خواص عسل طبیعی

عسل و کم کاری تیروئید

عسل و کم کاری تیروئید

آیا بین عسل و کم کاری تیروئید ارتباطی وجود دارد؟ این روزها تیروئید به یک مشکل رایج در بین مردم تبدیل شده است و حدود 60 درصد کسانی که دارای اختلال تیروئید هستند کاملاً از آن بی اطلاع هستند. عسل حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که هورمون ها را متعادل می کند. همچنین عسل می تواند سموم بدن را از بین ببرد و مشکل تیروئید را کاهش دهد. بنابراین می توانید با خرید عسل طبیعی از آن به عنوان یک درمان سنتی برای بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله کم‌کاری تیروئید استفاده کنید.

کم‌کاری غده تیروئید چیست؟

 تیروئید یک غده کوچک پروانه ای شکل در جلوی گردن شماست. کم‌کاری غده تیروئید در بین تمامی بیماری‌های غده درون‌ریز شایع‌ ترین بیماری پس از دیابت است. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که غده تیروئید هورمون های تیروئیدی کافی برای رفع نیازهای بدن شما تولید نمی کند. هورمون غده تیروئید تری یدوتیرونین (T۳) و تیروکسین (T۴) است.

غده تیروئید هورمون هایی تولید می کند که سرعت متابولیسم بدن، رشد و تکامل را تنظیم می کند و در کنترل عملکرد قلب، عضلات و گوارش، رشد مغز و حفظ استخوان ها نقش دارد. عملکرد صحیح آن به تامین مناسب ید از رژیم غذایی بستگی دارد.

علامت پرکاری و کم کاری تیروئید چیست؟

علائم پرکاری تیروئید
احساس خستگیضعف عضلانیچشمان باد کرده
ریزش مواضطرابضربان قلب سریع و نامنظم
افزایش یا کاهش ناگهانی وزنناخن های ضخیم و پوسته پوسته شدهحساسیت به گرما
مشکل خوابعرق کردن بیشتراسهال

اگر علائم زیر را دارید، باید به پزشک عمومی خود مراجعه کنید و از او بخواهید که برای تیروئید کم کار آزمایش شوید:

علائم کم کاری تیروئید
احساس خستگیدردهای مفصلی و عضلانیناخن های شکننده و به راحتی خرد می شوند
ریزش موکاهش ضربان قلبکمتر عرق می کند
افزایش وزنیبوستحساسیت به سرما
مشکل خوابافسردگیصورت پف کرده

این علائم همیشه در شروع بیماری وجود ندارند. از آنجایی که بسیاری از این علائم می‌تواند ناشی از شرایط دیگر باشد، ممکن است سال‌ها قبل از اینکه متوجه علائمی شوید، سطح TSH افزایش یافته باشد.

سطح طبیعی TSH چیست؟

TSH هورمونی است که توسط غده هیپوفیز ایجاد می شود و به غده تیروئید می گوید که چه مقدار هورمون تیروئید بسازد. مقادیر طبیعی از 0.4 تا 4.0 mIU/L برای افرادی که هیچ علامتی از تیروئید کم یا بیش از حد فعال ندارند، است. برخی از افراد با مقدار TSH بیش از 2.0 mIU/L، که هیچ علامتی مبنی بر کم کاری تیروئید ندارند، ممکن است در آینده به کم کاری تیروئید مبتلا شوند.

  1. کم کاری تیروئید اولیه: سطح TSH بالا نشان می دهد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند.
  2. پرکاری تیروئید: سطح TSH پایین معمولاً نشان می دهد که تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند.

رابطه عسل و کم کاری تیروئید

رابطه عسل و کم کاری تیروئید

عسل به عنوان یک منبع غنی از مواد مغذی شناخته می‌شود. این ماده شیرین طبیعی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، و مواد ضد میکروبی است.

تحقیقات محدودی در مورد بررسی ارتباط عسل و کم کاری تیروئید انجام شده است. یکی از عواملی که عسل می‌تواند به بهبود کم‌کاری تیروئید کمک کند، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن هستند. به عنوان مثال، مقدار کافی ویتامین D و سلنیوم در عسل می‌تواند به بهبود عملکرد تیروئید کمک کند.

بنابراین در پاسخ به این سؤال که آیا بین عسل و کم کاری تیروئید رابطه ای وجود دارد یا خیر؟ باید گفت بله، عسل سموم بدن را از بین می برد و همچنین مشکل تیروئید را کاهش می دهد. علاوه بر این، عسل حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که هورمون ها را متعادل می کند.

فواید دقیق عسل به نوع آن بستگی دارد. عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین فواید، مواد مغذی و آنزیم ها را برای سلامتی فراهم می کند. بیشتر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید پاستوریزه هستند و اکثر مواد مغذی و مفید خود را در فرآیند حرارت دادن از دست داده اند. اگر علاقه مند به امتحان عسل خام و ارگانیک و بهره مند شدن از فواید بی شمار آن هستید، بهتر است آن را از یک تولیدکننده محلی معتبر مانند فروشگاه شهدکده خریداری کنید.

[short_code_product_slider]

آیا کم کاری تیروئید قابل درمان است؟

هیچ درمانی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد، اما می توان آن را مدیریت کرد و در بیشتر موارد، درمان مناسب می تواند علائم و نشانه های کم کاری تیروئید را معکوس کند و بیماران می توانند طول عمر طبیعی داشته باشند.

آیا می توانم TSH خود را به طور طبیعی کاهش دهم؟

مصرف غذاهای غنی از ید مانند جلبک دریایی، ماهی و محصولات لبنی می تواند به تنظیم عملکرد تیروئید و کاهش سطح TSH کمک کند. علاوه بر این، اجتناب از غذاهای فرآوری شده و محدود کردن مصرف قند نیز می تواند از سلامت تیروئید حمایت کرده و سطح TSH را کاهش دهد.

بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید می توانند از مصرف سبزیجات خام مانند کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی، گل کلم، سبزی خردل، کلم پیچ و شلغم خودداری کنند.

سخن پایانی

و در آخر در مورد ارتباط عسل و کم کاری تیروئید باید گفت که عسل برای کم کاری تیروئید مفید است و خواص دارویی آن می تواند به آرام کردن غده تیروئید کمک کند و آن را پایدارتر کند. با این حال، توصیه می شود که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، عسل را در حد اعتدال مصرف کنند. بهترین کار این است که مبتلایان به کم کاری تیروئید یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشته باشند و برای بهبود وضعیت ورزش منظم انجام دهند.

منابع
  1. www.medicinenet.com
  2. blog.geohoney.com

سوالات متداول

شایع ترین علائم در بزرگسالان خستگی، بی حالی، عدم تحمل سرما، افزایش وزن، یبوست، تغییر در صدا و خشکی پوست است، اما تظاهرات بالینی می تواند با سن و جنس و سایر عوامل متفاوت باشد.
استرس به تنهایی باعث اختلال تیروئید نمی شود، اما می تواند وضعیت را بدتر کند. تاثیر استرس بر تیروئید با کند کردن متابولیسم بدن شما اتفاق می افتد.
انواع توت ها، خرما و آلو، منابع عالی ید هستند. ید برای هورمون های تیروئید ضروری است. همچنین آناناس دارای مواد مغذی است که علائم کم کاری تیروئید را کاهش می دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *