خواص عسل طبیعی

خواص دمنوش بابونه و عسل | بابونه و عسل برای معده

دمنوش بابونه و عسل

دمنوش بابونه و عسل به عنوان یک راه حل طبیعی برای مقابله با بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی اش بهبود زخم‌ها و عفونت‌ها را آسان می‌کند. همچنین، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل به حفظ سلول‌ها از آسیب‌های اکسیداتیو کمک کرده و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. از سوی دیگر بابونه یک درمان طبیعی برای طیف وسیعی از مشکلات سلامتی است، مواد مغذی موجود در آن می تواند به مدیریت دیابت، درد قاعدگی و مشکلات خواب کمک کند. بنابراین با خرید عسل طبیعی و تهیه دمنوش های مختلف از جمله دمنوش بابونه و عسل می توانید از خواص دارویی بی شمار آن ها بهره مند شوید!

خواص دمنوش بابونه و عسل برای سلامتی

در دنیای امروز که به دنبال راه‌های طبیعی و مؤثر برای بهبود سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن هستیم، گیاهان دارویی و مواد طبیعی به عنوان یک جزء مهم در روش‌های درمانی به کار گرفته می‌شوند. در این میان، دمنوش بابونه و عسل جهت بهبود سیستم ایمنی و حفظ سلامتی بدن مورد توجه قرار گرفته است. بابونه قرن هاست که به دلیل خواص تسکین دهنده و درمانی خود در طب سنتی استفاده می شود. بسیاری از مردم از چای بابونه به عنوان جایگزینی بدون کافئین برای چای سیاه یا سبز استفاده می کنند.

دمنوش بابونه و عسل برای لاغری

چای بابونه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند در کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری های قلبی و سرطان نقش داشته باشد. همچنین بابونه برای داشتن یک خواب راحت، تقویت سیستم ایمنی یا کاهش استرس می تواند به شما کمک کند. از طرفی مواد مغذی موجود در عسل مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها، به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو کمک می‌کنند. در ادامه به برخی از خواص دمنوش بابونه و عسل برای سلامتی اشاره خواهیم کرد:

1- دارای خواص ضد التهابی است.

دمنوش بابونه و عسل به عنوان یک راهکار طبیعی می‌تواند به کاهش التهابات کمک کند. التهاب یک واکنش طبیعی بدن به آسیب و عوامل مختلف است، اما در برخی موارد ممکن است به طور غیرطبیعی یا بیش از حد ایجاد شود و منجر به مشکلات سلامتی شود. در چنین شرایطی، استفاده از مواد طبیعی مانند بابونه و عسل می‌تواند به کاهش التهاب و تسکین علائم مرتبط با آن کمک کند.

بابونه علائم التهاب را کاهش می دهد. اگر از یک بیماری التهابی مزمن مانند آرتریت رنج می برید، بابونه می تواند به تسکین درد کمک کند و شما را راحت تر کند. از سوی دیگر ترکیبات موجود در عسل می تواند به کاهش التهاباب مرتبط با بیماری های مزمن مانند دردهای عضلانی و مفاصل کمک کند.

2- تسکین سرماخوردگی و گلودرد

مطالعات نشان داده اند که چای بابونه می تواند به تسکین گلودرد و کاهش گرفتگی صدا کمک کند. یک قاشق عسل در یک فنجان چای بابونه برای سرماخوردگی بسیار مفید است، زیرا عسل هم دارای خواص تسکین دهنده و ضد میکروبی است.

نوشیدن یک فنجان چای بابونه می تواند برای درمان سرماخوردگی بسیار مؤثر باشد. همچنین استنشاق بخار چای بابونه به رفع گرفتگی بینی، آبریزش بینی و گلودرد کمک می کند. عسل همچنین می تواند به سرکوب سرفه در هنگام سرماخوردگی کمک کند. عسل به عنوان یک سرکوب کننده سرفه برای کودکان بالای 1 سال توصیه می شود.

3- برای قلب مفید است.

چای بابونه سرشار از فلاون هاست، بنابراین می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد. (فلاون ها دسته ای از آنتی اکسیدان ها هستند که به دلیل پتانسیل آنها در کاهش فشار خون و سطح کلسترول شناخته شده اند.) از سوی دیگر عسل برای سلامت قلب مفید است زیرا آنتی اکسیدان های موجود در آن اثرات مفیدی بر قلب دارند، مانند افزایش جریان خون به قلب و کاهش احتمال لخته شدن خون.

یک مطالعه بر روی 64 بیمار دیابتی نشان داد افرادی که چای بابونه را همراه با وعده های غذایی می نوشیدند در مقایسه با افرادی که آب می نوشیدند، بهبود قابل توجهی در سطح کلسترول تام، تری گلیسیرید و کلسترول بد LDL داشتند.

4- بابونه و عسل برای معده

مصرف منظم ترکیب بابونه و عسل برای معده شما می تواند بسیار مفید باشد. بابونه با کاهش خطر برخی بیماری‌های گوارشی، به هضم بهتر غذا کمک می کند. همچنین بابونه برای پیشگیری از زخم معده مفید است، زیرا اسید معده را کاهش می دهد و از رشد باکتری هایی که در ایجاد زخم نقش دارند، جلوگیری می کند. از سوی دیگر عسل حاوی آنزیم هایی است که به عنوان کاتالیزور در فرآیند هضم عمل می کنند، به ویژه برای تجزیه کربوهیدرات ها و قندها.

در ادامه به برخی خواص چای بابونه و عسل برای معده اشاره خواهیم کرد:

  1. به کاهش نفخ کمک می کند: چای بابونه و عسل دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش نفخ کمک می کند.
  2. به بهبود هضم کمک می کند: چای بابونه و عسل به کاهش گرفتگی عضلات و سوء هاضمه کمک می کند.

5- به خواب راحت کمک می کند.

بابونه حاوی آپیژنین است، بنابراین می تواند به کیفیت خواب شما کمک کند. ( آپیژنین آنتی اکسیدانی است که به گیرنده های خاصی در مغز شما متصل می شود و بی خوابی یا ناتوانی مزمن در خواب را کاهش دهد.) از طرف دیگر عسل به مغز شما کمک می کند ملاتونین ترشح کند، هورمونی که بدن برای بازیابی خود در طول خواب از آن استفاده می کند.

در یک مطالعه معتبر، زنانی که پس از زایمان به مدت دو هفته چای بابونه نوشیدند، در مقایسه با گروهی که چای بابونه نمی‌نوشیدند، کیفیت خواب بهتری داشتند. آنها همچنین علائم کمتری از افسردگی داشتند.

6- اضطراب را کاهش می دهد.

یک فنجان چای بابونه می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. همانطور که در بالا ذکر شد، بابونه معمولا به عنوان یک آرام بخش خفیف یا محرک خواب در نظر گرفته می شود. اثرات آرام بخش آن ممکن است به آنتی اکسیدانی به نام آپیژنین نسبت داده شود که به وفور در چای بابونه یافت می شود. آپیژنین به گیرنده های خاصی در مغز شما متصل می شود و باعث کاهش اضطراب و خواب راحت می شود. (بابونه به عنوان یک محرک طبیعی برای آرامش و کاهش استرس و اضطراب شناخته می‌شود. مصرف آن می‌تواند به کاهش تنش عصبی و افزایش حالت آرامش کمک کند.)

عسل همچنین می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند با احساسات بد و احساسات ناشی از افسردگی مبارزه کنید.تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات پلی فنل موجود در عسل از سیستم عصبی پشتیبانی می کند و حافظه و خلق و خو را تقویت کند.

فواید دقیق عسل به نوع آن بستگی دارد. عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین فواید، مواد مغذی و آنزیم ها را برای سلامتی فراهم می کند. بیشتر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید پاستوریزه هستند و اکثر مواد مغذی و مفید خود را در فرآیند حرارت دادن از دست داده اند. اگر علاقه مند به امتحان عسل خام و ارگانیک و بهره مند شدن از فواید بی شمار آن هستید، بهتر است آن را از یک تولیدکننده محلی معتبر مانند فروشگاه شهدکده خریداری کنید.

[short_code_product_slider]

7- سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

مصرف منظم دمنوش بابونه و عسل می تواند به افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها کمک کند، زیرا هم عسل و هم بابونه خواص آنتی اکسیدانی دارند و دارای مقادیر قابل توجهی فلاونوئیدها هستند. ( فلاونوئیدها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود بسیار مورد توجه هستند. استفاده از مواد غذایی حاوی فلاونوئیدها می تواند نقش مهمی در تقویت سلامتی و کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری های قلبی عروقی داشته باشد.)

8- درمان بیماری های پوستی خفیف

نوشیدن دمنوش بابونه و عسل با کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب می تواند بسیاری از مشکلات پوستی را برطرف کند و پوستی زیبا و با طراوت برای شما به ارمغان آورد. از طرفی استفاده موضعی از ترکیب بابونه و عسل به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی می تواند به روشن کردن پوست، کاهش آکنه و کاهش لکه های تیره کمک می کند.

9- کاهش دردهای قاعدگی

دمنوش بابونه و عسل برای قاعدگی

دمنوش بابونه و عسل می تواند به زنانی که از سندرم پیش از قاعدگی رنج می برند کمک کند. در سال 2019، برخی از محققان به این نتیجه رسیدند که خواص ضد التهابی، ضد اسپاسم، آرام بخش و ضد اضطراب بابونه می تواند به تسکین اضطراب و ناراحتی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک کند. از سوی دیگر عسل حاوی ترکیباتی است که تولید پروستاگلاندین‌ها را کاهش می‌دهد. ( پروستاگلاندین‌ها مواد شیمیایی پشت دردهای قاعدگی هستند.)

بابونه به عنوان یک مسکن طبیعی شناخته می‌شود و مصرف دمنوش آن می‌تواند به تسکین دردهای مختلف از جمله دردهای عضلانی کمک کند.

10- کنترل دیابت و قندخون

نوشیدن چای بابونه می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند. اثرات ضد التهابی چای بابونه می تواند باعث کنترل قند خون شود، به خصوص زمانی که آن را همراه با غذا مصرف کنید. تحقیقات نشان می دهد که بابونه می تواند سطح گلیسمی و چربی و استرس اکسیداتیو را در افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد و خطر عوارض مرتبط با دیابت را کاهش دهد.

در یک مطالعه بر روی 64 فرد دیابتی، افرادی که به مدت هشت هفته روزانه چای بابونه را همراه با وعده های غذایی مصرف کردند، میانگین قند خونشان به طور قابل توجهی پایین تر از افرادی بود که آب مصرف می کردند. یک مطالعه از محققان ترک نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که روزانه 5 تا 25 گرم عسل به مدت 4 ماه مصرف می کردند، هموگلوبین A1c (HbA1c) خود را کاهش دادند، که معیاری برای کنترل قند خون در ماه های اخیر است. اما کسانی که هر روز عسل بیشتری می‌نوشیدند، سطح A1c خود را افزایش می‌دادند.

12- پیشگیری از سرطان

مصرف دمنوش بابونه و عسل می تواند در پیشگیری از برخی سرطان‌ها مؤثر باشد. آنتی اکسیدان های موجود در چای بابونه با کاهش بروز انواع خاصی از سرطان مرتبط است. بابونه حاوی آنتی اکسیدان آپیژنین است.(آپیژنین با سلول های سرطانی سینه، دستگاه گوارش، پوست، پروستات و رحم مبارزه می کند.) از سوی دیگر عسل حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان است و با استرس اکسیداتیو و التهاب، که زمینه ساز بسیاری از سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی است، مبارزه می کند.

مطالعه روی 537 نفر نشان می دهد که افرادی که 2 تا 6 بار در هفته چای بابونه می‌نوشیدند نسبت به افرادی که چای بابونه نمی‌نوشیدند، به طور قابل‌توجهی کمتر در معرض ابتلا به سرطان تیروئید بودند.

13- جلوگیری از پوکی استخوان

دمنوش بابونه و عسل برای پوکی استخوان

جلوگیری از پوکی استخوان از دیگر خواص دمنوش بابونه و عسل برای سلامتی می باشد. به کاهش استحکام استخوان ها و ضعیف و شکننده شدن آن ها، پوکی استخوان گفته می شود. برخی افراد به دنبال کوتاه شدن قامت خود در کهن سالی یا به دنبال شکستگی های غیرمنتظره با ضربه های جزئی متوجه بیماری پوکی استخوان خود می شوند. مطالعه ای که در سال 2022 منتشر شد نشان داد که بابونه به دلیل درمان استروئیدی از پوکی استخوان در موش ها جلوگیری می کند. اثرات آنتی اکسیدانی فلاونوئیدهای موجود در بابونه می تواند با کاهش استرس اکسیداتیو از پوکی استخوان جلوگیری کند.

از طرف دیگر عسل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی و محتوای پلی فنول های موجود در آن به ساختار استخوان ها کمک می کند. همچنین یافته ها نشان می دهد که عسل و ترکیبات کربوهیدراتی آن، به ویژه گلوکز، فروکتوز و رافینوز، ممکن است جذب کلسیم را افزایش دهند.

پوکی استخوان قابل درمان نیست، اما با تغییر دارو و شیوه زندگی، می توانید آن را کاهش دهید یا حتی آن را متوقف کنید. ورزش منظم، رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D و پیشگیری از زمین خوردن، همگی می توانند تفاوت ایجاد کنند.

طرز تهیه دمنوش بابونه و عسل

بابونه مورد استفاده برای دمنوش اغلب در مصر رشد می کند. بابونه مصری از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و به دلیل شیرینی طبیعی آن قابل توجه است. برای تهیه دمنوش بابونه و عسل، به یک قاشق غذاخوری بابونه خشک، یک عدد لیموی تازه، یک قاشق غذاخوری عسل خام و 1 لیوان آب جوش نیاز داریم:

  1. یک قاشق غذاخوری بابونه خشک را درون یک قوری بریزید.
  2. یک لیوان آب جوش به قوری کرده و اجازه دهید 15 دقیقه دم بکشد.
  3. دمنوش بابونه و عسل را از صافی رد کنید و درون یک لیوان بریزید.
  4. اجازه دهید دمنوش کمی از داغی بیفتد.
  5. سپس یک یک قاشق غذاخوری عسل خام و آب یک عدد لیمو را به آن اضافه کنید و نوش جان کنید.

سخن پایانی

دمنوش بابونه و عسل دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و می تواند به بهبود عملکرد گوارش کمک کرده و تاثیرات مثبتی بر سیستم ایمنی داشته باشد. از خواص دمنوش بابونه و عسل می توان به کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، بهبود سیستم ایمنی و پیشگیری از برخی سرطان ها اشاره کرد.

منابع
  1. www.healthline.com
  2. artfultea.com

سوالات متداول

1- افرادی که قبلاً واکنش آلرژیک به بابونه یا عسل داشته اند. 2- نوزادان زیر یک سال، چای بابونه مانند عسل و برخی محصولات طبیعی دیگر، ممکن است حاوی هاگ های بوتولیسم باشد. 3- بابونه ممکن است آسم را بدتر کند، بنابراین افراد مبتلا به آسم نباید آن را مصرف کنند. 4- زنان باردار به دلیل خطر سقط جنین باید از مصرف بابونه اجتناب کنند.
مطالعات نشان داده اند که چای بابونه می تواند به تسکین گلودرد و کاهش گرفتگی صدا کمک کند. یک قاشق چای خوری عسل در یک فنجان چای بابونه بسیار مفید است، زیرا عسل نیز دارای خواص تسکین دهنده و ضد میکروبی است.
بابونه و اسطوخودوس را داخل قوری بریزید و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه دم بکشد، سپس چای را از صافی رد کنید و عسل را به آن اضافه کنید و نوش جان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *