خواص عسل طبیعی

آیا عسل برای گلو درد یک درمان مؤثر است؟

عسل برای گلو درد

آیا از خواص عسل برای گلو درد چیزی می دانید؟ گلو درد یکی از مشکلات شایع در جامعه است که ممکن است به دلایل مختلفی از جمله عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، التهاب‌ها و آلرژی‌ها ایجاد شود. علائم گلو درد می‌تواند شامل تحریک و خارش، درد و سوزش، التهاب و تورم گلو باشد.

خوب است بدانید یکی از محصولات طبیعی که به طور گسترده برای تسکین گلو درد استفاده می‌شود، عسل است. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به بررسی خواص عسل برای گلو درد بپردازیم. توصیه می کنم چنان چه قصد خرید عسل طبیعی و بهره مندی از خواص بی شمارش را دارید، حتماً آن را از یک زنبوردار یا فروشنده معتبر خریداری کنید!

خواص عسل برای گلو درد

خواص عسل برای گلو درد

همه ما در فصل زمستان با مشکل گلو درد روبرو شده ایم. بیشتر گلودردها در اثر عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می شوند. نوشیدن چای یا آب گرم مخلوط با عسل و لیمو یک روش قدیمی برای تسکین گلودرد است، اما عسل به تنهایی ممکن است یک سرکوب کننده مؤثر سرفه نیز باشد.

در یک مطالعه، به کودکان 1 تا 5 ساله مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی تا 2 قاشق چایخوری (10 میلی لیتر) عسل قبل از خواب داده شد. این مطالعه نشان می دهد که عسل می تواند مانند دکسترومتورفان که یک داروی سرکوب کننده سرفه است، باعث کاهش سرفه های شبانه و بهبود خواب کودکان شود.

 هشدار: عسل نباید به نوزادان زیر یک سال داده شود، زیرا عسل می تواند حامل باکتری هایی مانند کلستریدیوم بوتولینوم باشد و باعث بوتولیسم نوزادان شود. (بوتولیسم شکل نادر اما جدی مسمومیت غذایی می باشد)

مصرف حداقل 8 فنجان آب در روز، چای گرم با عسل و لیمو، آبگوشت، سوپ و نوشیدنی‌های بدون کافئین برای هیدراته ماندن و مخاط رقیق و مرطوب نگه داشتن گلو توصیه می‌شود.

طرز تهیه چای زنجبیل و عسل برای گلو درد

چای زنجبیل و عسل برای گلو درد

با تهیه یک فنجان زنجبیل و عسل در آغاز روز به راحتی می توانید از سردرد مزمن و گلو درد رهایی یابید. در ادامه، طرز تهیه یک فنجان چای زنجبیل و عسل برای گلو درد را شرح داده‌ایم. شما تنها به سه ماده نیاز دارید:

  • مواد لازم:
  • مقداری زنجبیل رنده شده
  • یک قاشق چایخوری عسل
  • آب نصف لیمو
  • طرز تهیه:
  • مقداری زنجبیل رنده شده را در یک قوری کوچک بریزید.
  • یک فنجان آب جوش را به قوری اضافه کنید.
  • اجازه دهید زنجبیل رنده شده به مدت 10 دقیقه در آب دم بکشد.
  • چای زنجبیل را از صافی رد کنید و درون یک لیوان بریزید.
  • سپس یک قاشق چایخوری عسل و آب نصف لیمو را به آن اضافه کنید و نوش جان کنید.

از کندوهای زاگرس تا آشپزخانه شما

سایر روش‌های خانگی درمان گلودرد

روش‌های خانگی دیگری نیز می‌توانند به شما در تسکین گلو درد کمک کنند. می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  1. برای تسکین گلوی تحریک شده، آن را مرطوب نگه دارید. گلوی شما در طول شب بسیار خشک می شود. مصرف قرص‌ها یا آب نبات‌هایی که تولید بزاق را تحریک می‌کنند، گلوی شما را مرطوب نگه می‌دارد. همچنین نوشیدن مقدار زیاد مایعات ضروری است.
  2. برای کودکان خردسالی که ممکن است با بلعیدن آب نبات ها یا قرص ها خفه شوند، مایعات سرد و بستنی ها را امتحان کنید.
  3.  ممکن است گلودرد با اسپری های گلو و مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین تسکین یابد، اما به کودکان خردسال آسپرین ندهید.
  4. غرغره با آب نمک: غرغره کردن با مخلوطی از 1/2 قاشق چای‌خوری نمک و 200 میلی لیتر آب گرم می‌تواند به شما در از بین بردن باکتری‌ها، کاهش درد و شل شدن مخاط کمک کند.
  5. غرغره با جوش شیرین: غرغره کردن 1/4 قاشق چای‌خوری جوش شیرین و یک هشتم قاشق چای‌خوری نمک با مخلوطی از یک فنجان آب گرم می‌تواند به شما در کشتن باکتری‌ها کمک کند.
  6. مصرف آب لیمو: آب لیمو می‌تواند گلو درد را تسکین دهد و مخاط را از بین ببرد. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری آب لیمو را در 200 میلی لیتر آب گرم مخلوط کرده و مصرف کنید.
  7. مصرف انواع چای: انواع چای نیز می‌توانند به شما در تسکین درد، کاهش التهاب یا مبارزه با باکتری‌ها کمک کنند. چند نمونه از این چای‌ها عبارتند از: نعنا، تمشک، بابونه، چای سبز و میخک. همچنین، می‌توانید عسل را به چای گرم خود اضافه کرده و اثر تسکین دهنده‌ای بیشتر به آن ببخشید.
  8. اگر گلو درد شما شدید است و با تب بالا یا تورم غدد همراه است و پس از چند روز احساس بهتری نمی کنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند نشانه های عفونت باکتریایی باشد. گرفتن آنتی بیوتیک ها اگر گلودرد شما ناشی از ویروس باشد، به هیچ وجه کمکی نمی کند، اما برای مبارزه با عفونت های باکتریایی ضروری است.
  9. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر میکروب هایی که باعث این عفونت ها می شوند، شستن مرتب دست هاست. سعی کنید از افرادی که سرماخوردگی یا سایر عفونت های مسری دارند دوری کنید.
  10. اگر هوای اتاق خواب خشک باشد، گلودرد می تواند در شب تشدید شود. مرطوب نگه داشتن محیط اتاق ممکن است مقداری گلو درد را تسکین دهد. 

از کشیدن سیگار در طول بیماری خودداری کنید. سیگار کشیدن خلط را سخت می کند و ممکن است شما را مستعد برونشیت یا ذات الریه کند. سعی کنید در طول بیماری خود سیگار نکشید.

سخن پایانی

در پاسخ به سؤال آیا عسل برای گلو درد مفید است یا نه گفتیم که، بله عسل می تواند به تسکین علائم گلو درد کمک کند. عسل به عنوان یک روش طبیعی برای درمان گلودرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. عسل دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب و سوزش در گلو کمک کند.

همچنین، تحقیقات نشان داده است که عسل می‌تواند ترشح مخاط را کاهش داده و علائم سرفه را تسکین دهد، بدون توجه به اینکه سرفه مرطوب یا خشک باشد. کافی است دو قاشق غذاخوری عسل را با یک لیوان آب گرم یا چای مخلوط کنید و نوش جان کنید!

منابع
  1. www.pristyncare.com
  2. mayoclinic.org
  3. newsinhealth.nih.gov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *