خواص عسل طبیعی

درمان خشکی واژن با عسل

درمان خشکی واژن با عسل

آیا درمان خشکی واژن با عسل امکان پذیر است؟ خشکی واژن ممکن است برای هر خانمی اتفاق بیفتد، اما بیشتر در زنان بین 18 تا 50 سال رخ می دهد. خشکی واژن می تواند برای خانم ها علائم دردسرساز از جمله درد در هنگام نشستن، ادرار کردن و رابطه جنسی داشته باشد.

برای زنانی که با خشکی واژن دست و پنجه نرم می کنند، خبرهای خوبی وجود دارد. درمان های خانگی بسیاری برای خشکی واژن وجود دارد، که می توانید در خانه امتحان کنید. یکی از بهترین گزینه ها، درمان خشکی واژن با عسل است که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم. توصیه می شود چنان چه قصد خرید عسل طبیعی و بهره مندی از خواص بی شمارش را دارید، حتماً آن را از یک فروشنده یا زنبوردار معتمد خریداری کنید.

علائم و نشانه های خشکی واژن

خشکی واژن ممکن است آزاردهنده نباشد، اما در برخی موارد می‌تواند به علائم ناراحت‌کننده‌ای مانند درد هنگام رابطه جنسی، سوزش یا خارش واژن و ترشحات غیر طبیعی واژن منجر شود. همچنین ممکن است علائم مربوط به ادرار، مانند ادرار مکرر یا دردناک وجود داشته باشد. این علائم ممکن است به نارضایتی از رابطه جنسی و اجتناب از صمیمیت جنسی منجر شود.

علائم و نشانه‌های خشکی واژن
تنگی واژن
لذت نبردن در هنگام رابطه جنسی
احساس درد شدید در حین انجام رابطه جنسی
خونریزی و ایجاد زخم در واژن پس از اتمام رابطه جنسی
خارش شدید مهبل
دفع ادرار همراه با درد و سوزش
افزایش عفونت رحمی
کاهش میل جنسی
تکرار ادرار
التهاب واژن
نازک شدن لبه‌های بیرونی واژن
ایجاد آکنه و جوش‌های پوستی
کاهش اعتماد به نفس جنسی
گر گرفتگی و تعریق شبانه در زنان یائسه
بی‌خوابی و خستگی در زنان یائسه

علت ایجاد خشکی واژن

علت ایجاد خشکی واژن

هورمون استروژن به مرطوب نگه داشتن واژن، حفظ ضخامت لبه های بیرونی واژن و انعطاف پذیر نگه داشتن بافت آن کمک می کند. خشکی واژن زمانی رخ می دهد که بدن شما استروژن کافی تولید نمی کند. این می تواند دائمی یا موقت باشد و در زمان های مختلف در طول زندگی رخ دهد.

عوامل مختلفی می تواند باعث خشکی واژن زنان شود. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره خواهیم کرد:

  1. بسیاری از زنان در زمان یائسگی (یک سال پس از قطع پریودهای ماهانه) خشکی واژن را تجربه می کنند.
  2. پس از جراحی برداشتن تخمدان ها، شیمی درمانی یا پرتودرمانی لگن برای درمان سرطان.
  3. بعد از بچه دار شدن در شیردهی، وقتی شیردهی کمتر شود یا متوقف شود، تولید استروژن به حالت عادی باز می گردد.
  4. مشکلات روحی و استرس
  5. شست‌وشوی بیش از حد واژن و برهم زدن تعادل ph مهبل، سبب خشکی بیش از حد واژن می‌شود.
  6. خشکی واژن می تواند توسط برخی از داروها نیز ایجاد شود. این داروها شامل داروهای آلرژی، سرماخوردگی و آنفولانزا یا داروهای ضد افسردگی است.
  7. برخی از مواد شیمیایی خشن درون استخرها یا جکوزی ها، صابون ها یا مواد تشکیل دهنده محصولات بهداشتی زنانه نیز ممکن است مقصر باشند.

درمان های خانگی خشکی واژن

بسیاری از متخصصان طب سنتی معتقدند که روش‌های طبیعی مانند درمان خشکی واژن با عسل، اسیدهای چرب امگا 3، آلوئه‌ وراء و روغن های طبیعی علاوه بر این که به درمان این بیماری کمک بسیار زیادی می‌کنند، عوارض احتمالی مصرف داروهای شیمیایی را نیز به دنبال ندارند. در ادامه به برخی از این درمان های خانگی اشاره خواهیم کرد:

1- اسیدهای چرب امگا 3

 اسیدهای چرب امگا 3

گنجاندن اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی می تواند به مبارزه با خشکی واژن کمک کند، زیرا خشکی واژن بیشتر در دوران یائسگی و زمانی که سطح استروژن کاهش می یابد ایجاد می شود. این اسیدهای چرب ضروری به افزایش سطح استروژن در بدن شما به طور طبیعی کمک می کنند. برخی از غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 عبارتند از:

  1. ماهی های چرب مانند سالمون، شاه ماهی و ساردین
  2. جلبک دریایی و سایر سبزیجات دریایی
  3. آجیل
  4. صدف
  5. تخم کتان، کدو تنبل، آفتابگردان و کنجد

2- روغن های طبیعی

یک عامل کلیدی در خشکی واژن زنان، کمبود آب بدن است. استفاده از روان کننده های ایمن و مؤثر یکی از راه حل های خانگی است که کارایی آن ثابت شده است. با استفاده منظم از روغن های طبیعی در واژن، می توانید خشکی واژن را کاهش داده یا از بین ببرید. روغن نارگیل بهترین اثر را دارد. به این دلیل که سریع جذب می شود و حاوی اسید گاما لینولنیک برای کمک به افزایش سطح رطوبت واژن است.

روغن نارگیل معمولا سبک و غیر چرب است و دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی نیز است. از آنجایی که روغن نارگیل بسیار قابل جذب و مرطوب کننده است، یک روان کننده طبیعی عالی می شود. توجه داشته باشید که اگر قبل از رابطه جنسی از روغن نارگیل استفاده کنید، می تواند به کاندوم های لاتکس آسیب برساند و باعث پارگی آنها شود.

می توانید از روغن های گیاهی به عنوان درمان طبیعی برای خشکی واژن استفاده کنید. نمونه هایی از روغن های گیاهی که می توانید استفاده کنید روغن نارگیل، روغن بادام و روغن زیتون هستند.

3- درمان خشکی واژن با عسل رقیق شده

 درمان خشکی واژن با عسل رقیق شده

خشکی واژن یک مشکل متداول در بین زنان است که می‌تواند به عوامل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی، استفاده از محصولات شیمیایی، استرس و عفونت‌های قارچی مرتبط باشد. عسل به عنوان یک فراورده طبیعی دارای خاصیت ضدقارچ و ضدعفونی کننده است و مطالعات نشان داده است که استفاده از عسل می‌تواند خشکی واژن را بهبود بخشد.

روش پیشنهادی در اینجا استفاده از عسل با استفاده از اپلیکاتور است. برای انجام این روش، عسل را با آب گرم مخلوط کرده و سپس با استفاده از اپلیکاتور، آن را به واژن تزریق کنید. توصیه می‌شود این کار را به مدت یک ماه انجام داده تا به نتایج مطلوب برسید. علاوه بر این، عسل می‌تواند در درمان زخم دهانه رحم و قارچ‌ها نیز مفید باشد.

 از قدیم‌الایام از عسل به عنوان ماده روان‌کننده خانگی در روابط جنسی استفاده می‌شده است. عسل می‌تواند محیط واژن را مرطوب و روان کند و همچنین ضدعفونی کننده است. استفاده از عسل به عنوان روان‌کننده خانگی در رابطه جنسی می‌تواند ریسک عفونت واژن را کاهش دهد و رابطه جنسی را راحت‌تر کند. بهتر است قبل از استفاده از عسل در رابطه جنسی، اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه حساسیت یا آلرژی به عسل ندارید.

عسل گون

(3 customer reviews)
۱۹۳,۰۰۰ تومان۵۸۳,۰۰۰ تومان

عسل گون شهدکده، یکی از بهترین و مطمئن ترین غذاهایی است که شما میتوانید برای سلامتی خود مصرف کنید. این

1000 گرم
1500 گرم
500 گرم

4- مکمل های ویتامین E

برخی از ویتامین ها از جمله: ویتامین A و E باعث کاهش استرس و اضطراب می شوند، این امر می تواند به کاهش خشکی واژن کمک شایانی نماید.

برخی از پزشکان استفاده از کپسول های ژل ویتامین E را به عنوان مرطوب کننده واژن توصیه می کنند. می توانید کپسول را با یک سوزن تمیز سوراخ کنید و سپس کپسول را مستقیماً وارد واژن کنید. همچنین می توانید ویتامین E را ابتدا روی انگشتان خود بریزید و با انگشت داخل واژن خود قرار دهید.

تحقیقات نشان داده است که ویتامین E به کاهش استرس اکسیداتیو و در نتیجه کاهش خطر افسردگی کمک می کند. بنابراین در دوران یائسگی و بعد از آن مکمل ویتامین E مصرف کنید و غذاهای غنی از ویتامین E را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

5- سویا

برای پیشگیری و درمان خشکی واژن، بهتر است به مصرف مواد غذایی حاوی فیتواستروژن توجه کنید. این ماده در دانه‌های روغنی و مغزهای خوراکی مانند سویا وجود دارد و در درمان خشکی واژن بسیار مؤثر است.
همچنین، برای جلوگیری از تشدید این بیماری، بهتر است از مصرف مواد غذایی سودازا مانند گوشت گاو، کلم بروکلی، چای و مواد غذایی مشابه آنها خودداری کنید.

سویا ممکن است در بهبود علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن مفید باشد.

سایر نکات درمان خشکی واژن

  1. تمرینات کف لگن: درمان خشکی واژن می‌تواند شامل انجام تمرینات کف لگن باشد. تمرینات کف لگن به تقویت ماهیچه‌های واژن کمک می‌کند و می‌تواند در کاهش آتروفی واژن مؤثر باشد.
  2. استفاده از شوینده‌های ملایم: از استفاده از شوینده‌های شیمیایی قوی و معطر برای شستشوی واژن بپرهیزید. این نوع شوینده‌ها ممکن است بر خشکی واژن تأثیر منفی داشته باشند. به جای آن، از شوینده‌های ملایم با pH متعادل استفاده کنید.
  3. رابطه جنسی منظم: برقراری رابطه جنسی منظم و مکرر می‌تواند یکی از روش‌های درمان خانگی خشکی واژن باشد. تحریک جنسی باعث رطوبت واژن می‌شود و این موضوع می‌تواند در درمان خشکی واژن تأثیر مثبتی داشته باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

 برای مدیریت خشکی واژن نباید تنها به درمان های خانگی اعتماد کنید و اگر علائم با درمان های خانگی بهبود نیافتند، باید برای مشاوره با پزشک خود مشورت کنید.

  1. اگر متوجه خونریزی یا هر گونه ترشح غیر معمول از واژن خود شدید.
  2. اگر هفته ها خشکی واژن را تجربه می کنید و درمان های خانگی جواب نمی دهند.
  3. اگر خشکی واژن بر فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد.
  4. اگر متوجه خونریزی واژینال در بین دوره های قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی شدید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نشانه ها و علائم و علل خشکی واژن پرداختیم و چندین راهکار خانگی از جمله درمان خشکی واژن با عسل را مورد بررسی قرار دادیم. خشکی واژن می تواند هر زنی را تحت تاثیر قرار دهد، اما زنان یائسه در دهه 50 زندگی خود بیشتر در معرض آن هستند. توصیه می شود قبل از استفاده از هر گونه درمان خانگی برای خشکی واژن حتما با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. همچنین، در صورت احساس خارش یا سوزش، استفاده از آن را قطع کرده و با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

منابع
  1. duclarion.com
  2. www.uptodate.com

سوالات متداول

اگر احساس درد یا خارش در داخل و اطراف واژن خود داشته باشید یا احساس درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسی داشته باشید یا بیشتر از حد معمول ادرار کنید.
می توانید از روغن های گیاهی به عنوان درمان طبیعی برای خشکی واژن استفاده کنید. نمونه هایی از روغن های گیاهی که می توانید استفاده کنید روغن نارگیل، روغن بادام و روغن زیتون هستند.
خشکی واژن ممکن است عوارضی مانند عفونت های باکتریایی یا قارچی در واژن، درد در حین رابطه جنسی، عفونت های دستگاه ادراری و ترک ها و زخم ها در دیواره واژن را ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *