خواص عسل طبیعی

مقایسه عسل و شکر | کدام شیرین کننده را انتخاب کنیم؟

مقایسه عسل و شکر

در مقایسه عسل و شکر باید بگوییم که هر دو به غذاها و میان وعده های ما شیرینی می بخشند. با این حال طعم، بافت و ارزش غذایی کاملاً متفاوتی دارند. عسل حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان است، دارای خواص ضد باکتریایی است و می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل در مدیریت دیابت نقش داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم به مقایسه عسل و شکر بپردازیم و فواید و مضرات هر کدام را برای سلامتی بررسی کنیم. توصیه می‌شود چنان چه قصد خرید عسل طبیعی و بهره مندی از خواص بی شمارش را دارید، حتماً آن را از یک زنبوردار یا فروشنده معتبر خریداری کنید!

ویدئو کدام شیرین کننده بهتر است عسل یا شکر ؟

فواید شکر برای سلامتی

 شکر از دو قند ساده به نام‌های گلوکز و فروکتوز ساخته شده است و در غذاهای مختلف مانند غلات صبحانه، نان، مایونز، مربا، کره بادام زمینی و کچاپ به کار می‌رود.

شکر از منابعی مانند نیشکر، چغندرقند و سایر گیاهان به دست می‌آید. اگرچه شکر از مواد طبیعی به دست می آید، اما قبل از تبدیل به محصول نهایی برای مصرف کنندگان، نیاز به پردازش زیادی دارد.  انواع قندهایی که تولیدکنندگان ممکن است به غذاها و نوشیدنی ها اضافه کنند:

  • فروکتوز
  • دکستروز
  • گلوکز
  • لاکتوز
  • مالتوز
  • ساکارز، که مردم ممکن است ارجاع دهد به عنوان قند سفره

هر قاشق غذاخوری شکر حدود 48 کالری دارد، در حالی که هر قاشق غذاخوری عسل حدود 64 کالری دارد. با این حال، عسل شیرین‌تر از شکر است و شما می توانید با مصرف مقدار کمتری از آن به شیرینی مورد نظر خود برسید. شکر معمولاً ارزان قیمت است، به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد و ماندگاری طولانی دارد. همچنین، مصرف شکر باعث می‌شود غذاها طعم خوبی داشته باشند.

شکر بهتر است در حد اعتدال مصرف شود، زیرا مواد معدنی یا ویتامین قابل توجهی را فراهم نمی کند. شکر یک کربوهیدرات ساده و منبع سریعی از گلوکز (انرژی) است که برای عملکرد بدن شما مورد نیاز است. کربوهیدرات ها منبع سوخت ترجیحی برای بدن شما هستند زیرا راحت تر از پروتئین ها و چربی ها به انرژی تبدیل می شوند.

فواید عسل برای سلامتی

فواید عسل برای سلامتی

عسل مایع چسبنده‌ای است که توسط زنبور عسل از شهد گلها ساخته می‌شود. در گذشته، عسل منبع اصلی غذای مصرفی انسان‌ها بود، اما در دوران‌های اخیر مصرف آن کاهش یافته است.

  1. عسل حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است، فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند نیز در عسل یافت می شوند. مقدار و انواع این ترکیبات تا حد زیادی به منبع گل بستگی دارد.
  2. عسل شیرین تر از شکر معمولی است، بنابراین شما می توانید با مصرف مقدار کمتری عسل به شیرینی مطلوب و مورد نظر خود برسید.
  3. علائم سرماخوردگی را کاهش می دهد: مطالعات نشان داده اند اگر از علائم سرماخوردگی رنج می برید، عسل به شما کمک می کند سرفه های شبانه خود را کاهش دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف عسل ممکن است یک راه طبیعی برای کاهش سرفه شدید در کودکان باشد.
  4. سوخت مورد نیاز ورزشکاران را تأمین می کند: یک قاشق غذاخوری عسل 17 گرم کربوهیدرت دارد. تحقیقات نشان میدهد عسل به اندازه سایر منابع کربوهیدراتی برای افزایش انرژی و کاهش خستگی مؤثر است. همچنین عسل ممکن است به محافظت از سیستم ایمنی بدن شما در برابر عوارضی که ورزش می تواند داشته باشد، کمک کند.
  5. به بهبود زخم ها کمک می کند: عسل به عنوان یک آنتی بیوتیک موضعی عمل می کند و ممکن است به تسریع روند بهبود زخم و کاهش التهاب کمک کند.
  6. تسکین آلرژی: برخی از مطالعات نشان می‌دهند عسل خام به دلیل گرده های موجود در خود ممکن است به عنوان یک عامل ضد آلرژی مؤثر عمل کند.

عسل حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی بیشتری است، بنابراین به عنوان گزینه بهتری نسبت به شکر معمولی دیده می شود.

الکس گلاور، متخصص تغذیه هلند می گوید: «عسل را می توان به عنوان جایگزین شکر استفاده کرد، اما به محتوای کالری توجه کنید.”

مقایسه عسل و شکر : آیا آیا واقعاً عسل انتخاب سالم تری نسبت به شکر است؟

عسل همانند شکر بیشتر از مولکول های مونوساکارید گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است. عسل نسبت به شکر رطوبت بالاتری (حدود 18 درصد آب) دارد. عسل به طور کلی از 80٪ قند (فروکتوز و گلوکز)، 2٪ مواد معدنی، ویتامین ها، گرده و پروتئین تشکیل شده است. در ادامه ارزش غذایی، محتوای کالری و شاخص گلیسمی عسل و شکر را مقایسه خواهیم کرد:

1- مقایسه ارزش غذایی عسل و شکر

مقایسه ارزش غذایی عسل و شکر
مقایسه عسل و شکردر هر قاشق غذاخوری قنددر هر قاشق غذاخوری عسل
کالری48 کالری64 کالری
کربوهیدرات ها12.5 گرم17.3 گرم
قند12.5 گرم17.2 گرم
فیبر0.0 گرم0.04 گرم
پروتئین0.0 گرم0.06 گرم
چربی0.0 گرم0.0 گرم

زنبورها از شهدی که از گل ها جمع آوری می کنند برای تولید عسل استفاده می کنند. این ماده غلیظ معمولاً به صورت مایع مصرف می شود و می تواند از رنگ زرد کم رنگ تا قهوه ای تیره متغیر باشد. عسل عمدتاً از آب و دو قند فروکتوز و گلوکز تشکیل شده است: همچنین حاوی مقادیر کمی از:

  • آنزیم ها
  • آمینو اسید
  • ویتامین های گروه B
  • ویتامین سی
  • مواد معدنی
  • آنتی اکسیدان ها

بسیاری از آنتی اکسیدان های موجود در عسل به عنوان فلاونوئیدها طبقه بندی می شوند. فلاونوئیدها دارای خواص ضد التهابی هستند که ممکن است برخی از مزایای سلامتی را به همراه داشته باشد. همچنین عسل دارای مقادیر کمی مواد معدنی و ویتامین است. این ممکن است به عنوان یک مزیت در نظر گرفته شود، اما ارزش آن به قدری پایین است که نمی توان عسل را منبعی از آنها دانست.

در مقایسه عسل و شکر، در واقع شکر یک بسته‌بندی کالری بدون مواد مغذی است. مصرف آن تنها به بدن کالری می‌دهد و هیچ پروتئین، چربی ضروری، ویتامین یا مواد معدنی را فراهم نمی‌کند.

2- مقایسه محتوای کالری عسل و شکر

 مقایسه محتوای کالری عسل و شکر

یک قاشق غذاخوری عسل حاوی 64 کالری است. در مقابل، یک قاشق غذاخوری شکر حاوی 48 کالری است. با این حال طعم عسل شیرین تر از شکر است و مردم تمایل به مصرف مقدار کمتری عسل دارند و این باعث صرفه جویی در میزان کالری مصرفی روزانه می شود.

مردم اغلب عسل را سالم تر از شکر می دانند، اما این بستگی به نحوه و میزان استفاده از آن دارد. عسل نیز مانند شکر سرشار از کربوهیدرات است و کالری بالایی دارد و می تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

خلاصه: میزان فروکتوز عسل از گلوکز آن بیشتر است. از آنجایی که فروکتوز شیرین تر از گلوکز است، بنابراین عسل هم شیرین تر از شکر است و مردم تمایل به مصرف مقدار کمتری از آن دارند و این باعث صرفه جویی در میزان کالری مصرفی روزانه ما می شود.

3- مقایسه شاخص گلیسمی عسل و شکر

شاخص گلیسمی (GI) سیستمی است از دسته بندی غذاهای حاوی کربوهیدرات بر اساس میزانی که این کربوهیدرات ها باعث افزایش قند خون می شوند. GI به ویژه برای کسانی که سطح قند خون خود را کنترل می کنند و بر ثابت نگه داشتن این سطوح متمرکز هستند، مانند افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت مفید است. مقادیر GI به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • GI پایین: 1 تا 55
  • GI متوسط: 56 تا 69
  • GI بالا: 70 و بالاتر
مقایسه عسل و شکرشاخص گلیسمینمره GI
عسل61متوسط
شکر65متوسط

شاخص گلیسمی (GI) شکر در مقایسه با عسل کمی بالاتر است. شاخص گلیسمی (GI)، معیاری است که نشان می‌دهد هر ماده غذایی، قند خون را چه‌قدر سریع بالا می‌برد. 

از کندوهای زاگرس تا آشپزخانه شما

مضرات و خطرات شکر

به طور کلی، شکر یکی از مواد مضر در رژیم غذایی مدرن است و مصرف آن می‌تواند به بروز بیماری‌های مختلف منجر شود. برای حفظ سلامتی بهتر است مصرف شکر را کاهش داده و به جای آن از منابع طبیعی شیرین‌کننده‌ها مانند عسل استفاده کنیم. عسل، به عنوان یک جایگزین طبیعی شیرین‌کننده، می‌تواند گزینه‌ی بهتری برای حفظ سلامتی باشد.

  1. شکر نه تنها مواد مغذی به رژیم غذایی اضافه نمی‌کند بلکه برای دندان‌ها هم مضر است.
  2. شکر در واقع یک بسته‌بندی کالری بدون مواد مغذی است. مصرف آن تنها به بدن کالری می‌دهد و هیچ پروتئین، چربی ضروری، ویتامین یا مواد معدنی را فراهم نمی‌کند.
  3. افزایش مصرف فروکتوز در کبد می‌تواند به بیماری کبد چرب منجر شود. مصرف زیاد فروکتوز باعث افزایش تجمع چربی در کبد می‌شود و ممکن است باعث بروز بیماری کبد چرب شود.
  4. مصرف زیاد شکر می‌تواند مقاومت به انسولین را افزایش دهد و به بروز سندرم متابلیک و دیابت نوع ۲ منجر شود.
  5. به طور کلی، شکر یکی از مواد مضر در رژیم غذایی مدرن است و مصرف آن باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. برای حفظ سلامتی، بهتر است مصرف شکر را کاهش داده و به جای آن از منابع طبیعی شیرین‌کننده‌ها مانند عسل استفاده کنیم.
  6. مصرف زیاد شکر باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود، به دلیل افزایش کالری و ترشح انسولین که اشتها را افزایش می‌دهد و تجمع چربی در بدن را تسهیل می‌کند.
  7. مصرف زیاد شکر می‌تواند به افزایش فشار خون، افزایش تری‌گلیسریدها و کاهش کلسترول خوب (HDL) منجر شود، که همگی عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی هستند.
  8. مصرف زیاد شکر باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن می‌شود، از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های مغزی.

مضرات و خطرات عسل

  1. یک قاشق غذاخوری عسل حدود 64 کالری دارد، که کمی بیشتر از شکر با حدود 48 کالری در هر قاشق غذاخوری است.
  2. با توجه به اینکه عسل حاوی قند است، مصرف بیش از حد آن ممکن است خطر ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش دهد.
  3.  از دادن عسل به نوزادان زیر 1 سال خودداری کنید زیرا عسل می تواند حاوی باکتری هایی باشد که باعث بوتولیسم نوزادان می شود، یک بیماری نادر که ممکن است بر تغذیه و تنفس کودک تاثیر بگذارد و نیاز به درمان پزشکی دارد. این امر در مورد عسل خام و فرآوری شده صدق می کند.
  4. عسل خام و فرآوری نشده می تواند حاوی گرده و اجزای زنبور عسل باشد، بنابراین افراد مبتلا به آلرژی به نیش زنبور بهتر است از مصرف عسل خودداری کنند.

سخن پایانی

در مقایسه عسل و شکر گفتیم که عسل فواید سلامتی بیشتری نسبت به سایر اشکال قند معمولی دارد. اما نباید فراموش کنیم که میزان کالری و شاخص گلیسمی عسل و شکر بسیار به هم نزدیک است و خطرات مصرف بیش از حد برای هر دو یکسان است، این خطرات شامل افزایش خطر برخی بیماری ها مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 است.

منابع
  1. www.eatingwell.com
  2. Honey vs. Sugar: Which is Healthier?
  3. Is honey better for you than sugar?
  4. About the Health Benefits of Honey

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *