خواص عسل طبیعی

چهار تخمه با عسل

چهار تخمه با عسل

دمنوش چهار تخمه با عسل، مقوی کبد و قلب بوده و برای رفع یبوست بسیار مفید است. تقویت سیستم ایمنی، سلامت دهان و دندان، بهبود کبد چرب، سلامت دستگاه گوارش، درمان سوزش ادرار، کاهش وزن، رفع گرفتگی صدا، صاف کردن صدا و آرام کردن سرفه از دیگر خواص آن می باشد.

banner

چهار تخمه چیست؟

چهار تخمه با عسل برای سرفه

 چهار تخمه ترکیبی از گیاهان دارویی مختلف است که شامل قدومه، بارهنگ، سپستان و به دانه می‌شود. استفاده از این ترکیب در طب سنتی به دلیل خواص آن در درمان سرماخوردگی، رفع خشونت حلق و حنجره، گرفتگی صدا و سایر مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی مفید است.

ین ترکیب دارای سابقه‌ای قدیمی است و از زمان‌های دور در درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شده است. دانه‌های موجود در این ترکیب، موسیلاژ زیادی تولید می‌کنند که در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده‌ها و رفع مشکلاتی مانند یبوست نقش مهمی دارد.

علاوه بر موارد اشاره شده، چهار تخمه در درمان کبد چرب، مشکلات پوستی، مجاری ادراری، کاهش وزن، سلامت دهان و دندان و سایر بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی دیگر نیز مؤثر است.

معرفی چهار تخمهویژگی‌ها و طبیعتکاربردها و خواص درمانی
قدومهدانه‌ها کوچک‌تر از عدس، پهن و گرد، رنگ‌های سرخ، زرد و سفید، طبیعت گرم و تردمنوش برای سرماخوردگی، رفع خشونت حلق و حنجره، مفید برای صدا و آواز
بارهنگدانه‌ها لعاب‌دار، طبیعت سرد و خشکنرم‌کننده سینه، تب‌بر، معرّق، مدّر، ضد اسهال خونی، ضد روماتیسم، رفع اختلالات کلیه، درمان کولیک، مالاریا، سرفه و آسم برونشیتی، بیماری‌های مثانه و سوزاک، تصفیه خون
سپستانمیوه تخم‌مرغی شکل، رنگ سیاه پس از رسیدن، میان‌بر چسبنده زرد رنگ، طعم کمی شیرین، طبیعت معتدل یا کمی سرد و ترقابض، ضد کرم معده، ادرار آور، برطرف‌کننده التهاب پوست، مشکلات مجاری ادرار، بیماری‌های ریه و طحال، نرم‌کننده سینه، تسکین دهنده دردهای قولنج
به دانهدانه‌ها حاوی لعاب، گلوکوزید آمیگدالین (ترکیب سمی)، طبیعت سرد و ترضد تب، بندآورنده اسهال ساده و اسهال خونی، جراحات گلو، لعاب برای زخم‌ها و سوختگی پوست، خشونت حلق، سرفه گرم و خشک، تسکین حرارت معده، انواع تب، سوزش زبان و دهان، خشکی زبان و دهان

14 خواص درمانی عسل

خواص درمانی عسلتوضیحات
1- سلامت قلب و عروقعسل می‌تواند کلسترول کلی و LDL (کلسترول بد) را کاهش دهد، از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری کند و باعث تقویت و گشاد شدن رگ‌ها و افزایش جریان خون شود. همچنین، انرژی مورد نیاز قلب را تأمین کرده و فشار خون را تنظیم می‌کند.
2- بهبود سرفه و گلودردعسل می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا و التهاب ریه را کاهش دهد. همچنین شما می توانید با خرید عسل طبیعی و تهیه دمنوش چهار تخمه با عسل به بهبود سرفه ها و سرماخوردگی خود کمک کنید.
3- بهبود زخم معدهعسل خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد و می‌تواند با باکتری هلیکوباکتر پیلوری که عامل ایجاد زخم معده است، مبارزه کند. مصرف عسل و آب ولرم می‌تواند به تنظیم اسید معده کمک کند.
4- رفلاکس معدهعسل می‌تواند به کاهش التهاب مری و ایجاد پوشش مخاطی بر روی مری کمک کند.
5- التیام زخم‌ها و سوختگی‌هاعسل به دلیل رطوبت کم، فشار اسمزی بالا و اسیدی بودن، فعالیت‌های عوامل عفونت‌زا و میکروب‌ها را متوقف می‌کند.
6- درمان آکنه و جوش‌های پوستیعسل دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می‌تواند تورم و قرمزی جوش‌ها را کاهش دهد و سطح باکتری‌های موجود روی پوست را به تعادل برساند.
7- خواص برای دیابتافراد دیابتی می‌توانند بسته به درجه قند خون خود و با مشورت پزشک از عسل استفاده کنند. مطالعات نشان داده‌اند که عسل نسبت به شکر تأثیر کمتری بر افزایش قند خون دارد و می‌تواند به کاهش سطح قند خون بعد از دو ساعت کمک کند.
8- فواید در دوران بارداریعسل می‌تواند حساسیت‌های فصلی دوران بارداری را کاهش دهد، به بهبود خواب کمک کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. مصرف عسل برای مادران باردار بی‌خطر است و می‌تواند به کاهش نیاز به داروهای شیمیایی کمک کند.
10- بهبود بیماری‌های کبدیعسل با داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها، از کبد در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب‌های سلولی محافظت می‌کند. همچنین می‌تواند سطح قند خون را تنظیم کرده و باکتری‌های مفید را به بدن اضافه کند که سلامت کبد را تقویت می‌کنند.
11- درمان عفونت لثهعسل دارای خاصیت ضدباکتریایی است و می‌تواند با عفونت لثه مبارزه کند. بعد از شستن دهان، می‌توانید عسل را بر روی محل التهاب لثه مالیده و ماساژ دهید. همچنین، مخلوط عسل و سرکه انگور می‌تواند به درمان عفونت لثه کمک کند.
12- تقویت کودکانعسل می‌تواند به بهبود سلول‌های خونی، وزن گیری بهتر و گوارش غذا در کودکان کمک کند. همچنین، کودکان تغذیه شده با عسل کمتر به بیماری‌ها دچار می‌شوند. توجه کنید که مصرف عسل برای کودکان زیر ۱۲ ماه توصیه نمی‌شود.
13- پیشگیری و بهبود سرطانعسل دارای خواص ضد التهابی، ضدباکتریایی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی است که می‌تواند به پیشگیری و حتی بهبود برخی انواع سرطان کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که عسل می‌تواند عوامل سرطان‌زا را کاهش دهد و در بهبود برخی انواع سرطان مؤثر باشد.
14- تقویت ورزشکارانعسل به عنوان یک منبع کربوهیدرات عالی برای ورزشکاران و بدنسازان شناخته می‌شود. مصرف عسل می‌تواند به افزایش قند خون، تقویت ماهیچه‌ها و ذخیره گلیکوژن در ماهیچه‌ها کمک کند.

از کندوهای زاگرس تا آشپزخانه شما

11 خواص درمانی چهار تخمه

خواص درمانی چهار تخمهتوضیحات
1- درمان سرفهچهار تخمه دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. این خواص باعث کاهش التهاب گلو، کاهش ورم گلو و عفونت دستگاه تنفسی شده و به درمان سرفه کمک می‌کند.
2- درمان گرفتگی صدابه دانه موجود در چهار تخمه لعاب زیادی تولید می‌کند که به نرمی سینه و کاهش تورم و گرفتگی صدا کمک می‌کند. برای تولید لعاب، چهار تخمه را در آب جوش دم کنید.
3- رفع یبوستبارهنگ، به دانه و قدومه به عنوان ملین‌های طبیعی عمل می‌کنند. این ترکیب با افزایش حرکات روده به درمان یبوست، بهبود عملکرد گوارشی و رفع مشکلات گوارشی کمک می‌کند.
4- حفظ سلامت دهان و دندانخواص ضد باکتریایی چهار تخمه فعالیت باکتری‌های دهان و دندان را مهار کرده و به از بین بردن بوی بد دهان، کاهش عفونت و ورم لثه کمک می‌کند. کافیست دم کرده چهار تخمه را غرغره کنید.
5- بهبود کبد چربچهار تخمه دارای خاصیت سم‌زدایی است. مصرف این ترکیب به بهبود عملکرد کبد و درمان بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب کمک می‌کند.
6- کاهش وزنچهار تخمه به دلیل داشتن حجم زیادی از موسیلاژ، منبع غنی از فیبر است. این ترکیب با تنظیم میزان انسولین خون، کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری زودرس، به کاهش وزن کمک می‌کند.
7- درمان مشکلات دستگاه گوارشدمنوش چهار تخمه به درمان رفلاکس معده، سوزش سر دل و کاهش التهابات ناشی از رفلاکس معده کمک می‌کند.
8- درمان سوزش ادرارچهار تخمه دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است که به برطرف کردن عفونت‌های مجاری ادرار و درمان سوزش ادرار کمک می‌کند.
9- درمان بیماری‌های تنفسیبرگ، ریشه و تخم بارهنگ موجود در چهار تخمه اثر نرم کنندگی دارد. این ترکیب به درمان خونریزی ریه، صاف کردن صدا، رفع سرماخوردگی، درد حنجره و حلق، تنگی نفس و سل کمک می‌کند.
10- بهبود سلامت پوستخواص ضد باکتریایی چهار تخمه فعالیت باکتری‌های سطح پوست را مهار می‌کند. این ترکیب در درمان لک‌های پوستی، کک و مک، اگزما، جوش و حساسیت‌های پوستی موثر است.
11- درمان بیماری‌های کودکان و نوزادانسیستم دفاعی بدن کودکان و نوزادان ضعیف‌تر است و بیشتر دچار بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و عفونت‌های گلو می‌شوند. مصرف چهار تخمه به درمان سرفه‌های شبانه، یبوست و دل درد کودکان و نوزادان کمک می‌کند.

طرز تهیه دمنوش و جوشانده چهار تخمه با عسل

طرز تهیه چهار تخمه با عسلتوضیحات
جوشانده چهار تخمه با عسلبرای تهیه جوشانده چهار تخمه با عسل، ۲ تا ۴ گرم از مخلوط چهار تخمه را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت نیم ساعت اجازه می‌دهیم تا دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور داده و روزی ۳ فنجان به صورت گرم میل می‌کنیم.
دمنوش چهار تخمه با عسلبرای تهیه دمنوش چهار تخمه، یک قاشق مرباخوری از چهار تخمه را در یک استکان آب جوش یا شیر داغ ریخته و به مدت نیم ساعت در جای گرم نگه می‌داریم. این دمنوش را می‌توان روزی ۳ تا ۴ بار مصرف کرد.

عوارض دمنوش چهار تخمه با عسل

عوارض دمنوش چهار تخمه با عسل

استفاده از دمنوش چهار تخمه با عسل، علاوه بر فواید بسیاری که دارد، ممکن است با برخی عوارض و مشکلات همراه باشد. در ادامه به برخی از عوارض مهم استفاده از این ترکیب دارویی اشاره خواهیم کرد:

  1. بارداری و شیردهی: از مصرف چهار تخمه در دوران بارداری و شیردهی بسیار پرهیز شود. این ترکیب، با توجه به ترکیبات موجود در آن، ممکن است منجر به سقط جنین یا ایجاد آلرژی شود.
  2. مشکلات گوارشی: افراط در مصرف این ترکیب ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی شود. بنابراین، باید به میزان مصرف آن دقت کنید و در صورت بروز هرگونه ناراحتی یا علایم غیرمعمول در گوارش، مصرف را متوقف کنید و به پزشک خود مراجعه کنید.
  3. بیماری‌ها و داروهای خاص: در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف ترکیب چهار تخمه، با پزشک خود مشورت کنید. این اقدام به اطمینان از ایمنی و سلامت شما در هنگام استفاده از این ترکیب کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

دمنوش چهار تخمه با عسل یک درمان سریع و مقرون به صرفه برای سرفه های خشک و گرفتگی صدا است. بهتر است زمان مصرف دمنوش چهار تخمه با عسل را بسته به شرایط خود تعیین کنید، اما در زمان سرماخوردگی می توانید چند بار در روز از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *