خواص عسل طبیعی

10 فواید شربت عسل و نعنا + طریقه مصرف

شربت عسل و نعنا

 شربت عسل و نعنا یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها در روزهای گرم تابستان است. نعنا با خواص ضد اسپاسم و ضد اضطرابی‌اش به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند شناخته شده است، در حالی که عسل سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است و به عنوان یک منبع طبیعی انرژی مورد توجه قرار گرفته است. با خرید عسل طبیعی و ترکیب آن با برگ های نعنا، می توانید از خواص آرامش‌بخشی و دارویی آن ها بهره مند شوید! برای آشنایی با فواید و طرز تهیه شربت عسل و نعنا در ادامه این مقاله با ما همراه شوید.

فواید درمانی عسل

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد دریافتند که عسل سرشار از آنتی اکسیدان ها و خواص ضد باکتریایی است. عسل با مبارزه با عفونت های ناشی از میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها، قارچ ها و بسیاری از ویروس های دیگر به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. در ادامه به برخی از فواید درمانی عسل اشاره خواهیم کرد:

  1. ضد باکتریایی و آنتی‌میکروبی: عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است و می‌تواند در مقابله با عفونت‌ها و التهاب‌ها به شما کمک کند.
  2. تسکین سرفه: عسل به عنوان یک ترکیب طبیعی با خواص آرامش‌بخش و ضد التهابی خود می‌تواند در تسکین علائم سرفه کمک کند.
  3. تسکین زخم‌ها و سوختگی‌ها: خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی عسل می‌تواند در فرآیند ترمیم زخم‌ها و سوختگی‌ها نقش داشته باشد.
  4. کاهش آسیب اکسیداتیو: عسل دارای آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند در کاهش آسیب اکسیداتیو و پیشگیری از بیماری‌های مزمن نقش داشته باشد.
  5. تقویت سیستم ایمنی: خواص ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدانی عسل می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.
  6. تسکین علائم گوارشی: عسل ممکن است به تسکین مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه و تخمک‌گذاری نامنظم کمک کند.

فواید دقیق عسل به نوع آن بستگی دارد. عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین فواید، مواد مغذی و آنزیم ها را برای سلامتی فراهم می کند. بیشتر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید پاستوریزه هستند و اکثر مواد مغذی و مفید خود را در فرآیند حرارت دادن از دست داده اند. اگر علاقه مند به امتحان عسل خام و ارگانیک و بهره مند شدن از فواید بی شمار آن هستید، بهتر است آن را از یک تولیدکننده محلی معتبر مانند فروشگاه شهدکده خریداری کنید.

[short_code_product_slider]

فواید درمانی نعنا

نعنا حاوی ترکیبی به نام منتول است که اثرات آرامش بخشی بر عضلات دستگاه گوارش دارد. نعنا یک گیاه معطر محبوب است که خاطر طعم تند و احساس خنکی که در دهان به جا می گذارد، شناخته شده است. عموماً از برگ نعنا برای چای و از اسانس نعنا به عنوان یک عامل معطر در آدامس ها، محصولات دندان پزشکی، محصولات دارویی، غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شود.

  1. برگ‌های نعنا مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی گیاهی و ویتامین A، ویتامین C و B کمپلکس، فسفر، کلسیم و خواص ضد باکتریایی است.
  2. یکی از منابع غنی آهن، پتاسیم و منگنز است که سطح هموگلوبین را بهبود می بخشد و عملکرد مغز را تقویت می کند.
  3. برگ‌های نعنا کالری کمی دارند و حاوی حداقل مقدار پروتئین و چربی هستند، بنابراین می‌توانید برگ‌های نعنا را به راحتی در برنامه رژیم کاهش وزن خود اضافه کنید.

نعنا به عنوان یک گزینه طبیعی برای کاهش استرس و اضطراب و تسکین مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه و نفخ شناخته شده است. همچنین، این گیاه می‌تواند به بهبود خواب کمک کند و به عنوان یک منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به لیستی از خواص درمانی نعنا اشاره خواهیم کرد:

  1. درمان سوء هاضمه، برگ نعنا با تحریک آنزیم های گوارشی به تقویت سیستم گوارش کمک می کند. همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی برای رفع سوء هاضمه و عفونت های معده است و به دلیل داشتن متانول به عنوان یک داروی ضد اسپاسم نیز عمل می کند.
  2. بهبود سندرم روده تحریک پذیر، سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال شایع در دستگاه گوارش است. می تواند باعث درد معده، یبوست، اسهال، نفخ و سوء هاضمه شود. درمان اصلی و مهم سندرم روده تحریک پذیر تغییر رژیم غذایی است اما برخی مطالعات نشان داده اند که نعنا نیز می تواند مفید باشد.
  3. بهبود اختلالات تنفسی، برگ نعنا برای بیماران مبتلا به آسم بسیار توصیه می شود، زیرا به عنوان یک آرامش بخش خوب عمل می کند و احتقان قفسه سینه را برطرف می کند. مصرف روزانه برگ نعنا می تواند اثر تسکین دهنده ای برای بیماران مبتلا به آسم داشته باشد.
  4. بهداشت دهان، نعنا به طور طبیعی ضد میکروب است. به این معنی که باکتری های موجود در دهان را از بین می برد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.
  5. بهبود عملکرد مغز، برگ نعنا می تواند قدرت حافظه و هوشیاری ذهنی را بهبود بخشد.
  6. تقویت سیستم ایمنی، نعنا سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها برای بهبود سیستم ایمنی شماست. این ویتامین های گیاهی به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب کمک می کنند. همچنین، برگ نعنا می تواند با مهار برخی آنزیم ها از تشکیل تومور جلوگیری کند.
  7. غلبه بر استرس و افسردگی، نعنا از دیرباز برای کمک به کاهش استرس و ایجاد حالت آرامش مورد استفاده قرار می گرفته است.
  8. به کاهش وزن کمک می کند، برگ نعنا نقش اساسی در کاهش وزن به روشی سالم دارد. برگ‌های نعنا باعث هضم غذا و افزایش متابولیسم می‌شوند و به کاهش وزن کمک می کنند.
  9. مراقبت از پوست، نعنا یک داروی باستانی برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، جای زخم است. خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی برگ نعنا در درمان آکنه موثر است و التهاب و قرمزی ناشی از آکنه را کاهش می دهد.
  10. به کاهش علائم آسم کمک می کند، ترکیبات موجود در نعنا در درمان علائم آسم نسبت به طب سنتی معروف به دگزامتازون واقع مؤثرتر است.

فواید درمانی شربت عسل و نعنا

استفاده از شربت عسل و نعنا به عنوان یک گزینه طبیعی و مغذی می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و سلامتی کمک کند. در ادامه به برخی از فواید شربت عسل و نعنا اشاره خواهیم کرد:

1- بهبود عملکرد گوارش

شربت عسل و نعنا برای گوارش

شربت عسل و نعنا، به عنوان یک گزینه طبیعی و مغذی برای حفظ سلامت گوارش در نظر گرفته می شود. نعنا با خواص ضد‌اسپاسم و ضد التهابی‌اش، می‌تواند به تسکین مشکلات گوارشی کمک کند. عصاره نعنا باعث کاهش اسپاسم‌ها و تحریکات غیرعادی در گوارش می‌شود و به کاهش علائم ناخوشایندی مانند درد شکم و نفخ کمک کند. از سوی دیگر عسل سرشار از باکتری‌های پروبیوتیک است و به هضم غذا کمک می‌کند.

2- حفظ سلامت دستگاه تنفسی

شربت عسل و نعنا می‌تواند به بهبود سلامت دستگاه تنفسی کمک کند. نعنا با خواص ضد التهابی و ضد عفونی‌کننده‌اش می‌تواند به تسکین علائم التهاب‌های دستگاه تنفسی مانند آسم و سینوزیت کمک کند. از سوی دیگر ثابت شده است که عسل به اندازه دکسترومتورفان در سرکوب سرفه مؤثر است. 

3- تقویت سیستم ایمنی

عسل و نعنا با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی، می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. شربت عسل و نعنا می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب‌ها کمک کند و با تقویت سیستم ایمنی، از بدن در برابر بیماری ها و عفونت ها محفاظت کند. عسل به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مفید، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

4- کاهش اضطراب و استرس

نعنا به عنوان یک گیاه دارویی با خواص آرامش‌بخشی و ضد اضطرابی‌اش شناخته شده است. یک مطالعه منتشر شده در مجله “پزشکی پیشگیری” نشان داده که تجویز نعنا به مدت ۲ ماه می‌تواند به کاهش اضطراب در افراد مبتلا به اختلال اضطراب کمک کند. از سوی دیگر عسل خام دارای اثرات ضد اضطراب، ضد درد، ضد تشنج و ضد افسردگی است و وضعیت اکسیداتیو مغز را بهبود می بخشد.

5- تقویت حافظه

آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی عسل از سلول های مغز شما در برابر آسیب محافظت می کند و حافظه شما را قوی نگه می دارد. از سوی دیگر نعنا به عنوان یک گیاه دارویی مفید برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه شناخته می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم نعنا می‌تواند به بهبود حافظه و تمرکز کمک کند.

6- افزایش انرژی

شربت عسل و نعنا برای افزایش انرژی

عسل یک منبع غنی از کربوهیدرات است، کربوهیدرات ها مواد مغذی هستند که اغلب به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می گیرند. عسل به دلیل دارا بودن قند‌های ساده مانند گلوکز و فرکتوز، به عنوان یک منبع طبیعی انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات طبیعی موجود در نعناع می تواند اثرات مفیدی بر روی انرژی داشته باشند. بنابراین مصرف شربت عسل و نعنا می‌تواند به افزایش انرژی و کاهش خستگی کمک کند.

7- کاهش تهوع

عسل یک شیرین کننده طبیعی است که با بسیاری از مواد مغذی ضروری، گلوکز خالص و لوولوز غنی شده است و به هضم مناسب و  مقابله با حالت تهوع کمک می کند. عسل همچنین می تواند به مشکلات گوارشی از جمله رفلاکس معده و زخم معده کمک کند. نعناع اثر آرام بخش دارد. می تواند حالت تهوع را کاهش دهد و ماهیچه های معده را شل کند.

8- کاهش علائم سرماخوردگی

عسل و نعنا هر دو دارای خواص ضد‌باکتریایی و ضد التهابی هستند. شربت عسل و نعنا می‌تواند در کاهش علائم سرماخوردگی مانند سرفه و گلودرد به عنوان یک تسکین‌دهنده طبیعی عمل کند.

9- کاهش وزن

شربت عسل و نعنا یک نوشیدنی بدون کالری و با طراوات برای کاهش وزن است. برگ نعنا نقش اساسی در کاهش وزن به روشی سالم دارد. برگ‌های نعنا باعث هضم غذا و افزایش متابولیسم می‌شوند و به کاهش وزن کمک می کنند. از سوی دیگر فروکتوز موجود در عسل می تواند به کاهش هوس و مدیریت قند خون کمک کند و شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه دارد.

10- کاهش دردهای قاعدگی

منتول موجود در نعناع، باعث شل شدن عضلات در حال اسپاسم رحم و کاهش دردهای قاعدگی می شود. بهتر از همه، درد را بدون خطرات ناشی از استفاده از استامینوفن (مانند آسیب کبدی) و ایبوپروفن (از جمله خونریزی معده و افزایش خطر حمله قلبی) کاهش می دهد. از سوی دیگر عسل حاوی ترکیباتی است که تولید مواد شیمیایی که پشت دردهای قاعدگی هستند را کاهش می دهد. می توانید با مصرف عسل در دو هفته قبل از قاعدگی از تجمع این ترکیبات دردناک جلوگیری کنید.

شربت عسل و نعنا و لیمو برای کاهش وزن و تقویت سیستم ایمنی

شربت عسل و نعنا می‌تواند به عنوان یک جایگزین سالم و طبیعی برای نوشیدنی‌های شیرین معمولی مورد استفاده قرار گیرد. از افرادی که به دنبال تجربه چیزهای جدید هستند تا کسانی که به دنبال بهبود سیستم گوارشی، افزایش انرژی و کاهش استرس هستند، همگی می‌توانند از خواص شگفت‌انگیز این ترکیب بی‌نظیر بهره مند شوند. برای تهیه شربت عسل و نعنا به 1/2 فنجان عسل خام، 2/3 فنجان آب لیموی تازه، یک مشت نعنای تازه و 1/2 فنجان یخ و یک پارچ آب نیاز داریم:

  1. 1/2 فنجان عسل خام و 2/3 فنجان آب لیموی تازه را درون یک ظرف بریزید و با همزن دستی مخلوط کنید.
  2. یک مشت نعنای تازه را به مخلوط اضافه کنید.(با پشت یک قاشق چوبی روی برگ نعنا را فشار دهید و بچرخانید تا عصاره آن خارج شود، دقت کنید که برگ‌ها زیاد له‌ و از هم پاره نشوند.)
  3. سپس مخلوط را به یک پارچ آب خنک اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  4. درون هر لیوان چند تکه یخ انداخته و با شربت عسل و نعنا پر کنید و نوش جان کنید.

سخن پایانی

شربت عسل و نعنا ترکیبی از دو عنصر طبیعی و مغذی است و به تازگی توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است. این شربت یک گزینه مناسب برای افزایش انرژی، بهبود سیستم گوارشی، کاهش استرس و بهبود سلامت عمومی بدن است.

منابع
  1. lexiscleankitchen.com
  2. equinoxkombucha.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *