خواص عسل طبیعی

آیا خوردن خربزه و عسل برابر است با مرگ؟

خربزه و عسل

آیا تاکنون مصرف همزمان خربزه و عسل را تجربه کرده اید؟ با خرید عسل طبیعی و گنجاندن آن در برنامه غذایی تان می توانید طعم زندگی سالم را برای خود و خانواده تان به ارمغان آورید! اما باید توجه داشته باشید که انتخاب مواد غذایی مناسب و ترکیب درست آنها می تواند تأثیر زیادی بر روی عملکرد گوارشی و جذب مواد مغذی داشته باشد. خربزه و عسل دو ماده غذایی محبوب و مفید هستند که در تغذیه انسان‌ها به کار می‌روند. اما در برخی موارد، شایعات افراطی در مورد تأثیرات منفی این مواد بر سلامتی انسان‌ها مطرح شده است. در این مقاله قصد داریم با باورهای مختلفی که در مورد مصرف همزمان خربزه و عسل وجود دارد آشنا شویم.

ویدئو خوردن همزمان خربزه و عسل

خواص عسل

عسل بیشتر حاوی قند و همچنین ترکیبی از اسیدهای آمینه، ویتامین ها، مواد معدنی، آهن، روی و آنتی اکسیدان ها و … است. علاوه بر استفاده از عسل به عنوان یک شیرین کننده طبیعی، از آن به عنوان یک عامل ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ضد باکتری نیز استفاده می شود.

  1.  عسل طبیعی تأثیری مثبتی بر هضم غذا دارد و ملین مفیدی است که اگر به صورت منظم مصرف شود موجب تنظیم طبیعی دستگاه هاضمه میشود.
  2. عسل سطح سروتونین را بالا میبرد. (سروتونین فعالیت مغز را آرام میکند و تولید “هورمون خواب” ملاتونین را امکان پذیر میسازد.)
  3. درمان چاقی یکی از مهمترین خواص عسل طبیعی برای سلامتی است. چون عسل از قند شیرین تر و شاخص تر است، بنابراین ما مقدار کمتری از آن را مصرف میکنیم.
  4. از دیگر خواص عسل طبیعی برای انسان، خاصیت انرژی زایی آن می باشد. مصرف عسل طبیعی پیش از خواب، میتواند به جلوگیری از خستگی اول صبح ناشی از استرس متابولیک شبانگاهی کمک کند.
  5.  افراد مبتلا به دیابت میتوانند با توجه به خواص بی نظیر عسل و همچنین وجود فروکتوز در آن، عسل را جایگزین قند مصرفی روزانه خود کنند. (فروکتوز جهت جذب به سلول ها، نیازی به انسولین ندارد.)
  6. یکی از مهمترین خواص عسل طبیعی ، خاصیت ضدعفونی کنندگی آن است. به علت غلظت زیاد عسل رسیده و بالا بودن فشار اسمزی آن، هیچ نوع موجود زنده ای قادر به زندگی در عسل نخواهد بود.
  7. از خواص عسل طبیعی میتوان به تقویت عضله ی قلب اشاره کرد. 
  8.  عسل ضدعفونی کننده ی خوبی برای مجاری ادرار است و در صورت مصرف پیوسته ی آن به صورت محلول در آب، باعث افزایش ادرار و خُرد شدن سنگ های مجاری ادرار و کلیه میشود.
  9. عسل از نظر عنصر آهن غذایی است نسبتاً غنی است و با خوردن آن هموگلوبین خون افزایش می یابد و با افزاش هموگلوبین در خون، قدرت اکسیژن رسانی خون به بافت ها نیز بیشتر میشود که این امر خود نتایج مفیدی را در سوخت و ساز و سلامت بدن به بار می آورد.
  10. عسل به علت داشتن آهن بالا و بالطبع قدرت افزایش هموگلوبین در خون، در رفع کم خونی بچه ها مفید است. همچنین به علت خواص ضدعفونی کنندگی، مصرف عسل برای درمان اسهال خونی خفیف کودکان مفید است.

[short_code_product_slider]

خواص خربزه

  1. حفظ سلامت قلب، مصرف خربزه به دلیل داشتن پتاسیم و فیبر، می‌تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند.
  2. کاهش التهاب، خربزه دارای مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به کاهش التهاب‌ بدن کمک کند.
  3. جلوگیری از پیری زودرس، ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خربزه، می‌توانند به حفظ سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک کنند.
  4. تقویت سیستم ایمنی، خربزه دارای مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند
  5. هیدراتاسیون و آبرسانی بدن، مصرف خربزه به دلیل داشتن مقدار بالای آب و الکترولیت‌ها، می‌تواند به حفظ هیدراتاسیون بدن در فصل تابستان کمک کند.
  6. کاهش خطر سرطان، خربزه دارای مقادیر قابل توجهی آنتی‌اکسیدان‌هاست که می‌تواند به کاهش خطر بروز برخی از بیماری‌هایی مانند سرطان کمک کند.
  7. تقویت استخوان ها، مصرف خربزه به دلیل داشتن پتاسیم، می‌تواند به تقویت استخوان‌ها کمک کند.

خواص تغذیه ای خربزه و عسل

خواص تغذیه ای خربزه و عسل

خربزه و عسل هر دو دارای مواد مغذی مهمی هستند که برای سلامتی انسان ضروری‌اند. عسل منبعی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست. این ماده طبیعی دارای خواص ضد‌باکتریایی و التیام‌بخشی است و به عنوان یک منبع انرژی طبیعی عالی شناخته می‌شود. همچنین، عسل با بهبود عملکرد قلب و عروق، کاهش التهابات و تقویت سیستم ایمنی به سلامتی ما کمک می کند.

ارزش غذایی 100 گرم عسل 
انرژی (کیلوکالری)304 kcal
قندها75 – 80 گرم
گلوکز25 – 30 گرم
فروکتوز30 – 35 گرم
پروتئین0.3 – 0.4 گرم
چربیمعمولاً کمی چربی وجود دارد
فیبر0.2 – 0.3 گرم
ویتامین‌ها (مانند ویتامین A و C)کمی ویتامین C و B در برخی نمونه‌ها
مواد معدنی (مانند پتاسیم و منیزیم)کمی مواد معدنی مانند پتاسیم و کلسیم
آنتی‌اکسیدان‌هامواد پلی‌فنولی و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف

خربزه نیز حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است که به تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. همچنین، خربزه دارای مقدار قابل توجهی آب و الیاف است که در حفظ رطوبت بدن و بهبود گوارش نقش دارد.

ارزش غذایی 100 گرم خربزه 
انرژی (کیلوکالری)30 – 40 kcal
قندها8 – 9 گرم
گلوکز3 – 4 گرم
فروکتوز2 – 3 گرم
پروتئین0.6 – 0.8 گرم
چربی0.1 – 0.2 گرم
فیبر0.5 – 0.6 گرم
ویتامین‌ها (مانند ویتامین A و C)حاوی ویتامین‌های مختلف
مواد معدنی (مانند پتاسیم و منیزیم)حاوی مقادیر معدنی مختلف

آیا تداخل غذایی خربزه و عسل از لحاظ علمی ثابت شده است؟

احتمال تداخل غذایی با مصرف همزمان برخی از غذاها وجود دارد. اما متأسفانه تاکنون تحقیقات کامل و گسترده ای در مورد این تداخلات غذایی انجام نشده است که نتایج آن در قالب مقالات علمی قابل انتشار باشد. بنابراین بیشتر باورهایی که در مورد تداخل مواد غذایی مختلف در بین مردم رایج است به صورت تجربی شکل گرفته است. برخی از این باورها درست و برخی نادرست هستند و نمی توان آن ها را به همه افراد با مزاج های مختلف تعمیم داد.

خواص خربزه و عسل

هم عسل و هم خربزه، مواد غذایی بسیار معروفی هستند و هزاران نفر هر روز آنها را با هم مصرف می کنند و هیچ سابقه ای وجود ندارد که کسی بر اثر خوردن خربزه با عسل جان خود را از دست داده باشد. با این حال افراد دیابتی و چاق و همچنین افرادی که مشکلات گوارشی (مانند IBS) دارند بهتر است از خوردن ترکیب خربزه و عسل خودداری کنند.

آیا خوردن خربزه و عسل باعث مرگ فوری می شود؟

زمانی که خربزه و عسل با هم مخلوط می شوند، ترکیبات موجود در آن ها با یکدیگر واکنش می دهند و ماده سختی را تولید می کنند. بنابراین اگر خربزه و عسل با هم ترکیب شوند، ماده سخت حاصل از ترکیب آن ها هضم را برای دستگاه گوارش مشکل می کند.

در یک کلام ترکیب خربزه و عسل دیر هضم و غیر قابل هضم است. در بسیاری از موارد افرادی که خربزه و عسل را همزمان خورده اند، درد شدیدی را تجربه کرده اند. اما این دردها نمی تواند منجر به مرگ افراد سالم شود.

عوارض جانبی خوردن خربزه و عسل

تداخل غذایی خربزه و عسل

هیچ شواهد قابل قبول و معتبری وجود ندارد که نشان دهد مصرف همزمان خربزه و عسل باعث مرگ یا خطر جدی برای سلامتی افراد می‌شود. به طور کلی، هم خربزه و هم عسل مواد غذایی طبیعی و سالمی هستند و تاکنون هیچ گزارش رسمی و قابل اعتمادی از اثرات مخرب جدی به دنبال مصرف همزمان این دو ماده غذایی ارائه نشده است. با این حال توصیه می شود افراد دیابتی و چاق و همچنین افرادی که مشکلات گوارشی (مانند IBS) از خوردن این ترکیب غذایی پرهیز کنند.

  1. اگر دیابت دارید، خوردن خربزه و عسل قند خون را افزایش می دهد و در دراز مدت منجر به مشکلات جدی می شود. (یکی از دلایلی که افراد دیابتی باید از مصرف ترکیب خربزه و عسل خودداری کنند، مربوط به محدودیت‌های قندی آن‌هاست. هم خربزه و هم عسل دارای مقادیر قابل توجهی قند هستند و می‌توانند تأثیر مستقیمی بر سطح قند خون داشته باشند.)
  2. کالری بیش از اندازه ترکیب خربزه و عسل موجب چاقی می شود. (به دلیل محتوای قند بالا مانند فروکتوز، ساکارز،گلوکز و …)
  3. مشکلات گوارشی از جمله نفخ، گرفتگی عضلات و اسهال در افرادی که مشکلات گوارشی (مانند IBS) دارند.

نکته: سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع است که معده و روده را تحت تأثیر قرار می دهد. علائم شامل گرفتگی، درد شکم، نفخ، گاز و اسهال یا یبوست یا هر دو است.

سخن پایانی

برخی ادعا می کنند که مخلوط کردن خربزه و عسل می تواند ترکیبات سمی ایجاد کند و منجر به مرگ فوری شود. هیچ مدرک معتبری این ادعا را تأیید نمی کند و اینکه شما از خوردن خربزه و عسل خواهید مرد، درست نیست. وقتی بدن شما از تعادل خارج می شود، بی شک دچار مشکل می شوید. بنابراین متخصصان تغذیه توصیه می کنند در مصرف غذاهای سرد و گرم تعادل را رعایت کنید و در صورت وجود هرگونه واکنش غیرمعمول، با پزشک خود مشورت کنید.

منابع
  1. chuperfood.com
  2. www.oh-mygut.com

سوالات متداول

طبع خربزه گرم و تر است. خربزه فواید بسیاری دارد اما مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث سردرد و سستی معده و روده ها شود.بنابراین توصیه می شود در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.
همانطور که گفتیم ترکیب خربزه و عسل دیر هضم و غیر قابل هضم است و می تواند موجب دل درد شود. بنابراین مصرف این ترکیب در یک روز توصیه نمی شود. (حداقل فاصله بین خوردن خربزه و عسل دو ساعت است.)
خوردن همزمان خربزه و عسل در برخی افراد هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و برخی هم دچار یک دل درد خفیف می شوند. اما چنان چه خوردن این ترکیب باعث دل درد شدیدی در شما شد، استفاده از عرق نعنا یا عرق پونه می تواند به بهتر شدن حال شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *