خواص عسل طبیعی

آیا عسل برای کراتین بالا مفید است؟

عسل برای کراتین بالا

به نظر شما آیا عسل برای کراتین بالا مفید است؟ عسل یک ماده غذایی با خواص فراوان است که طعم شیرینش آن را به یک ماده محبوب برای شیرین کردن دسرها و نوشیدنی ها تبدیل می کند. عسل از ترکیب گلوکز و فروکتوز تشکیل شده و از نظر ارزش غذایی غنی است. از طرفی، کراتین خون جزء فاکتورهای مهمی است که می‌تواند عملکرد کلیه‌ها را مشخص کند.

سوال اصلی این است که آیا عسل برای کراتین بالا مفید است و می تواند به عملکرد کلیه ها کمک کند یا خیر؟  چنان چه قصد خرید عسل طبیعی و بهره مندی از خواص بی شمارش را دارید، توصیه می شود حتماً آن را از یک فروشنده یا زنبوردار معتمد خریداری نمایید!

banner

کراتین خون چیست؟

کراتین خون جزء مواد زائدی است که از طریق خون به کلیه‌ها رسیده و از بدن دفع می‌شود. افزایش مقدار آن در خون می‌تواند نشانه بیماری کلیوی باشد. در بزرگسالان اگر کراتین بالای ۵ باشد، نشانه نارسایی کلیه بوده و باید دیالیز انجام شود.

علل و علائم و عوارض افزایش سطح کراتین خون

وجود برخی بیماری ها یا شرایط خاص می تواند باعث اختلال در سطح کراتین بدن شود. در ادامه به برخی از این بیماری ها و شرایط اشاره خواهیم کرد:

علل و علائم و عوارض افزایش سطح کراتین خون
علت افزایش کراتین خونمسدود شدن دستگاه ادراری – رژیم غذایی با پروتئین بالا – کم‌آبی بدن – مشکلات کلیوی مانند عفونت کلیه یا آسیب به این اندام – کاهش جریان خون به کلیه‌ها به دلیل نارسایی احتقانی قلب، عوارض دیابت یا شوک – مصرف برخی از داروها مانند سایمتدیدین
علائم بالا بودن کراتین خون احساس کم‌آبی – خستگی – بی‌خوابی – ازدست‌دادن اشتها – ادرار بیشتر یا کمتر از حد معمول – تورم – تنگی نفس – سردرگمی – تهوع و استفراغ – نوروپاتی – خشکی پوست
عوارض بالا بودن کراتین خونعفونت کلیه – گلومرولونفریت – سنگ کلیه – نارسایی کلیه – سمیت دارویی – دیابت- فشارخون بالا – بیماری قلبی – انسداد مجاری ادرار

کراتین در آزمایش خون

سطح کراتین خون باید بین ۰٫۹ تا ۱٫۳ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای آقایان و ۰٫۶ تا ۱٫۱ در خانم‌ها باشد. برخی شرایط ممکن است باعث شود که سطح کراتین در فرد بالاتر از حد طبیعی باشد. افرادی که تنها یک کلیه دارند ممکن است سطح کراتین طبیعی در حدود 1.8 یا 1.9 داشته باشند. سطح کراتین 2.0 یا بیشتر در نوزادان و 5.0 یا بیشتر در بزرگسالان ممکن است نشان دهنده آسیب شدید کلیوی باشد.

روش های خانگی کاهش سطح کراتین خون

درمان کراتین بالا با ترک سیگار

برای کاهش سطح کراتین خون، ابتدا باید علت بالارفتن آن را تشخیص دهیم. در صورتی که علت افزایش کراتین بیماری کلیوی باشد، درمان بیماری اصلی ضروری است، و ممکن است پزشک از داروها یا دیالیز برای درمان استفاده کند. همچنین، روش‌های خانگی می‌توانند به کاهش سطح کراتین خون کمک کنند. این روش‌ها عبارتند از:

  1. مصرف مکمل‌های حاوی کراتین را متوقف کنید.
  2. کاهش مصرف پروتئین، به‌ویژه گوشت قرمز.
  3. افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی با مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات.
  4. هیدراته نگه داشتن بدن، خشکی بدن می‌تواند به افزایش سطح کراتین در خون منجر شود. مصرف زیاد آب یا سایر مایعات سالم می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند. در صورت داشتن بیماری کلیه، با پزشک خود مشورت کنید.
  5. کاهش مصرف نمک. مصرف زیاد نمک، به ویژه غذاهای فرآوری شده که معمولاً حاوی سدیم و فسفر اضافی هستند، می‌تواند منجر به افزایش سطح کراتین و سایر مشکلات کلیوی شود.
  6. اجتناب از مصرف بیش از حد داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی.
  7. ترک سیگار، ترک سیگار یکی از بهترین اقدامات برای بهبود یا حفظ سلامتی کلیه‌ها می‌باشد.
  8. کاهش مصرف الکل، مصرف بیش از حد الکل ممکن است به آسیب کلیه‌ها، افزایش فشار خون و اعتیاد به الکل منجر شود.

فواید دقیق عسل به نوع آن بستگی دارد. عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین فواید، مواد مغذی و آنزیم ها را برای سلامتی فراهم می کند. بیشتر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید پاستوریزه هستند و اکثر مواد مغذی و مفید خود را در فرآیند حرارت دادن از دست داده اند. اگر علاقه مند به امتحان عسل خام و ارگانیک و بهره مند شدن از فواید بی شمار آن هستید، بهتر است آن را از یک تولیدکننده محلی معتبر مانند فروشگاه شهدکده خریداری کنید.

از کندوهای زاگرس تا آشپزخانه شما

آیا عسل برای کراتین بالا مفید است؟

درمان های خانگی کراتین بالا

در پاسخ به سؤال آیا عسل برای کراتین بالا مفید است باید بگوییم، برخی مطالعات نشان داده است که عسل در کاهش سطوح بالای کراتین در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی مؤثر است. برای کمک به عملکرد بهتر کلیه ها می توانید روزانه مقداری عسل را آب ولرم مخلوط کرده و نوش جان کنید.

  1. عسل دارای خواص تغذیه ای عالی است که می تواند به بیماران کلیوی کمک کند. عسل با وجود اینکه طعم شیرینی دارد، باعث افزایش قند خون نمی شود و افراد دیابتی می توانند آن را در حد اعتدال مصرف کنند.
  2. عسل شیرین تر از شکر است و باید به مقدار کم مصرف شود. همچنین، بسیاری از برندهای عسل فرآوری شده حاوی قندهای اضافه شده هستند و باید مراقب بود.
  3. دیابت یکی از علل اصلی بیماری کلیوی است. عسل اثر مثبتی بر سطح گلوکز خون دارد و همچنین به حساسیت به انسولین کمک می کند. از این رو، فردی که در رژیم غذایی خود عسل می‌خورد، به محافظت از کلیه‌ها در برابر بروز بیماری کلیوی دیابتی در آینده کمک می‌کند.
  4. عسل سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از سلول های کلیه در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند. خوردن عسل اطمینان حاصل می کند که مقدار کافی آنتی اکسیدان دریافت می کنید و در نهایت نقش محافظتی در پیشگیری از بیماری کلیوی ایفا می کند.
  5. از آنجایی که عسل به دلیل خاصیت ضد باکتریایی خود نیز شناخته شده است، می توان از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای جلوگیری از عفونت کلیه استفاده کرد. عفونت کلیه یک اتفاق رایج در میان بیماران کلیوی است.

در یک مطالعه پاکسازی کراتینین توسط کلیه ها در افرادی که با عسل تغذیه می شدند، مورد مشاهده قرار گرفت. مشخص شد که کلیه‌های افراد پس از مصرف عسل کراتین اضافی را سریعتر از افرادی که به آنها عسل داده نشده بود پاک می‌کنند.

اگرچه مطالعه فوق تأثیر مفید عسل را بر سطوح بالای کراتین برای بیماران کلیوی نشان می دهد، اما قبل از اینکه بتوان پاسخ قطعی داد باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

سخن پایانی

در پاسخ به سؤال آیا عسل برای کراتین بالا مفید است یا نه، گفتیم که عسل اثرات مفیدی بر سطوح بالای کراتین در افراد مبتلا به بیماری کلیوی دارد. اما قبل از اینکه بتوان پاسخی قطعی داد، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. تا زمانی که اطلاعات بیشتری به دست نیامده است، باید از مصرف بیش از حد عسل برای کاهش کراتین خودداری کنید.

منابع

  1. www.healthline.com
  2. www.dharmakidney.com

سوالات متداول

سطح بالای کراتین در آزمایش خون می تواند نشانه ای از کاهش عملکرد کلیه یا بیماری کلیوی باشد. برخی از داروها می توانند سطح کراتین را در آزمایشات آزمایشگاهی بدون آسیب رساندن به کلیه ها افزایش دهند. این شامل برخی آنتی بیوتیک ها، آنتی اسیدها و داروهای کلسترول است.
کراتین یک ماده زائد تولید شده توسط عضلات است که توسط کلیه ها فیلتر می شود. تجمع کراتین در خون می تواند نشانه ای از اختلال در عملکرد کلیه باشد. این اختلال می تواند منجر به بیماری مزمن کلیه شود.
با اجرای استراتژی هایی مانند هیدراتاسیون مناسب، اصلاح رژیم غذایی، ورزش منظم و مدیریت شرایط سلامت زمینه ای، می توانید از سلامت کلیه ها حمایت کرده و به طور بالقوه سطوح بالای کراتین را کاهش دهید.
هنگامی که عفونت کلیه مسئول سطوح بالای کراتین باشد، درمان با آنتی بیوتیک باید آنها را به حالت عادی بازگرداند. به همین ترتیب، اگر افزایش سطح کراتین به دلیل فشار خون بالا باشد، مصرف دارو برای درمان فشارخون باید سطح کراتین را کاهش دهد.
یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش سطح کراتین کمک کند و باید از غذاهایی مانند گوشت قرمز، وعده های غذایی شور، نان سفید، غذاهای فرآوری شده، غذاهای شیرین، کافئین، سبزیجات کنسرو شده، و غذاهایی که ممکن است حاوی مقادیر زیادی پروتئین باشند پرهیز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *