می‌دهد. اما تأثیر آن سطحی یا موقتی نیست. پراکسیدهای موجود در عسل به عنوان ضدعفونی کننده عمل می‌کنند. این یکی از دلایلی است که عسل بهبود زخم‌ها و سوختگی‌ها را تسریع می‌کند. نوشیدن آبلیمو و عسل ممکن است به کاهش باکتری ها در ناحیه آلوده گلو کمک کند. همچنین ممکن است التهاب و درد را نیز کاهش دهد.

9- سرفه و گرفتگی قفسه سینه را برطرف می کند

آبلیمو و عسل می‌توانند در مقابله با عفونت‌های مختلف، به ویژه عفونت‌های مجاری تنفسی ناشی از سرماخوردگی، موثر باشند.

در فرهنگ‌های مختلف، آبلیمو و عسل به عنوان درمانی قوی برای عفونت‌های مجاری تنفسی و سرفه استفاده می‌شود. ویتامین C موجود در آبلیمو باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر این، عسل دستگاه تنفسی را مرطوب نگه می‌دارد و از سرفه‌های شدید ناشی از خشکی گلو جلوگیری می‌کند.

10- یبوست را برطرف می کند

کمبود آب می‌تواند یکی از عوامل اصلی ایجاد یبوست باشد. وقتی که بدن به مقدار کافی آب دریافت نمی‌کند، ممکن است مواد در روده خشک شده و حرکت آنها در داخل روده کند شود. این مشکل به ویژه در کودکان، زنان باردار و افراد مسن می‌تواند شایع‌تر باشد.

مصرف منظم آبلیمو و عسل در صبح، دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و روده‌ی بزرگ را هیدراته می‌کند و مانع از یبوست می‌شود.

11- عفونت‌های مجاری ادراری و سنگ‌های کلیه را تسکین می‌دهد

آبلیمو دارای خاصیت دیورتیک است، به این معنی که به افزایش تولید ادرار و ادرار کردن کمک می کند. همچنین، عسل دارای خاصیت ضدمیکروبی است که به معنی مقابله با باکتری‌های بیماری‌زا است. اثر دیورتیک آب لیمو و اثر ضد میکروبی عسل با هم کار می کنند تا مواد ناخواسته و باکتری های بیماری زا را از کلیه ها، مثانه و دستگاه تناسلی دفع کنند.

یکی از علل شایع سنگ کلیه و سوزش در هنگام ادرار کردن، ادرار اسیدی به حساب می‌آید. سیترات سدیم و سیترات پتاسیم اغلب به عنوان خط اول درمان برای این شرایط تجویز می‌شوند. آبلیمو به دلیل محتوای اسید سیتریک خود به عنوان یک ماده اسیدی شناخته می‌شود. اما وقتی آبلیمو در بدن متابولیزه می‌شود، اسید سیتریک آن به سیترات سدیم تبدیل می‌شود. 

12- حفظ سلامت قلب

مصرف روزانه آبلیمو و عسل می‌تواند به حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند. چندین مطالعه نشان می‌دهد که مصرف میوه‌های که شامل غلظت بالایی از ویتامین C هستند، برای پیشگیری از مشکلات قلبی و سکته قلبی بسیار مفید است.

آبلیمو با داشتن مقدار زیادی ویتامین C، در جلوگیری از عواملی که منجر به بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند، عالی عمل می‌کند. همچنین خواص ضد اکسیدانی عسل می‌تواند در کاهش رسوبات آسیب‌زا در رگ‌ها و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی مؤثر باشد.

سخن پایانی

آبلیمو و عسل یک ترکیب منحصر به فرد است که از ادغام شیرینی عسل و ترشی آبلیمو به وجود آمده است و علاوه بر طعم لذیذ، خواص سلامتی بسیاری نیز داراست. این نوشیدنی کم کالری و سالم می‌تواند جایگزین سالم‌تری برای سایر نوشیدنی‌های صبحگاهی مانند قهوه و چای باشد.

مصرف نوشیدنی آبلیمو وعسل می‌تواند به هضم غذا کمک کند، عمل ادرارآوری داشته باشد، بدن را از سموم تصفیه کند، به چربی سوزی کمک نماید، پوست را از آکنه پاک کند، یبوست را برطرف کند و ایمنی بدن را افزایش دهد. همچنین، مصرف منظم این نوشیدنی می‌تواند در درمان عفونت‌های گلو و مشکلات تنفسی نیز مؤثر باشد.

منابع
  1. hucklebeefarms.com
  2. www.netmeds.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *