ژل رویال

عوارض جانبی ژل رویال برای بیماری های مختلف

royal jelly t 1

ژل رویال، یک محصول طبیعی است که از ترشحات زنبور عسل به‌دست می‌آید و دارای خواص زیادی برای سلامتی است. این فرآورده طبیعی، یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است و بیش از ۲۰۰ ماده مغذی مهم را در خود جای داده است که نقش مهمی در بهبود سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست و مو و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها را دارند.

اما مصرف ژل رویال ممکن است برای برخی افراد عوارضی داشته باشد. برخی افراد نسبت به ژل رویال حساسیت دارند و مصرف آن برای آنها مشکلاتی ایجاد می‌کند. برای آشنای با عوارض جانبی ژل رویال و این که اینکه آیا شما جزو این دسته افراد هستید یا خیر، در ادامه این مقاله با ما همراه شوید. وصیه می کنم چنان چه قصد خرید عسل طبیعی یا ژل رویال و بهره مندی از خواص بی شمارشان را دارید، حتماً آنها را از یک فروشنده یا زنبوردار معتمد خریداری کنید.

ژل رویال یا شاه انگبین

ژل رویال یا شاه انگبین

ژل رویال، یا همان شاه انگبین، یک ماده غلیظ و منحصربه‌فرد است که توسط زنبورهای کارگر تولید شده و تنها منبع تغذیه زنبور ملکه محسوب می‌شود. این ماده از غده مغزی زنبوران کارگر در سنین ۲ تا ۱۲ روزگی ترشح می‌شود و در زندگی ملکه زنبورعسل در تمام طول عمر و نوزادان زنبور در مراحل اولیه رشد به کار می‌رود.

برخلاف سایر زنبوران، ملکه عمر خود را تنها با تغذیه از ژل رویال تأمین می‌کند و این تغذیه منحصربه‌فرد باعث رشد کامل تخمدان‌های ملکه و تولید میلیون‌ها تخم در طول عمر طولانی او می‌شود.

در نتیجه، ژل رویال به عنوان یک ماده غذایی منحصربه‌فرد و خاص، نقش مهمی در زندگی زنبورعسل و تأثیرات بسیاری در رشد زنبوران و تخم‌گذاری ملکه دارد. این ترکیب بی‌نظیر از آب، پروتئین، قند و مواد معدنی، همچنین ویتامین‌های گروه B، اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب غیر اشباع تشکیل شده است و انسان نیز می‌تواند از خواص آن بهره‌برد.

ژل رویال ماده ای غلیظ و شیری رنگ است که توسط زنبورهای کارگر برای تغذیه زنبور ملکه تولید می شود. زنبورهای کارگر عسل و گرده زنبور عسل را با آنزیم های موجود در غدد گلوی خود مخلوط کرده و ژل رویال تولید می کنند..

5 خاصیت ژل رویال

خاصیت ژل رویال

ژل رویال به عنوان یک مکمل غذایی و محصول طبیعی، برخی فواید بهداشتی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

5 خاصیت ژل رویالیافته‌ها
کمک به تنظیم قند خون ژل رویال ممکن است به مدیریت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.
– برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ژل رویال قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به حداقل می‌رساند.
کاهش کلسترول بالاژل رویال ممکن است به افزایش کلسترول HDL “خوب” و کاهش کلسترول LDL “بد” کمک کند.
کاهش علائم PMS و یائسگی ژل رویال ممکن است به کاهش علائم PMS و علائم یائسگی کمک کند.
کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی– برخی از تحقیقات نیز نشان می‌دهند که ژل رویال می‌تواند آسیب ناشی از داروهای شیمی درمانی قوی را کاهش دهد، به‌ویژه درمان‌هایی که باعث آسیب به مخاط دهان می‌شوند.
کاهش موکوزیت دهان– تحقیقات نشان می‌دهد که ژل رویال ممکن است به کاهش موکوزیت دهان (یک عارضه جانبی رایج شیمی درمانی) کمک کند.

در بیشتر مطالعات میزان مصرف روزانه ژل رویال برای کاهش کلسترول، بین 50 تا 100 میلی‌گرم تعیین شده است.

[short_code_product_slider]

عوارض جانبی ژل رویال برای 8 گروه از افراد

عوارض جانبی ژل رویال برای 8 گروه از افراد

ژل رویال به طور کلی در صورت استفاده مناسب بی خطر و قابل تحمل است. واکنش های آلرژیک، شایع ترین عوارض جانبی ژل رویال هستند که از مصرف خوراکی ژل رویال ناشی می شوند.

این واکنش ها می توانند در افرادی که به محصولات زنبور عسل حساسیت دارند، ظاهر شوند و از واکنش های بسیار خفیف مانند ناراحتی های خفیف گوارشی تا واکنش های شدیدتر مانند آسم، آنافیلاکسی (شوک)، خونریزی روده و حتی مرگ متفاوت باشند.

گروه افرادعوارض جانبی ژل رویال
1- افرادی با آلرژی به عسلاز مصرف ژل رویال پرهیز کنند. آلرژی به ژل رویال می‌تواند باعث سوزش پوست، مشکل در تنفس و حتی شوک آنافیلاکتیک شود. در صورت بروز هر یک از این علائم، بهتر است مصرف را متوقف کنید.
2- کودکان زیر یک سال و زنان باردار و شیردهاز مصرف ژل رویال پرهیز کنند، زیرا برای آن‌ها ممنوع است.
3- زنانی که احتمالاً مستعد ابتلا به سرطان سینه هستندزنان مبتلا به سرطان سینه با گیرنده استروژن مثبت باید از مصرف این محصول خودداری کنند، زیرا ژل رویال اثرات استروژنی دارد.
4- بیماران سرطان پروستات بیماران سرطان پروستات نیز باید در مصرف ژل رویال احتیاط کنند، زیرا ژل رویال باعث افزایش سطح تستوسترون در مطالعات حیوانی می شود.
5- افرادی با مشکلات گوارشی مانند نفخ شکم– ممکن است با مصرف ژل رویال مشکلات گوارشی از جمله نفخ شکم را تجربه کنند.
– در صورت عدم رعایت دستورات پزشک، مشکلات ممکن است تشدید شده و بزرگتر شوند.
6- افرادی با حساسیت به زنبور یا گرده گلممکن است حساسیت به مکمل‌های ژل رویال داشته باشند. قبل از استفاده، بهتر است با پزشک مشورت کنند.
7- افراد با حساسیت به سم زنبوروجود حساسیت به سم زنبور نشانگر حساسیت به ژل رویال نیست، اما احتمال واکنشی به ژل رویال وجود دارد.
8- افراد مبتلا به آسمهرچند وجود حساسیت به سم زنبور نشانگر حساسیت به ژل رویال نیست، اما در صورت مبتلا به آسم، قبل از مصرف ژل رویال، با پزشک مشورت کنند و تحت نظر او عمل کنند.

نکات مهم عوارض جانبی ژل رویال

  1. زنان مبتلا به سرطان سینه با گیرنده استروژن مثبت باید از محصولات حاوی ژل رویال اجتناب کنند زیرا ممکن است باعث تحریک سرطان شود. 
  2. افرادی که به محصولات زنبور عسل حساسیت دارند باید از مصرف ژل رویال خودداری کنند.
  3. ژل رویال ممکن است اثرات وارفارین را افزایش دهد. مصرف ژل رویال با وارفارین ممکن است خطر کبودی یا خونریزی را افزایش دهد.
  4. مصرف ژل رویال همراه با داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود.
  5. در صورتی که به ژل رویال حساسیت ندارید، مصرف خوراکی آن، در دوزهای حداکثر 4.8 گرم در روز، تا یک سال ایمن است.
  6. در صورتی که به ژل رویال حساسیت ندارید، استفاده موضعی از آن برای پوست، احتمالاً تا 6 ماه بی خطر است.
  7. مصرف ژل رویال همزمان با داروهای دیابت ممکن است باعث افزایش اثربخشی آنها یا عوارض جانبی مانند هیپوگلیسمی (قند خون پایین) شود.
  8.  استفاده موضعی از ژل رویال می تواند باعث تحریک پوست در افراد خاص شود. بنابراین قبل از استفاده یک تست پچ را امتحان کنید.
نکات احتیاطی هنگام استفاده از ژل رویالتوضیحات
واکنش آلرژیک شدید– اگر به ژل رویال یا مواد تشکیل دهنده آن حساسیت دارید، از مصرف آن اجتناب کنید.
– در صورت عدم اطمینان، لیست کاملی از مواد تشکیل دهنده را از داروساز یا ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود بخواهید.
بارداری– مصرف ژل رویال در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.
شیردهی– مصرف ژل رویال در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.
فرزندان– مصرف ژل رویال در کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود.
شرایط مزمن– افراد مبتلا به آسم و اگزما باید مراقب باشند زیرا در معرض خطر واکنش‌های آلرژیک به ژل رویال هستند.

علائم حساسیت به ژل رویال از مشکلات جزئی بینی گرفته تا علائم جدی تر و بالقوه تهدید کننده زندگی مانند خس خس سینه، ضربان قلب سریع و تورم در صورت یا اطراف گلو یا زبان متغیر است.

سخن پایانی

ژل رویال ماده شیری رنگی است که توسط زنبورهای عسل کارگر تهیه می شود. سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، ویتامین ها گروه B و مواد معدنی است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است ژل رویال برای مواردی مانند دیابت، کلسترول بالا و سندرم پیش از قاعدگی مفید باشد.

خطرناک ترین عوارض جانبی ژل رویال آنافیلاکسی است، یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی که بیشتر در افراد مبتلا به آسم یا آلرژی به عسل و نیش زنبور شایع است.  

منابع
  1. www.webmd.com
  2. www.mskcc.org
  3. www.verywellhealth.com

2 دیدگاه در “عوارض جانبی ژل رویال برای بیماری های مختلف

  1. گفت:

    برای بهبود عوارض چرا ننوشتید

    1. zohreh گفت:

      با سلام، مصرف ژل رویال میتونه عوارض جانبی مانند درد شکم، ناراحتی معده، مدفوع خونی و سرفه و بثورات پوستی داشته باشه. افرادی که به ژل رویال حساسیت دارند، آسم دارند یا حساسیت به عسل یا نیش زنبور عسل دارند نیز می توانند واکنش های آلرژیک را تجربه کنند. واکنش های آلرژیک به ژل رویال می تواند خارش، قرمزی پوست، تورم گلو، خس خس سینه، تنگی نفس و تنگی قفسه سینه باشد و نیاز به قطع مصرف و مراقبت فوری پزشکی دارد.
      همچنین در نظر داشته باشید که دوز مناسب ژل رویال به عوامل مختلفی از جمله شرایط سلامتی و سن مصرف کننده بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب دوز ژل رویال وجود ندارد. حتماً دستورالعمل های مربوطه روی برچسب محصول را دنبال کنید و قبل از استفاده با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.
      لازم است حتماً قبل از استفاده از ژل رویال به موارد زیر توجه کنید:
      1- ژل رویال ممکن است اثرات وارفارین را افزایش دهد. مصرف ژل رویال با وارفارین ممکن است خطر کبودی یا خونریزی را افزایش دهد.
      2- ژل رویال ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف ژل رویال همراه با داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. فشار خون خود را از نزدیک کنترل کنید.
      3- از مصرف ژل رویال در دوران بارداری یا شیردهی خودداری کنید، زیرا اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا ژل رویال برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است یا خیر وجود ندارد.
      4- مصرف خوراکی ژل رویال تا 6 ماه در کودکان 5 تا 16 ساله ممکن است بی خطر باشد.
      5- اگر آسم یا آلرژی به محصولات زنبور عسل دارید از ژل رویال استفاده نکنید. می تواند باعث برخی واکنش های جدی، حتی مرگ شود.
      واکنش های آلرژیک شایع ترین عارضه جانبی مصرف ژل رویال هست. واکنش‌های آلرژیک ناشی از مصرف خوراکی ژل رویال می‌تواند از بسیار خفیف (به عنوان مثال، ناراحتی خفیف گوارشی) تا واکنش‌های شدیدتر، از جمله آسم، آنافیلاکسی (شوک)، خونریزی روده‌ای و حتی مرگ در افرادی که به شدت به محصولات زنبور عسل حساسیت دارند، متغیر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *