خواص عسل طبیعی

عسل برای نفخ شکم

عسل برای نفخ شکم

به نظر شما آیا عسل برای نفخ شکم مفید است یا مضر؟ عسل یکی از ارزشمندترین محصولات طبیعی است که از زمان های بسیار قدیم به بشر معرفی شده است. شواهد بسیاری استفاده از عسل در درمان زخم ها، دیابت، سرطان، آسم و همچنین بیماری های قلبی عروقی، عصبی و مشکلات گوارشی را تأیید می کنند. در این مقاله، قصد داریم به بررسی خواص عسل برای نفخ شکم و تقویت دستگاه گوارش بپردازیم. چنانچه قصد خرید عسل طبیعی و بهره مندی از خواص بی نظیرش برای دستگاه گوارش را دارید، حتماً آن را از یک زنبوردار یا فروشنده معتبر و با برگه آزمایش تهیه کنید!

هر آنچه که باید در مورد نفخ شکم بدانید!

نفخ شکم

نفخ یک اصطلاح پزشکی برای خروج گاز از دستگاه گوارش از طریق مقعد است. نفخ یک فرایند کاملاً طبیعی است و زمانی اتفاق می افتد که گاز در داخل دستگاه گوارش جمع می شود. در برخی موارد، نفخ می تواند باعث درد شود و فعالیت های روزانه شما را تحت تاثیر قرار دهد. تنظیم رژیم غذایی، مصرف داروها و ورزش ممکن است به کاهش ناراحتی نفخ کمک کند.

به گفته مؤسسه ملی بهداشت، افراد به طور متوسط بین 13 تا 21 بار در روز نفخ شکم را تجربه می کنند. بلعیدن هوا یا خوردن برخی مواد غذایی مانند کلم بروکلی می تواند شدت نفخ را افزایش دهد. همچنین برخی از شرایط مانند سندرم روده تحریک پذیر، بیماری سلیاک و گاستروپارزی می توانند باعث نفخ بیش از حد شوند.

چه چیزی باعث نفخ می شود؟

گاز به دو صورت عمده در دستگاه گوارش جمع می شود:

  1. بلعیدن هوا در حین غذا خوردن یا نوشیدن می تواند باعث جمع شدن اکسیژن و نیتروژن در دستگاه گوارش شود.
  2. وقتی بدن شما غذا را تجزیه می کند، گازهایی مانند هیدروژن، متان و دی اکسید کربن در دستگاه گوارش جمع می شوند.
دلایل ایجاد نفخ شکم
دلایلی که ممکن است بیش از حد معمول هوا را ببلعید– مصرف آدامس – سیگار کشیدن – پوشیدن پروتزهای گشاد – مکیدن اشیایی مانند سر قلم – نوشیدن نوشابه‌های گازدار – خوردن یا نوشیدن خیلی سریع – انتخاب های غذایی (غذاهایی که ممکن است باعث نفخ شوند)
برخی از غذاهایی که نفخ را افزایش می دهند– لوبیا – کلم – کلم بروکلی – کلم بروکسل – غلات کامل – مارچوبه – شیر – محصولات لبنی – پیازها – گلابی‌ها – کنگر فرنگی – گندم – سبوس جو دوسر – نخود فرنگی – سیب‌زمینی‌ها – ذرت – کشمش – عدس – آلو – سیب – غذاهای سرشار از فروکتوز یا سوربیتول، مانند آب‌میوه‌ها و آب‌نبات‌های بدون قند – غذاهای فراوری شده
عوامل زمینه‌ای– اگر رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات یا قند نباشد و همچنین هوای بیش از حد نمی‌بلعید، نفخ بیش از حد شما ممکن است ناشی از یک بیماری باشد.
عوامل زمینه ای که می توانند نفخ را افزایش دهند– یبوست – گاستروانتریت – عدم تحمل غذایی، مانند عدم تحمل لاکتوز – سندرم روده تحریک‌پذیر – بیماری کرون – بیماری سلیاک – دیابت – اختلالات اشتها – کولیت زخمی – سندرم دامپینگ – بیماری ریفلاکس معده (GERD) – پانکراتیت خود ایمنی – زخم معده

درمان های خانگی برای نفخ شکم

درمان های خانگی برای نفخ شکم
درمان‌های خانگی برای نفخ شکم
1- دفترچه غذاییداشتن دفترچه غذایی به شما کمک می‌کند که غذاهایی که باعث افزایش گاز در بدن شما می‌شوند را شناسایی کنید و سپس سعی کنید کمتر از آنها بخورید یا به طور کامل از آنها اجتناب کنید.
2- تنظیم رژیم غذاییجایگزینی کربوهیدرات‌های سخت هضم با کربوهیدرات‌هایی که هضم آسان‌تری دارند (مانند برنج و موز) ممکن است نفخ را کاهش دهد.
3- تقسیم وعده‌های غذاییخوردن وعده‌های غذایی کوچکتر و بیشتر در طول روز (حدود پنج تا شش وعده کوچک به جای سه وعده بزرگ) ممکن است به سیستم گوارش شما کمک کند و از نفخ جلوگیری کند.
4- کاهش بلعیدن هواتلاش کنید بلعیدن هوا را کمتر کنید. این شامل اجتناب از جویدن آدامس، سیگار کشیدن و … است.
5- مصرف آب زیادمصرف آب زیاد می‌تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند، که از عواملی است که ممکن است به افزایش گاز منجر شود.
6- ورزش منظمورزش منظم ممکن است به بهبود هضم کمک کند و از نفخ جلوگیری کند.
7- مصرف پروبیوتیکمصرف پروبیوتیک‌ها مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم ممکن است هضم منظم را تقویت کنند و به کاهش گاز کمک کنند.
8- تغییر وضعیت بدنتغییر وضعیت بدن، به خصوص نشستن در وضعیت عمودی، ممکن است به بدن شما کمک کند تا گاز اضافی را آزاد کنید.
9- استفاده از پد گرمایشیقرار دادن یک پد گرم کننده یا بطری آب گرم روی شکم ممکن است به کاهش درد و گرفتگی ناشی از گاز اضافی کمک کند.
10- مصرف زنجبیلزنجبیل برای تقویت هضم شناخته شده است و ممکن است به بهبود هضم و کاهش نفخ کمک کند.

آیا عسل برای نفخ شکم مفید است؟

آیا عسل برای نفخ شکم مفید است؟

از قدیم مصرف عسل برای رفع درد معده، زخم معده و سایر عوارض دستگاه گوارش توصیه شده است. بر اساس متون علمی مدرن، عسل ممکن است برای درمان بیماری های مختلف مانند دیابت، تنفسی، مشکلات گوارشی، قلبی عروقی و سیستم عصبی مفید باشد و اثرات محافظتی داشته باشد، حتی در درمان سرطان نیز مفید است، زیرا انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها را دارد.

در پاسخ به سؤال آیا عسل برای نفخ شکم مفید است باید بگوییم بله، عسل به دلیل داشتن یک ملین ملایم به کاهش یبوست، نفخ و گاز شکم کمک می کند. عسل همچنین سرشار از باکتری‌های پروبیوتیک مانند باکتری بیفیدو و لاکتوباسیل است که به هضم غذا کمک می‌کنند، سلامت سیستم ایمنی را ارتقا می‌دهند و آلرژی را کاهش می‌دهند. استفاده از عسل به جای شکر می تواند اثرات سمی مایکوتوکسین های تولید شده توسط قارچ ها را در روده کاهش دهد.

اگر علاقه‌مند به بهره‌برداری از خواص بی‌شمار عسل خام و ارگانیک هستید، بهترین راه این است که آن را از یک تولیدکننده محلی و معتبر مانند فروشگاه شهدکده تهیه کنید. تولیدکنندگان محلی معمولاً عسل خام با کیفیت بالا و بدون فرآیند پاستوریزه کردن عرضه می‌کنند. این عسل‌ها نه تنها به سلامتی شما کمک می‌کنند، بلکه از تولید محلی حمایت کرده و اقتصاد محلی را نیز تقویت می‌کنید.

[short_code_product_slider]

عسل برای نفخ شکم در احادیث

ورم و نفخ معده به عنوان یکی از مشکلات شایع دستگاه گوارش در نظر گرفته می شود که می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای بروز بیماری‌های دیگر ایجاد کند. امام صادق (ع) می فرماید که ترکیب سیاه دانه با عسل برای نفخ شکم (نفخ معده) بسیار مفید است.

  1. الف- کره با عسل برای نفخ معده مفید است.
  2. ب- یک قاشق غذاخوری پودر زنیان را با عسل بعد از غذا میل کنید.
  3. ج- پودر بالنگ مخلوط با عسل برای نفخ شکم مؤثر است.

سخن پایانی

همان طور که در بالا اشاره کردیم عسل برای نفخ شکم می تواند مفید باشد. به هر حال، تأثیر عسل برای هر فرد ممکن است متغیر باشد، و برخی افراد ممکن است به عسل حساسیت داشته باشند. بنابراین، اگر می‌خواهید از عسل به عنوان درمانی برای نفخ استفاده کنید، بهتر است ابتدا با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

منابع
  1. www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *