خواص عسل طبیعی

خوردن عسل در بارداری

عسل در بارداری

اگر با جستجوی سؤال “آیا خوردن عسل در بارداری خطرناک است؟” به این صفحه رسیده اید، پس احتمالاً به تعداد زیادی از سایت ها و مقالات دیگر در مورد این موضوع نگاه کرده اید و از آنجایی که افراد مختلف پاسخ های بسیار متفاوتی در این مورد ارائه کرده اند، بیشتر از قبل سردرگم شده اید! همانطور که می دانید با خرید عسل طبیعی و جایگزین کردن آن با شکر تصفیه شده می توانید سلامتی را برای خود به ارمغان آورید! اما از آن جایی که خوردن عسل باعث بوتولیسم در نوزادان زیر یک سال می شود، نگرانی هایی در مورد خوردن عسل در بارداری نیز بوجود آمده است! برای رسیدن به یک پاسخ کاملاً علمی در ادامه این مقاله با ما همراه باشید!

ویدئو خوردن عسل در بارداری

آیا خوردن عسل در بارداری خطرناک است؟

عسل می تواند حاوی باکتری هایی باشد که باعث بوتولیسم در نوزادان زیر یک سال شود. این به این دلیل است که آنها مانند بزرگسالان برای مبارزه با هاگ ها در سیستم گوارشی خود دفاعی ندارند. اما آیا واقعاً خوردن عسل در بارداری خطرناک است؟ خب، معمولاً چهار نظریه متداول در پاسخ به این سؤال وجود دارد:

  1. نظریه شماره 1: به هیچ وجه نباید در دوران بارداری عسل بخورید، از آنجایی که باکتری کلستریدیوم موجود در عسل می تواند باعث بوتولیسم در نوزادان زیر یک سال شود، برای جنین خطرناک تر خواهد بود.
  2. نظریه شماره 2: بله، تا زمانی که عسل به عنوان یک عنصر در غذاهای پخته شده مانند کیک مصرف شود. ضرری ندارد.
  3. نظریه شماره 3: بله، تا زمانی که عسل پاستوریزه شده باشد، مصرف آن در دوران بارداری اشکالی ندارد.
  4. نظریه شماره 4: بله، خوردن عسل در دوران بارداری بی خطر است و می توانید از خوردن آن لذت ببرید.

به نظر شما از 4 گزینه بالا کدام نظریه صحیح است؟ اگر گزینه 4 را انتخاب کرده اید، می توانید به خود آفرین بگویید. بله، خوردن عسل در بارداری بی خطر است.

خوردن عسل در دوران بارداری به شما یا فرزند داخل رحمتان آسیبی نمی رساند. این به این دلیل است که معده بالغ شما می‌تواند باکتری‌های موجود در عسل که گاهی اوقات نوزادان زیر یک سال را به بیماری نادری به نام بوتولیسم مبتلا می‌کند، کنترل کند. (مادرانی که بیماری های زمینه ای گوارشی دارند یا اخیراً درمان آنتی بیوتیکی داشته اند، از خوردن عسل خودداری کنند زیرا عسل می تواند باعث بیماری بوتولیسم در آنها شود.)

حتی اگر باکتری‌ها بتوانند از معده شما عبور کنند، تحقیقات نشان می‌دهد بعید است که از طریق جفت به جنین شما در رحم منتقل شود. در موارد نادری که زنان باردار به بوتولیسم مبتلا شده‌اند، این بیماری در نوزادان آنها تشخیص داده نشده است.

 نکته: بوتولیسم یک بیماری بالقوه کشنده نادر است که عامل ایجادکنندهٔ آن سمی است که توسط باکتری کلوستریدیوم تولید می‌شود. شروع بوتولیسم با علائمی همچون ضعف، سختی در دید، احساس خستگی، و سختی در حرف زدن همراه است. 

خوردن عسل در بارداری

از زمان‌های گذشته، مصرف عسل در دوران بارداری مورد بحث قرار گرفته است. برخی افراد معتقدند که مصرف معتدل عسل در این دوره می‌تواند به بهبود سلامت مادر و جنین کمک کند. در مقابل، نظریه دیگری وجود دارد که بیان می‌کند مصرف بیش از حد عسل ممکن است منجر به افزایش وزن مادر و ریسک بیشتری برای ابتلا به دیابت بارداری شود.

فواید خوردن عسل در بارداری

بارداری یک سفر هیجان انگیز و چالش برانگیز برای مادران آینده است. مهم است که اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی سالم و متعادلی در طول بارداری دارید. اگرچه غذاهای زیادی وجود دارد که باید از آنها پرهیز کنید، اما عسل یکی از معدود مواردی است که می توانید با خیال راحت مصرف کنید.

عسل یک منبع غنی از مواد مغذی مانند قندها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست. این مواد مغذی می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت قلب و عروق، و حتی پیشگیری از برخی بیماری‌ها کمک کنند.

ارزش غذایی عسل 
قندها (شامل گلوکز و فروکتوز)70 – 80%
آب17 – 20%
ویتامین‌ها (مانند B و C)مقادیر کمتر
مواد معدنی (مانند کلسیم، پتاسیم و آهن)مقادیر کمتر
آنتی‌اکسیدان‌ها (مانند فنولیک‌ها و فلاوونوئیدها)مقادیر کمتر
آنزیم‌هامقادیر کمتر
فواید خوردن عسل در بارداری

از نظر تغذیه ای، عسل می تواند به عنوان یک جایگزین خوشمزه و سالم برای شکر باشد. عسل حاوی مقادیر کمی آنتی اکسیدان، مواد معدنی و آنزیم هایی است که برای سلامتی شما مفید است. همچنین می توان از آن برای بهبود زخم ها، درمان سرفه یا تسکین گلودرد استفاده کرد. در ادامه به برخی از خواص عسل در دوران بارداری اشاره خواهیم کرد:

  1. عسل یک منبع طبیعی انرژی است و می تواند به افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی کمک کند.(عسل سرشار از قندهای طبیعی و کربوهیدرات است که می تواند منبع سریع انرژی باشد.)
  2. عسل همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به کاهش التهاب و محافظت در برابر آسیب سلولی کمک کند. (این ویتامین ها و مواد معدنی ممکن است به بهبود عملکرد سیستم ایمنی، محافظت در برابر آسیب سلولی و کاهش التهاب کمک کنند.)
  3. عسل منبع طبیعی ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین A و آهن است که می تواند به سلامت و رشد کلی کمک کند.
  4. عسل همچنین حاوی پروبیوتیک ها است، باکتری هایی که برای سلامت دستگاه گوارش مفید هستند. پروبیوتیک ها می توانند به کاهش نفخ، گاز و سایر مشکلات رایج گوارشی در دوران بارداری کمک کنند.
  5. عسل می تواند به افزایش میزان آهن در بدن کمک کند و از کم خونی جلوگیری کند.

تاکنون، مطالعات علمی متعددی درباره خوردن عسل در دوران بارداری انجام شده است. به‌طور کلی، مصرف معتدل و معقول عسل در بارداری مشکلی ندارد و می‌تواند برای مادر و جنین مفید باشد. یک تحقیق در سال 2020 نشان داد که مصرف معتدل عسل در بارداری می تواند به کاهش علائم تهوع و استفراغ کمک کند. همچنین، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل می‌توانند به پیشگیری از آسیب‌های اکسیداتیو مرتبط با بارداری کمک کنند.

فواید دقیق عسل به نوع آن بستگی دارد. عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین فواید، مواد مغذی و آنزیم ها را برای سلامتی فراهم می کند. بیشتر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید پاستوریزه هستند و اکثر مواد مغذی و مفید خود را در فرآیند حرارت دادن از دست داده اند. اگر علاقه مند به امتحان عسل خام و ارگانیک و بهره مند شدن از فواید بی شمار آن هستید، بهتر است آن را از یک تولیدکننده محلی معتبر مانند فروشگاه شهدکده خریداری کنید.

[short_code_product_slider]

مقدار مجاز مصرف عسل در بارداری

مقدار مجاز مصرف عسل در بارداری

در دوران بارداری، مصرف عسل به میزان معقول و متعادل توصیه می‌شود. به طور کلی، هیچ مقدار دقیق و معینی برای مصرف عسل در دوران بارداری تعیین نشده است، اما در ادامه چند نکته را می‌توان در نظر گرفت:

  1. مصرف متعادل: بهتر است مصرف عسل را در دوران بارداری به میزان متعادل و معقولی تنظیم کنید. مصرف بیش از حد ممکن است باعث افزایش وزن زیاد مادر یا مشکلات دیگر شود.
  2. مشورت با پزشک: همواره توصیه می‌شود قبل از اضافه کردن عسل یا هر نوع تغییر در رژیم غذایی خود، با پزشک خود مشورت کنید.
  3. تنوع در تغذیه: بهتر است در تغذیه خود در دوران بارداری به تنوع توجه کنید و مواد مغذی مختلفی از منابع مختلف مصرف کنید. عسل تنها یکی از اجزای تغذیه‌ای است و باید به همراه دیگر مواد مغذی مصرف شود.
  4. آلرژی‌ها: اگر به عسل یا مواد غذایی دیگر آلرژی دارید، بهتر است از مصرف آن‌ها در دوران بارداری خودداری کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

نکته: مقدار عسلی که در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود بسته به سلامت و نیاز هر زن می تواند متفاوت باشد. به طور کلی توصیه می شود که زنان باردار بیش از یک تا دو قاشق غذاخوری عسل در روز مصرف نکنند.

عوارض خوردن عسل در بارداری

پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف معتدل عسل در دوران بارداری به دلیل دارا بودن مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به بهبود سلامت مادر و جنین کمک کند. بنابراین خوردن عسل در بارداری نه تنها بی خطر است، بلکه می تواند فواید بسیاری برای سلامتی شما نیز داشته باشد. اما اگر مشکلات یا ناهنجاری‌های گوارشی مانند بیماری کرون، بیماری التهابی روده یا جراحی قبلی معده دارید، بهتر است به خاطر سلامتی خود از مصرف عسل اجتناب کنید. بزرگسالان و کودکان بزرگتر مبتلا به این بیماری ها ممکن است بیشتر مستعد عفونت ناشی از باکتری های موجود در عسل باشند و به بیماری بوتولیسم مبتلا شوند.

همچنین عسل یک قند افزوده است و بهتر است در حد اعتدال مصرف شود. انجمن قلب آمریکا به زنان توصیه می کند مصرف قند خود را به 6 قاشق چایخوری در روز محدود کنند. اگر مراقب وزن خود هستید یا دیابت بارداری دارید و باید قند خون خود را کنترل کنید، بهتر است از عسل و سایر قندهای اضافه شده به طور کلی اجتناب کنید.

سخن پایانی

در یک کلام خوردن عسل در بارداری کاملاً بی خطر است. مگر اینکه بیماری زمینه ای گوارشی داشته باشید یا اخیراً از یک درمان حاوی آنتی بیوتیک استفاده کرده باشید. اگر نگران این هستید که وضعیت گوارشی تان شما را در معرض خطر قرار دهد، حتماً با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

منابع
  1. www.babycenter.com
  2. www.maeshoney.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *