خواص عسل طبیعی

راز درمان معده درد با عسل | فواید عسل برای معده چیست؟

درمان معده درد با عسل

از فواید عسل برای معده چه می دانید؟ آیا درمان معده درد با عسل امکان پذیر است؟ معده درد می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله زخم معده، عفونت، رفلاکس معده و حساسیت به خوراکی‌های خاص رخ دهد. عسل به عنوان یک ماده طبیعی دارای خواص متعددی است و می‌تواند در تسکین و بهبود درد معده نیز مؤثر باشد.

عسل به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل کرده و می‌تواند در کاهش التهاب و تسکین بافت معده مؤثر باشد. همچنین، خواص ضدمیکروبی عسل می‌تواند در کاهش عفونت‌های معده و کنترل رشد میکروب‌ها کمک کند. توصیه می شود چنان چه قصد خرید عسل طبیعی و درمان معده درد با عسل را دارید، حتماً آن را از یک زنبوردار یا فروشنده معتبر خریداری کنید!

برخی از فواید عسل برای معده و سلامت انسان

فواید عسل برای معده

استفاده از عسل خام و طبیعی می‌تواند در تسکین معده درد و بهبود آن مفید باشد، به ویژه در مواردی که درد ناشی از تغذیه نامناسب، رفلاکس معده، عفونت یا وجود میکروب است. عسل دارای خواص ضدباکتریایی، ضدعفونی‌کننده و آرامبخش است که می‌تواند علائم درد و التهاب را کاهش داده و بهبود عملکرد معده را تسریع کند.

  1. محققان دریافته اند که راز درمان معده درد با عسل به دلیل ویسکوزیته آن است، که از این طریق دستگاه گوارش فوقانی را پوشانده و از افزایش اسید معده جلوگیری می کند. (ویسکوزیته عسل، میزان سرعت ریزش عسل موقع حرکت به سمت پائین هست)
  2. عسل خام خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد و به عنوان یک پروبیوتیک عمل می‌کند. با استفاده از عسل، می‌توانید تغذیه باکتری‌های خوب در سیستم گوارش خود را تقویت کرده و روده‌هایتان را به‌طور کلی سالم نگه دارید.
  3. مطالعات تأیید کرده اند که خواص باکتریایی عسل، مدت اسهال را در بیماران مبتلا به گاستروانتریت باکتریایی کوتاه می کند.
  4. مواد مغذی و آنزیم‌های غنی: عسل خام به دلیل مواد مغذی و آنزیم‌های غنی، فواید بسیاری برای سلامت انسان دارد. این مواد مغذی می‌توانند به بهبود سلامت بدن و سیستم ایمنی کمک کنند.
  5. حاوی آنتی اکسیدان: عسل حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های حاصل از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و کاهش روند پیری کمک کنند.
  6. خواص ضدویروسی و ضدعفونی‌کننده: عسل خام دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچ است و می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرد. همچنین، عسل خام حاوی مواد ضدعفونی‌کننده طبیعی است و می‌تواند به عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده استفاده شود.
  7. درمان زخم‌ها: برخی از انواع عسل، مانند عسل مانوکا، دارای خواص ضدباکتریایی بالا و پراکسید هیدروژن طبیعی هستند. این نوع خاص از عسل در درمان زخم‌ها بسیار مؤثر است و توسط متخصصان پزشکی توصیه می‌شود.

مهم است که عسلی که استفاده می‌کنید طبیعی و خالص باشد و تا حد امکان حرارت ندیده باشد. عسل گون و عسل آویشن به خاطر خواصشان برای معده مفیدتر هستند، اما سایر عسل‌های طبیعی نیز می‌توانند مفید باشند.

راز درمان معده درد با عسل چیست؟

راز درمان معده درد با عسل چیست

از هزاران سال پیش عسل در طب سنتی هندو برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است. چندین مطالعه نشان می دهد که عسل دارای اثرات تسکین دهنده بر گلو و همچنین کاهش علائم رفلاکس معده می باشد.

به دلایل مختلفی درمان معده درد با عسل امکان پذیر است و عسل می تواند علائم رفلاکس معده را کاهش دهد. مقاله ای در مجلات پزشکی هند به نکات زیر اشاره می کند:

  • یکی از دلایل رفلاکس و درد معده این است که رادیکال های آزاد به سلول های پوششی دستگاه گوارش آسیب می رسانند، بنابراین آنتی اکسیدان های موجود در عسل با از بین بردن رادیکال های آزاد از پیشرفت بیماری جلوگیری می کنند.
  • از سوی دیگر بافت ضخیم و چسبناک عسل می تواند به کنترل طولانی مدت رفلاکس معده و کاهش اسیدیته و درد معده کمک کند.
  • عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی خود التهاب معده و مری را نیز کاهش می دهد.

از کندوهای زاگرس تا آشپزخانه شما

8 دستورالعمل ساده برای درمان معده درد با عسل

چند دستورالعمل ساده برای درمان معده درد با عسل
8 دستورالعمل ساده برای درمان معده درد با عسلروش تهیه
1- عسل خام به خصوص عسل گون یا عسل آویشنبرای درمان معده درد با عسل می‌توانید به صورت ناشتا یک قاشق چای خوری عسل میل کنید.
عسل می‌تواند به کنترل سوزش و التهاب معده کمک کند و میکروب‌ها را از بین ببرد.
2- عسل و آب گرمبر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی بریتانیا، علائم سوزش سر معده پس از مصرف یک قاشق چای خوری یا 5 میلی لیتر عسل خام کاملاً کاهش می یابد.
اگر نمی خواهید از عسل به تنهایی استفاده کنید، می توانید آن را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.
3- چای زنجبیل با عسل برای درد معده– ریشه زنجبیل را به مدت 5 دقیقه در 2 فنجان آب بجوشانید.
– بگذارید به دمای مناسب برسد و از داغی بیفتد.
– سپس آن با آب نصف لیمو و عسل ترکیب کرده و میل کنید.
4- دمنوش آویشن و عسل– 5 گرم آویشن را با 400 سی سی آب جوش دم کرده و بعد از هر غذا یک فنجان از آن را با عسل شیرین نمونده و بنوشید.
5- درمان درد معده با عسل و شیر گرم– شیر گرم را با عسل مخلوط کرده و دو بار در روز مصرف کنید.
6- عسل و دارچین برای معده– دارچین را با عسل ترکیب کرده و مصرف کنید.
7- انجیر و عسلانجیر و عسل را به نسبت مساوی مخلوط کرده و میل کنید.
8- عسل و سیاه دانه برای زخم معده– عسل و سیاه دانه را مخلوط کرده و مصرف کنید.

سایر روش های درمان معده درد یا سوء هاضمه

سوء هاضمه اصطلاحی است که برای درد و ناراحتی معده استفاده می شود. عوامل مختلفی می توانند در معده درد شما نقش داشته باشند از جمله خوردن غذاهای چرب یا تند، خوردن بیش از حد یا خیلی سریع، مصرف بیش از حد الکل، کافئین، شکلات، یا نوشابه های گازدار، اضطراب، سیگار کشیدن و برخی آنتی بیوتیک ها.

اگر سوء هاضمه دارید و می خواهید از مصرف دارو برای رفع آن اجتناب کنید، راه های طبیعی زیادی برای تسکین ناراحتی معده وجود دارد. در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

سایر روش های درمان معده دردتوضیحات
زنجبیلضد التهاب و تسریع کننده انقباضات معده
می‌توان آن را به صورت جویدنی یا مکمل مصرف کرد یا به نوشیدنی های خود اضافه کرد.
درمان معده درد با عسل و زردچوبهبرای درمان معده درد با عسل و زردچوبه می توانید 12 گرم پودر زردچوبه ارگانیک را به 100 میلی لیتر آب جوش اضافه کنید و بگذارید به دمای مناسب برسد، سپس 10 گرم عسل خام به آن اضافه کنید و نوش جان کنید.
سرکه سیبایجاد قلیایی در معده که حالت تهوع را کاهش می‌دهد، می‌توان آن را با عسل به آب اضافه کرده و میل کرد.
چای نعناع فلفلی یا بابونهمؤثر در تسکین درد و ناراحتی معده، شل کننده ماهیچه‌های دستگاه گوارش و کاهش گرفتگی و اسپاسم عضلانی روده.
رژیم BRATموز، برنج، سس سیب و نان تست که برای کاهش اسهال و ناراحتی معده مفید است و می‌تواند مدفوع سفت‌تری ایجاد کند.
جوش شیرینجوش شیرین یا بی کربنات سدیم، ماده اصلی بسیاری از آنتی اسیدهای بدون نسخه است. می توانید آن را به صورت مخلوط در یک لیوان آب مصرف کنید تا به همان اثر تسکین دهنده معده برسید.
استفاده از پد گرمایشیکمک به شل شدن عضلات معده و کاهش حالت تهوع و درد معده.
مصرف آب بیشترمصرف آب به موازات هضم غذا مهم است، کم آبی می‌تواند تهوع و گرفتگی عضلات را به وجود آورد.
مطمئن شوید که هیدراته بمانید و در صورت نیاز میزان مصرف آب را افزایش دهید.
کاهش مصرف قهوه، چای و الکلمصرف قهوه، چای و الکل خود را کاهش دهید زیرا اینها می توانند درد را بدتر کنند.

موارد منع مصرف عسل

  • قند خون: مصرف عسل می‌تواند بر سطح قند خون تأثیر بگذارد. بنابراین اگر دیابت دارید یا برای کنترل قند خون خود دارو مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از عسل برای درمان معده درد خود حتماً با پزشک مشورت کنید.
  • بارداری و شیردهی: در صورت بارداری یا شیردهی، بهتر است از پزشک خود در مورد مصرف عسل سؤال کنید. عسل به طور کلی برای نوزادان زیر 12 ماه ممنوع است.
  • حساسیت به عسل: افرادی که به عسل حساسیت دارند، نباید این درمان خانگی را امتحان کنند. در صورت بروز هرگونه واکنش غیرعادی، مصرف را قطع کرده و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی فواید عسل برای معده و رازهای درمان معده درد با عسل پرداختیم و گفتیم که بهترین روش برای بهره مندی از فواید ضد باکتریایی عسل این است که یک قاشق چای خوری عسل را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و اول صبح به صورت ناشتا بنوشید. این کار نه تنها به سم زدایی بدن کمک می کند، بلکه خطر ابتلا به عفونت های مختلف دستگاه گوارش را نیز کاهش می دهد.

منابع
  1. WHAT CAUSES UPSET STOMACH
  2. www.vinmec.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *