خواص عسل طبیعی

درمان بواسیر با عسل + علائم و عوامل بواسیر

درمان بواسیر با عسل

آیا درمان بواسیر با عسل امکان پذیر است؟ بواسیر یا هموروئید، یکی از مشکلات شایع در سیستم گوارشی انسان است که معمولاً با تورم و التهاب مویرگ‌های مخاطی در منطقه مقعدی ایجاد می‌شود. عسل به عنوان یک ماده طبیعی با خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی شناخته شده است که می تواند در کاهش علائم بواسیر مؤثر باشد. بنابراین با خرید عسل طبیعی می توانید از این روش سنتی و خانگی برای درمان بواسیر خود استفاده کنید. برای آشنایی با روش های خانگی درمان بواسیر با عسل در ادامه این مقاله با ما همراه شوید!

علائم و عوامل بواسیر

اگرچه بسیاری از مردم دوست ندارند در مورد هموروئید صحبت کنند، اما اکثر ما آن را در مقطعی از زندگی تجربه کرده ایم. آنها قبل و بعد از زایمان بسیار شایع هستند و همچنین می توانند توسط تعدادی از عوامل دیگر ایجاد شوند.

بواسیر معمولاً با علائمی مانند خونریزی، سوزش و درد در منطقه مقعدی همراه است. این مشکل ممکن است به دلیل عواملی مانند تغذیه نامناسب، یبوست یا افزایش فشار در منطقه تحتانی بدن ایجاد شود. برای درمان بواسیر، معمولاً از روش‌های دارویی، روش‌های جراحی و یا درمان‌های طبیعی مانند درمان بواسیر با عسل و روغن زیتون و موم زنبور استفاده می‌شود.

1- برخی از عوامل ایجاد کننده بواسیر یا هموروئید

  1. بارداری
  2. زایمان
  3. یبوست مزمن و زور زدن برای تخلیه
  4. اسهال مزمن
  5. نشستن طولانی مدت
  6. بافت های ضعیف کف لگن
  7. گرایش ارثی
  8. تمرینات قدرتی و تناسب اندام نامناسب
  9. اضافه وزن
  10. بلند کردن وسایل سنگین

2- برخی از علائم بواسیر یا هموروئید

  1. نفخ و تورم: منطقه مختصری از مقعد ممکن است ورم کرده و بزرگ شود.
  2. درد و احساس سوزش: افراد مبتلا به بواسیر ممکن است در زمان تخلیه مدفوع یا پس از آن درد و سوزش در منطقه مقعدی احساس کنند.
  3. احساس ناتوانی در تخلیه مدفوع: بواسیر می‌توانند باعث ایجاد احساس ناتوانی در تخلیه مدفوع شوند و افراد ممکن است دشواری در تخلیه مدفوع داشته باشند.
  4. خونریزی روزانه: یکی از علائم اصلی بواسیر، خونریزی از مقعد در زمان انجام عملیات معمول مانند تخلیه مدفوع است.
  5. پروترزیون (خروج) بواسیر: در موارد شدید، بواسیر ممکن است از مقعد بیرون بزند. این وضعیت خود به تنهایی به علائم دردناکی منجر می‌شود.

آیا درمان بواسیر با عسل امکان پذیر است؟

آیا درمان بواسیر با عسل امکان پذیر است

بواسیر یا هموروئید وریدهای متورم در ناحیه رکتوم هستند و می توانند باعث درد، خارش و حتی خونریزی شوند. اگر هموروئید جدی شود، ممکن است نیاز به مداخله جراحی یا سایر راه حل های کم تهاجمی داشته باشد. خوشبختانه، برخی از داروهای خانگی مانند درمان بواسیر با عسل و روغن زیتون و موم رنبور نیز برای تسکین هموروئید وجود دارد.

یک مطالعه مقدماتی برای ارزیابی درمان بواسیر با عسل و روغن زیتون و موم زنبور به صورت موضعی بر روی بیماران مبتلا به شقاق مقعدی یا بواسیر انجام شد.

مخلوط عسل و روغن زیتون و موم زنبور به طور قابل توجهی خونریزی را کاهش داد و خارش را در بیماران مبتلا به هموروئید کاهش داد. بیماران مبتلا به شقاق مقعدی پس از درمان کاهش قابل توجهی در درد، خونریزی و خارش نشان دادند. هیچ عارضه جانبی با استفاده از مخلوط گزارش نشده است.

بنابراین درمان بواسیر با عسل امکان پذیر است و مخلوطی از عسل، روغن زیتون و موم زنبور عسل در درمان بواسیر و و شقاق مقعدی بی خطر و از نظر بالینی مؤثر است.

فواید دقیق عسل به نوع آن بستگی دارد. عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین فواید، مواد مغذی و آنزیم ها را برای سلامتی فراهم می کند. بیشتر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید پاستوریزه هستند و اکثر مواد مغذی و مفید خود را در فرآیند حرارت دادن از دست داده اند. اگر علاقه مند به امتحان عسل خام و ارگانیک و بهره مند شدن از فواید بی شمار آن هستید، بهتر است آن را از یک تولیدکننده محلی معتبر مانند فروشگاه شهدکده خریداری کنید.

[short_code_product_slider]

9 راه برای تسکین بواسیر یا هموروئید

تسکین بواسیر یا هموروئید

علاوه بر درمان بواسیر با عسل راه های بسیاری برای تسکین و درمان بواسیر یا هموروئید وجود دارد، در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  1. دراز بکشید، دراز کشیدن با یک بالش زیر زانو، فشار کانال مقعد را کاهش می دهد و بار وزن شکم شما را بر روی کف لگن کاهش می دهد. (بواسیر اغلب در پایان روز به دلیل فشار ناشی از نشستن و ایستادن طولانی مدت دردناک تر می شود.)
  2. (تغییر موقعیت) هموروئید، هنگامی که هموروئید از مقعد بیرون زده، خون ممکن است به دام افتاده یا لخته شود و باعث درد و تورم شود.اگر هموروئید از مقعد بیرون زده و خیلی دردناک نیست، ممکن است سعی کنید آن را به آرامی در داخل مقعد قرار دهید. (ابتدا دستکش به دست کنید و به نوک انگشت خود روان کننده بزنید و به آرامی بواسیر را در داخل راست روده برگردانید.)
  3. زور زدن را متوقف کنید، تلاش برای تخلیه روده ها باعث تشدید درد هموروئید و طولانی شدن ناراحتی و تورم می شود. (زور زدن برای تخلیه روده‌ها می‌تواند به دلیل طیفی از عوامل از جمله مدفوع سخت، یبوست و روش نادرست توالت کردن ایجاد شود.)
  4. مراقبت از پوست مقعد، هنگام شستن بواسیر از صابون استفاده نکنید زیرا ممکن است پوست را تحریک کرده و باعث افزایش ناراحتی شود.
  5. از دستمال مرطوب بدون الکل استفاده کنید، دستمال مرطوب بدون الکل و بدون عطر را می توان برای تمیز کردن آرام اطراف بواسیر استفاده کرد و به جلوگیری از تحریک بافت و تسکین خارش کمک کرد.
  6. غذاهای پر فیبر بخورید.
  7. از درمان های موضعی استفاده کنید. از یک کرم یا شیاف هموروئید حاوی هیدروکورتیزون استفاده کنید که می توانید بدون نسخه بخرید.
  8. حمام آب گرم بگیرید، حمام گرم می تواند درد و خارش بواسیر را فوراً تسکین دهد. یک وان را تا سطح باسن با آب گرم پر کنید و هر بار 10 تا 15 دقیقه در آن دراز بکشید.
  9. مسکن ها را به صورت خوراکی مصرف کنید، تا حد امکان از مصرف مسکن های خوراکی مبتنی بر کدئین خودداری کنید، زیرا می توانند باعث یبوست و زور زدن شوند.

فشار زیاد در کانال مقعدی باعث تورم بواسیر و جابجایی یا خارج شدن از موقعیت می شود، به همین دلیل است که گاهی اوقات آنها به طور ناگهانی پس از اجابت مزاج ایجاد می شوند.

سخن پایانی

هموروئید باعث خارش و درد در مقعد و همچنین خون در مدفوع می شود. اگر به دنبال یک درمان خانگی هستید، درمان بواسیر با عسل می تواند مناسب باشد. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که استفاده از مخلوط عسل، روغن زیتون و موم زنبور عسل به عنوان یک درمان موضعی می تواند به طور قابل توجهی درد و خارش و همچنین خونریزی را کاهش دهد.

منابع
  1. www.hindawi.com
  2. www.pelvicexercises.com.au

سوالات متداول

بواسیر می تواند ناراحت کننده باشد و با اعمال فشار خارجی بر ناحیه مقعد بدتر شود. اگر در شب از درد شدید بواسیر رنج می برید، وضعیت خواب خود را به پهلو یا روی شکم تغییر دهید. همچنین می توانید از داروهای مسکن و کرم های موضعی برای کمک به کاهش علائم خود استفاده کنید.
ویتامین C دیواره رگ‌های خونی را تقویت می‌کند، مکمل مصرف کنید و مرکبات، کیوی، فلفل و توت فرنگی فراوان بخورید. همچنین روی می تواند باعث بهبود هموروئید شود. روی به شکل مکمل موجود است و همچنین در طیور، دانه ها، صدف ها و جوانه گندم نیز یافت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *