خواص عسل طبیعی

10 خواص شگفت انگیز رازیانه و عسل برای سلامتی

رازیانه و عسل

در دنیای امروز، جستجوی راهکارهای طبیعی و مؤثر برای حفظ سلامت جسم و ذهن به یکی از اولویت‌های ما تبدیل شده است. یکی از ترکیباتی که در این زمینه برجسته است، ترکیب رازیانه و عسل است. رازیانه به عنوان یک گیاه دارویی با خواص فراوان و عسل با ویژگی‌های مغذی و ضدعفونی‌کننده خود، تشکیل یک ترکیب بسیار مؤثر را می‌دهند. بنابراین با خرید عسل طبیعی و تهیه دمنوش های مختلف از جمله رازیانه و عسل می توانید آرامش و سلامتی را برای ذهن و بدن خود به ارمغان آورید!

ویدئو طرز تهیه دمنوش رازیانه و عسل و زنجبیل

خواص عسل برای سلامتی

خواص عسل برای سلامتی در مطالعات علمی مختلف بررسی شده‌ است. در ادمه به برخی از خواص عسل برای سلامتی اشاره خواهیم کرد:

  1. ضد باکتریایی و ضد التهابی: عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می‌تواند در مدیریت التهاب‌ها و عفونت‌های مختلف به شما کمک کند.
  2. ضد آکنه و پوستی: مصرف خوراکی یا موضعی عسل می‌تواند به کاهش آکنه و بهبود وضعیت پوست کمک کند.
  3. تسکین دردها: خواص ضد التهابی و تسکینی عسل می‌تواند به کاهش دردهای مرتبط با التهاب‌ها، مانند درد قاعدگی، کمک کند.
  4. تقویت سیستم ایمنی: مصرف مداوم عسل می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در مقابل بیماری‌ها مقاومت بیشتری ایجاد کند.
  5. کاهش خطر بیماری‌های قلبی: مصرف عسل می‌تواند به کاهش عوامل خطرساز برای بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا و کلسترول کمک کند.
  6. کاهش سرطان: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در عسل ممکن است به کاهش ریسک برخی از نوع‌های سرطان کمک کنند.
  7. تقویت گوارش: مصرف معتدل عسل می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تسهیل حرکت روده‌ها کمک کند.

خواص دقیق عسل به نوع آن بستگی دارد. عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین خواص، مواد مغذی و آنزیم ها را برای سلامتی فراهم می کند. بیشتر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید پاستوریزه هستند و اکثر مواد مغذی و مفید خود را در فرآیند حرارت دادن از دست داده اند. اگر علاقه مند به امتحان عسل خام و ارگانیک و بهره مند شدن از خواص بی شمار آن هستید، بهتر است آن را از یک تولیدکننده محلی معتبر مانند فروشگاه شهدکده خریداری کنید.

[short_code_product_slider]

خواص رازیانه برای سلامتی

دانه های رازیانه به دلیل خواص دارویی خود شناخته شده اند و از زمان های قدیم به طور گسترده برای کاهش علائم سوء هاضمه، نفخ و اسیدیته استفاده می شده است. این ادویه معطر جایگاه قابل توجهی در آشپزخانه های هندی دارد و همچنین به عنوان خوشبو کننده دهان نیز از آن استفاده می شود. ارزش غذایی 1 قاشق غذاخوری دانه رازیانه (6 گرم) به صورت زیر است:

ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه 
کالری20
فیبر2 گرم
ویتامین C1%
کلسیم5%
آهن6%
منیزیم5%
پتاسیم2%
منگنز17%

دانه های رازیانه خواص متعددی برای سلامتی دارند که شامل بهبود هضم، افزایش متابولیسم و سلامت پوست و مو می شود. از آنجایی که دانه های رازیانه دارای خواص ادرار آور هستند، به دفع سموم از بدن کمک می کند. رازیانه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند، همچنین استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهد. (استرس اکسیداتیو می تواند باعث دیابت و بیماری هایی مانند چاقی شود.) در ادامه به برخی از خواص رازیانه اشاره خواهیم کرد:

  1. کنترل قند خون: رازیانه می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند و در مدیریت دیابت نوع 2 مفید باشد.
  2. کاهش التهاب‌ها: ترکیبات ضد التهابی موجود در رازیانه می‌تواند به بهبود وضعیت التهاب‌ها، مانند التهاب‌های مفصلی، کمک کند.
  3. تقویت سیستم ایمنی: مصرف رازیانه ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها کمک کند.
  4. کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید: عصاره‌ی متانول موجود در رازیانه به پایین آمدن میزان کلسترول خون کمک می کند. این ترکیب همچنین می‌تواند میزان جمع شدن چربی (تری‌گلیسیرید) را در شریان‌های قلب کاهش دهد.
  5. کاهش دردهای قاعدگی: درد دوران پریودی و انقباضات رحمی در برخی خانم‌ها شدت زیادی دارد. مصرف دمنوش رازیانه نقش موثری در کاهش درد پریود دارد.
  6. حفظ سلامت گوارش: مصرف رازیانه می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تسهیل حرکت روده‌ها کمک کند. این گیاه همچنین می‌تواند به شل شدن ماهیچه‌های دستگاه گوارش و کاهش گاز و نفخ معده یا گرفتگی آن کمک کند.
  7. مدیریت وزن: دانه های رازیانه غنی از فیبر هستند و از گرسنگی جلوگیری می کنند، در نتیجه می توانند به کاهش وزن کمک کنند. همچنین رازیانه خواص دیورتیک دارد و مصرف چای یا دمنوش آن می‌تواند موجب حذف سموم از بدن شود و به کاهش وزن و لاغری کمک کند. 

خواص ترکیب رازیانه و عسل برای سلامتی

ترکیب رازیانه و عسل یک ترکیب طبیعی قوی است که می‌تواند به ما در کاهش وزن و حفظ سلامت کمک کند. رازیانه باعث افزایش سرعت متابولیسم می‌شود، به عبارت دیگر، کمک می‌کند بدن ما سریع‌تر کالری‌ها را مصرف کند. همچنین، عسل می‌تواند به ما در کنترل قند خون کمک کند و احساس گرسنگی را کاهش دهد. در ادامه به مهمترین خواص ترکیب رازیانه و عسل اشاره خواهیم کرد.

1- ترکیب رازیانه و عسل برای رهایی از سرماخوردگی

ترکیب رازیانه و عسل می تواند برای سرماخوردگی شما بسیار مفید باشد. با توجه به اینکه دانه‌های رازیانه دارای خواص ضد باکتریایی هستند، یک فنجان چای رازیانه می‌تواند برای سرماخودرگی و آنفولانزای شما بسیار تسکین‌دهنده باشد.

از طرفی عسل از دیرباز به عنوان یک درمان خانگی برای درمان سرفه و سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گرفته است. عسل حاوی خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی است که با ویروس مبارزه می کند و سرماخوردگی و علائم زمینه ای آن را درمان می کند. همچنین به تسکین گلودرد کمک می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. برای تهیه دمنوش رازیانه و عسل برای سرماخوردگی کافی است:

  1. یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه را درون یک قوری بریزید.
  2. 2 لیوان آب جوشیده به آن اضافه کنید.
  3. بگدارید 10 دقیقه دم بکشد و سپس از صافی رد کنید.
  4. بعد از اینکه دمای آن کمی کاهش یافت یک قاشق غذاخوری عسل خام به آن اضافه کنید.
  5. برای بهبود سرماخوردگی و آنفولانزای نوش جان کنید.

2- ترکیب رازیانه و عسل برای کاهش وزن

وقتی صحبت از کاهش وزن به میان می آید، بسیاری از مردم دائماً به دنبال جایگزین های طبیعی و سالم برای کمک به کاهش وزن هستند. ترکیب رازیانه و عسل یکی از ترکیبات طبیعی و قدرتمند است که به عنوان یک راهکار مؤثر در کاهش وزن مطرح شده است.

یکی از دلایل اصلی اثربخشی ترکیب رازیانه و عسل در کاهش وزن، اثرات متابولیکی آن‌هاست. به گفته متخصصان تغذیه، رازیانه به عنوان یک گیاه دارویی دارای ترکیباتی مانند فنولیک اسیدها و ترپنوئیدها است که به بهبود عملکرد سیستم گوارشی و افزایش سرعت متابولیسم بدن کمک می‌کنند. افزایش متابولیسم بدن باعث سوزاندن بیشتر کالری‌ها می‌شود و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند.

اگر هر روز چای تهیه شده از رازیانه و عسل را بنوشید، در کمترین زمان وزن شما را کاهش می دهد. برای تهیه آن، از شب قبل مقداری رازیانه را در یک لیوان آب خیس کنید و صبح آن را بجوشانید و صاف کنید و یک قاشق عسل به آن اضافه کنید و میل کنید.

از سوی دیگر یک مطالعه نشان داده است که ورزشکارانی که غذاهای غنی از فروکتوز مانند عسل مصرف می‌کنند، چربی بیشتری می‌سوزانند و همچنین سطح استقامتشان افزایش می‌یابد. عسل به عنوان سوخت برای تولید گلوکز در کبد عمل می کند. این گلوکز سطح قند مغز را بالا نگه می دارد و آن را وادار به ترشح هورمون های چربی سوز می کند. بنابراین مصرف منظم چای رازیانه و عسل می تواند به کاهش وزن بسیار کمک کند.

3- ترکیب رازیانه و عسل برای برای یک سیستم گوارشی سالم

رازیانه و عسل برای گوارش

دانه های رازیانه دارای خواصی هستند که می توانند استرس گوارشی را کاهش دهند. به ویژه برای کسانی که از یبوست رنج می برند مفید است، زیرا می تواند عضلات شما را شل کند. علاوه بر این رازیانه می تواند نفخ را تسکین دهد. بنابراین، اگر یک وعده غذایی سنگین خورده‌اید، حتما باید یک فنجان چای رازیانه برای هضم بهتر غذا دم کنید.

از طرفی عسل خام یک پری بیوتیک قوی است که باکتری های خوب روده را تغذیه می کند و هضم غذا را تسهیل می کند.رازیانه با کاهش التهاب روده ها و کاهش باکتری هایی که باعث گاز گرفتگی می شوند به هضم غذا کمک می کند. همچنین روغن رازیانه می تواند به تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک کند. چای رازیانه و عسل و آب لیمو می تواند به تسکین هضم غذا کمک کند. برای تهیه آن:

  1. 1/2 قاشق دانه رازیانه را در یک تابه کوچک روی حرارت متوسط به مدت ۱ دقیقه برشته کنید.
  2. 1 فنجان آب اضافه کنید و بگذارید تا جوش بیاید.
  3. از روی حرارت بردارید و از صافی رد کنید و بگذارید از داغی بیفتد.
  4. کمی آب لیموی تازه و یک قاشق چای خوری عسل خام به آن اضافه کنید.
  5. نوش جان کنید.

4- ترکیب رازیانه و عسل رای برای تمیز کردن خون

ترکیب رازیانه و عسل می‌تواند به عنوان یک راهکار طبیعی برای پاکسازی و تقویت خون مؤثر باشد. دانه های رازیانه هضم را بهبود می بخشد و خون را تصفیه می کند. وجود روغن‌های ضروری و فیبر در دانه‌های رازیانه، دفع سموم و ناخالصی‌ها را از بدن ما تسهیل می‌کند و در نتیجه به تصفیه خون کمک می‌کند. اگر عسل را در آب ولرم مخلوط کرده و بنوشند، تأثیر مفیدی بر شمارش گلبول های قرمز خون (RBC) دارد. گلبول های قرمز عمدتاً مسئول حمل اکسیژن در خون به قسمت های مختلف بدن هستند.

از عسل نیز به عنوان تصفیه کننده خون استفاده می شود. عسل مخلوط با آب باعث افزایش سطح هموگلوبین خون و در نتیجه تامین اکسیژن بدن می شود. عسل همچنین برای کاهش اثرات افت فشار خون یا فشار خون پایین مصرف می شود.

5- ترکیب رازیانه و عسل برای مشکلات تنفسی

خواص خلط آور رازیانه به درمان بیماری های تنفسی مانند برونشیت، سرفه و گرفتگی بینی کمک می کند. همچنین استنشاق بخار دانه های رازیانه به عنوان تسکین دهنده آسم و برونشیت شناخته شده است. جدای از این، جویدن چند عدد دانه رازیانه می تواند گلودرد را التیام بخشد. از طرفی خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی عسل می تواند به کاهش التهاب‌ها، تسکین سرفه و بهبود علائم مرتبط با بیماری‌های تنفسی کمک کند.

6- ترکیب رازیانه و عسل برای تسکین دردهای قاعدگی

ترکیب رازیانه و عسل برای یائسگی

در دوران قاعدگی خانم ها دردهای شدیدی را تجربه می کنند زیرا در این دوران انقباضات بسیار زیادی بدن خانم ها را تحت تأثیر قرار می دهد. دردهای قاعدگی در درجه اول به دلیل اسپاسم عضلانی اتفاق می افتد، اما رازیانه دارای خواصی است که می تواند عضلات را شل کند. گرمای موجود در یک فنجان چای رازیانه بدن شما را آرام می کند. علاوه بر این، یک مطالعه منتشر شده در PubMed Central اشاره می کند که مصرف دانه های رازیانه می تواند درد را در طول دوره قاعدگی تسکین دهد.

ترکیب رازیانه و عسل به عنوان تسکین دهنده دردهای قاعدگی نیز شناخته می‌شود. این ترکیب با خواص ضدالتهابی و ضداسترس، می‌تواند به کاهش تشنج‌ها و دردهای قاعدگی کمک کند. رازیانه با ایجاد تعادل هورمونی و تسکین اسپاسم‌های عضلانی موجب آسایش و راحتی در دوره قاعدگی می‌شود.

7- ترکیب رازیانه و عسل برای پاکسازی پوست

خواص آنتی‌اکسیدانی و تجدید کننده پوستی رازیانه و عسل می‌توانند در بهبود و حفظ سلامت پوست نقش مهمی ایفا کنند. خواص ضد عفونی کننده رازیانه به پاکسازی باکتری ها، کاهش التهاب و تسکین پوست کمک می کند. عسل، بلغور جو دوسر و ماست پوست شما را تغذیه، آبرسانی و شاداب می کنند. دانه های رازیانه دارای اثرات بالقوه ضد پیری هستند. این پک صورت می تواند به کاهش خطوط ریز، چین و چروک و حتی لکه های پیری شما کمک کند.

پوست شما نیاز به توجه زیادی دارد و اگر در زمان مناسب به آن رسیدگی شود، می توانید چین و چروک را به تاخیر بیندازید. برای تهیه ماسک رازیانه و عسل، 1 قاشق غذاخوری عسل خام را با 2 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر، 2 قاشق غذاخوری ماست و ½ قاشق چایخوری پودر دانه رازیانه مخلوط کنید. مواد را به صورت یکنواخت روی پوست خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند. سپس با آب ولرم بشویید.

8- ترکیب رازیانه و عسل برای یائسگی

رازیانه درمانی ایمن و موثر برای علائم یائسگی است. رازیانه حاوی فیتواستروژن است و می تواند به تسکین گرگرفتگی و خشکی واژن و همچنین اضطراب و بی خوابی مرتبط با یائسگی کمک می کند.

افزودن عسل خام به رژیم غذایی می تواند به کاهش علائم و نشانه های یائسگی از جمله خشکی پوست، مشکلات گوارشی و نفخ کمک کند. همچنین به دلیل وجود آنزیم‌ها و پری‌بیوتیک‌ها، از هضم حمایت می‌کند و به کاهش نفخ یائسگی کمک می‌کند. همچنین به دلیل داشتن ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها از تولید انرژی پشتیبانی می کند و استرس و خستگی را کاهش می دهد.

محققان ایرانی تأثیر مکمل های رازیانه را برای درمان علائم پس از یائسگی بررسی کردند. آنها رازیانه را روی گروهی از زنان بین 45 تا 60 سال آزمایش کردند و نتایج را با زنان هم سنی که دارونما دریافت کرده بودند مقایسه کردند. کپسول های 100 میلی گرمی حاوی 30 درصد روغن رازیانه دو بار در روز به مدت 8 هفته داده شد. در پایان مطالعه، کسانی که کپسول رازیانه مصرف کردند کاهش 35 درصدی علائم را گزارش کردند، در حالی که کسانی که دارونما مصرف کردند اساساً تغییری نشان ندادند. هیچ عارضه جانبی جدی گزارش نشد و محققان به این نتیجه رسیدند که رازیانه درمانی ایمن و موثر برای علائم یائسگی است.

9- ترکیب رازیانه و عسل برای عفونت

از رازیانه برای عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، سرفه و برونشیت استفاده می شود. رازیانه می تواند ترشحات دستگاه تنفسی را کاهش دهد. از زمان های قدیم عسل به داشتن خواص ضد میکروبی و همچنین فعالیت ترمیم زخم شناخته شده است. خاصیت درمانی عسل به این دلیل است که فعالیت ضد باکتریایی دارد، وضعیت زخم را مرطوب نگه می دارد و ویسکوزیته بالای آن به ایجاد یک سد محافظ برای جلوگیری از عفونت کمک می کند.

10- ترکیب رازیانه و عسل برای بهبود خواب

عسل با کمک به بدن برای تولید ملاتونین، خواب را بهبود می بخشد. فروکتوز و گلوکز اجازه می دهد تا تریپتوفان وارد مغز شود که به نیاسین تبدیل می شود و سپس سروتونین ایجاد می کند که به نوبه خود ملاتونین، هورمون ضروری برای خواب را تولید می کند. از طرفی نوشیدن چای رازیانه قبل از خواب به ترشح ملاتونین کمک می کند که به آرامش سیستم عصبی کمک می کند و باعث خواب می شود.

سخن پایانی

ترکیب رازیانه و عسل به عنوان یک ترکیب طبیعی و مؤثر، می‌تواند به بهبود سلامتی افراد کمک کند. خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی رازیانه و عسل، همچنین تأثیرات مثبت آن ها بر روی عملکرد گوارش و سیستم ایمنی بدن، موجب می‌شود که این ترکیب به عنوان یک انتخاب طبیعی در تغذیه و بهبود سلامت مورد توجه قرار گیرد.

منابع
  1. makeupandbeauty.com
  2. www.healthshots.com
  3. www.drweil.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *