ژل رویال

ژل رویال چیست؟【خواص ژل رویال برای سلامتی】

خواص ژل رویال

ژل رویال چیست؟ آیا از خواص ژل رویال برای سلامتی چیزی می دانید؟ ژل رویال حاوی مواد مغذی با اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است برای سلامت کلی شما مفید باشد. خواص ژل رویال می تواند شامل حمایت از سلامت سیستم ایمنی، کاهش کلسترول و کاهش عوارض یائسگی باشد. در حالی که ژل رویال از دیرباز در طب سنتی استفاده می شده است، کاربردهای آن در طب غربی همچنان بحث برانگیز است.

فهرست مطالب

ژل رویال چیست؟

در پاسخ به سؤال ژل رویال چیست باید بگوییم ژل رویال ماده‌ای ژلاتینی است که توسط زنبورهای عسل برای تغذیه ملکه و بچه‌های آنها تولید می‌شود و اغلب به عنوان یک مکمل غذایی برای درمان انواع بیماری های جسمی و بیماری های مزمن فروخته می شود.

ترکیبات ژل رویال چیست؟
استیل کولین – جزئی که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی نقش دارد.
10-HDA – یک اسید چرب که فعالیت تعدیل کننده ایمنی و اثر ضد باکتریایی به آن نسبت داده می‌شود.
آمینو اسید
مواد معدنی و عناصر کمیاب
لیپیدها و اسیدهای چرب ضروری
ویتامین های ژل رویال: B1، B2، B3، B5، B6، B7، B8، B9
کمی آب
پروتئین
کربوهیدرات ها

ژل رویال ماده ای به رنگ سفید مایل به زرد است که توسط زنبورهای عسل برای تغذیه لاروها و ملکه زنبورهای در حال رشد ترشح می شود.

12 خواص ژل رویال برای سلامتی

ژل رویال حاوی اسیدهای چرب، پروتئین و ویتامین B است. برخی تحقیقات نشان می دهد که این مکمل می تواند به کاهش قند خون، کلسترول بالا و علائم یائسگی کمک کند. مطالعات دیگر نشان می دهد که مصرف ژل رویال ممکن است طول عمر و پیری سالم را بهبود بخشد. با این حال، هنوز شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد ژل رویال در صورت مصرف به عنوان مکمل، فوایدی برای سلامتی دارد. در ادامه به 12 خواص ژل رویال برای سلامتی اشاره خواهیم کرد:

1. ژل رویال حاوی انواع مواد مغذی است

 ژل رویال حاوی انواع مواد مغذی است

ژل رویال از آب، کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی تشکیل شده است. ترکیب شیمیایی کامل ژل رویال ناشناخته است، اما تصور می شود که خواص ژل رویال برای سلامتی ناشی از پروتئین ها و اسیدهای چرب منحصر به فرد آن است.

ژل رویال حاوی ویتامین های گروه B و چندین مواد معدنی کمیاب است. برخی از ویتامین های موجود در ژل رویال عبارتند از:

  1. تیامین (B1)
  2. ریبوفلاوین (B2)
  3. اسید پانتوتنیک (B5)
  4. پیریدوکسین (B6)
  5. نیاسین (B3)
  6. اسید فولیک (B9)
  7. اینوزیتول (B8)
  8. بیوتین (ب7)

این مواد مغذی ممکن است برخی از مزایای بالقوه ژل رویال را برای سلامتی فراهم کنند، اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد این ماده منحصر به فرد مورد نیاز است..

ژل رویال حاوی آب، کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین B و مواد معدنی کمیاب است. آن پروتئین ها و اسیدهای چرب منحصر به فرد ممکن است دلیل سلامت بالقوه آن باشد.

2. ژل رویال ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشد

به طور گسترده ادعا می‌شود که ژل رویال می‌تواند به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک کند. در مطالعات متعدد انجام شده روی لوله‌های آزمایش و حیوانات، مشاهده شده است که ژل رویال دارای اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی است که دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی قوی هستند.

علاوه بر این، چندین مطالعه روی لوله‌های آزمایشی نشان داده است که میزان مواد شیمیایی پیش‌التهابی که از سلول‌های ایمنی آزاد می‌شوند، با استفاده از ژل رویال کاهش می‌یابد. این نتایج امیدوارکننده هستند، اما تاکنون مطالعات انسانی محدودی در این زمینه انجام شده است. برای رسیدن به نتیجه‌گیری قطعی درباره تأثیر ژل رویال در درمان التهاب، نیاز به بررسی بیشتری در انسان‌ها است.

مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که ژل رویال ممکن است دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی باشد. با این حال، تاکنون تحقیقات کافی در انسان‌ها انجام نشده است تا بتوان به طور قطعی این ادعا را تأیید کرد.

3. ژل رویال ممکن است با تأثیر بر سطح کلسترول، خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

 ژل رویال با تأثیر بر سطح کلسترول، خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

یکی دیگر از خواص ژل رویال برای سلامتی کاهش کلسترول و در نتیجه کاهش خطر بیماری قلبی است. هم مطالعات حیوانی و هم انسانی نشان می دهد که ژل رویال ممکن است به طور مثبت بر سطح کلسترول تأثیر بگذارد و در نتیجه خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. اگرچه مکانیسم دقیق آن نامشخص است، پروتئین های خاص در ژل رویال ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند. 

یک مطالعه 12 هفته ای بر روی خرگوش ها نشان داد که مکمل ژل رویال به طور قابل توجهی سطح کلسترول LDL کل و کلسترول بد آنها را به ترتیب 28 و 23 درصد کاهش می دهد.

به طور مشابه، یک مطالعه انسانی یک ماهه کاهش 11٪ و 4٪ در سطح کلسترول LDL کل و “کلسترول بد” را در افرادی که روزانه حدود 3 گرم ژل رویال مصرف می کردند، نشان داد. در حالی که این مطالعات امیدوارکننده هستند، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر خواص ژل رویال برای سلامت قلب مورد نیاز است.

تحقیقات حیوانی و انسانی نشان داده است که سطح کلسترول با مکمل ژل رویال کاهش می یابد. با این حال، مطالعات بیشتری برای تایید این نتایج مورد نیاز است.

4. ژل رویال ممکن است به بهبود زخم و ترمیم پوست کمک کند

ژل رویال هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی استفاده می شود. این مکمل ممکن است به بهبود زخم و سایر بیماری های التهابی پوست کمک کند. این ماده دارای اثر ضد باکتریایی است که می تواند زخم ها را تمیز و عاری از عفونت نگه دارد.

یک مطالعه حیوانی افزایش تولید کلاژن را در موش هایی که عصاره ژل رویال دریافت کردند، نشان داد. کلاژل یک پروتئین ساختاری حیاتی برای ترمیم پوست است.

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که استفاده از ژل رویال می‌تواند به طور قابل توجهی ظرفیت ترمیم بافت در سلول‌های انسانی را افزایش دهد. در نهایت، تحقیقات بیشتری در مورد خواص ژل رویال بر بهبود زخم و ترمیم بافت مورد نیاز است.

تحقیقات نشان می دهد که ژل رویال ممکن است تولید پروتئین های مربوطه را در ترمیم بافت افزایش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

5. پروتئین های خاص ژل رویال ممکن است فشار خون را کاهش دهند

ژل رویال ممکن است با کاهش فشار خون از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت کند. چندین مطالعه در لوله آزمایش نشان می‌دهد که پروتئین‌های خاص موجود در ژل رویال سلول‌های ماهیچه‌ای صاف را در رگ‌ها و شریان‌ها شل می‌کنند و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهند. تحقیقات بیشتری برای اثبات خواص ژل رویال برای بهبود بیماری فشار خون مورد نیاز است.

 پروتئین های خاص ژل رویال فشار خون را کاهش دهند

در حالی که تحقیقات اولیه نشان می دهد که پروتئین های خاص موجود در ژل رویال ممکن است باعث کاهش فشار خون شود، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

6. ژل رویال با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، قند خون را تنظیم می کند

ژل رویال ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، بهبود کنترل قند خون و افزایش حساسیت به انسولین را فراهم کند. مطالعات حیوانی متعدد نشان داده‌اند که استفاده از ژل رویال در درمان موش‌های چاق دیابتی، منجر به افزایش حساسیت به انسولین و ایجاد اثر محافظتی قابل توجه در پانکراس، کبد و بافت تولید مثل می‌شود.

 ژل رویال با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، قند خون را تنظیم می کند

علاوه بر این، یک مطالعه کوچک شش ماهه روی انسان‌ها نشان داد که مصرف روزانه ژل رویال می‌تواند منجر به کاهش 20 درصدی قند خون ناشتا در افراد سالم شود. با این حال، تحقیقات مبتنی بر انسان ها در این زمینه محدود هستند و نیاز به بررسی‌های بیشتری است.

مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که ژل رویال ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش دهد و کنترل قند خون را بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات محدودی در مورد خواص ژل رویال بر کنترل قند خون در انسان‌ها انجام شده است.

7. خواص آنتی اکسیدانی ژل رویال ممکن است از عملکرد مغز حمایت کند

یک دیگر از خواص ژل رویال، تقویت عملکرد مغز است. یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که استفاده از ژل رویال منجر به کاهش هورمون‌های استرس و تقویت سیستم عصبی مرکزی می‌شود.

یک مطالعه جداگانه نشان داد که موش‌هایی که پس از یائسگی ژل رویال مصرف کرده‌اند، بهبود حافظه و کاهش علائم افسردگی را تجربه کردند. همچنین، مطالعه حیوانی دیگر نشان داد که موش‌هایی که با ژل رویال درمان شده‌اند، قادر به حذف رسوبات شیمیایی مرتبط با بیماری آلزایمر در مغز بودند.

این مطالعات بیانگر اثر محافظتی ژل رویال بر روی مغز و بافت عصبی به دلیل ظرفیت آنتی‌اکسیدانی آن هستند. با این حال، برای رسیدن به نتایج قطعی و اطمینان بیشتر، نیاز به تحقیقات بیشتری در انسان‌ها است.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که ژل رویال ممکن است برای عملکرد مغز مفید باشد. اما هیچ تحقیقات انسانی در این زمینه وجود ندارد.

8. ژل رویال ممکن است ترشح اشک را افزایش دهد و خشکی مزمن چشم را درمان کند

ژل رویال در صورت مصرف خوراکی ممکن است خشکی چشم را درمان کند. یک مطالعه حیوانی و یک مطالعه کوچک در انسان‌ها نشان دادند که افرادی که ژل رویال را به صورت خوراکی مصرف کرده بودند، بهبودی در خشکی مزمن چشم را تجربه کردند. نتایج نشان می‌دهند که ژل رویال می‌تواند ترشح اشک را از غدد اشکی در چشم افزایش دهد.

تاکنون هیچ عوارض جانبی از این تحقیقات در انسان‌ها گزارش نشده است، بنابراین ژل رویال می‌تواند به عنوان یک راه حل امن برای درمان خشکی مزمن چشم عمل کند.

با این حال، لازم است به خاطر داشته باشید که این نتایج مبتنی بر مطالعات کوچک و محدود هستند و نمی‌توان به طور قطعی ادعا کرد که ژل رویال قادر به درمان خشکی چشم در تمام افراد است.

ژل رویال ممکن است ترشح اشک را در افراد افزایش دهد و خشکی چشم را درمان کند. با این حال، مطالعات بیشتر در این زمینه ضروری است.

9. ژل رویال ممکن است از طرق مختلف اثرات ضد پیری ارائه دهد

کند کردن روند پیری یکی از مهمترین خواص ژل رویال برای انسان ها می باشد. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مصرف خوراکی ژل رویال در موش‌ها می‌تواند عمر را افزایش داده و عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

ژل رویال گاهی اوقات در محصولات مراقبت از پوست به صورت موضعی استفاده می‌شود تا به حفظ سلامت پوست و جوان‌تر شدن آن کمک کند. تحقیقات حیوانی نشان می‌دهند که ژل رویال تولید کلاژن را افزایش داده و از آسیب‌های پوستی ناشی از تابش ماوراءبنفش جلوگیری می کند.

10. ژل رویال ممکن است به حفظ یک سیستم ایمنی سالم کمک کند

مطالعات نشان می‌دهند که ژل رویال ممکن است با تقویت پاسخ ایمنی بدن در مقابل باکتری‌ها و ویروس‌های خارجی، به محافظت از بدن کمک کند.

پروتئین ها و اسیدهای چرب موجود در ژل رویال ممکن است به کاهش خطر عفونت و حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

تحقیقات حیوانی و آزمایشات لوله‌ای نشان می‌دهند که ژل رویال ممکن است خواص ضدمیکروبی داشته باشد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. با این حال، نیاز به بررسی‌های بیشتر در انسان‌ها وجود دارد.

11. ژل رویال ممکن است به کاهش عوارض جانبی درمان سرطان کمک کند

شیمی درمانی و سایر روش‌های درمانی سرطان ممکن است با عوارض جانبی قابل توجهی همراه باشند، از جمله نارسایی قلبی، التهاب و مشکلات گوارشی. تحقیقات نشان می‌دهد که ژل رویال ممکن است برخی از عوارض جانبی منفی مرتبط با درمان سرطان را کاهش دهد.

یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که مصرف ژل رویال منجر به کاهش قابل توجهی در آسیب قلبی ناشی از شیمی درمانی می‌شود.

همچنین، یک مطالعه کوچک در انسان نشان داد که استفاده موضعی ژل رویال ممکن است از ایجاد موکوزیت (ترشحات لخته‌ای) جلوگیری کند، که یک عارضه جانبی از درمان سرطان است که ممکن است زخم‌های دردناک در دستگاه گوارش ایجاد کند.

ژل رویال ممکن است به کاهش عوارض جانبی درمان سرطان کمک کند. با این حال، نیاز به تحقیقات بیشتر وجود دارد.

12. ژل رویال ممکن است به درمان علائم مرتبط با یائسگی کمک کند

یکی دیگر از خواص ژل رویال درمان علائم یائسگی می باشد. یائسگی باعث کاهش هورمون‌های در گردش می‌شود و با عوارض جسمی و روحی مانند درد، اختلال حافظه، افسردگی و اضطراب همراه است.

تحقیقات نشان می‌دهد که ژل رویال می‌تواند در کاهش افسردگی و بهبود حافظه در موش‌های یائسه موثر باشد.

آزمایشی دیگر روی 42 زن یائسه نشان داد که مصرف روزانه 800 میلی‌گرم ژل رویال به مدت 12 هفته ممکن است در کاهش درد کمر و اضطراب موثر باشد. با این حال، باید به یاد داشت که نیاز به تحقیقات بیشتر وجود دارد.

ژل رویال ممکن است به طور موثر علائم یائسگی را درمان کند، با این حال برای تأیید این اثرات نیاز به تحقیقات بیشتری است.

نحوه مصرف ژل رویال

به دلیل تحقیقات نسبتاً محدود، هنوز دوز توصیه شده قطعی برای ژل رویال مشخص نشده است. ژل رویال در حالت طبیعی خود، به عنوان یک ماده ژل‌ مانند، یا به صورت پودر یا کپسول در دسترس است و به عنوان یک مکمل غذایی مصرف می‌شود.

فواید ژل رویال در طیف وسیعی از دوزها مشاهده شده است. تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که مزایای احتمالی بین 300 تا 6000 میلی‌گرم در روز وجود دارد.

همچنین، ژل رویال می‌تواند به صورت موضعی روی پوست استفاده شود و گاهی در محصولات مراقبت از پوستی که در بازار موجود هستند، استفاده می‌شود.

اگر تاکنون هرگز از ژل رویال استفاده نکرده‌اید، بهتر است با یک دوز بسیار کم شروع کنید تا از واکنش‌های آلرژیک جدی و عوارض جانبی جلوگیری شود.

هنوز هیچ دوز رسمی برای ژل رویال توصیه نشده است. تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که مزایای احتمالی میان 300 تا 6000 میلی‌گرم در روز وجود دارد.

خطرات و عوارض جانبی ژل رویال

اگرچه ژل رویال برای اکثر افراد بی‌خطر است، اما کاملاً بدون خطر نیست. از آنجایی که ژل رویال یک محصول زنبور عسل است، افرادی که به نیش زنبور، گرده یا سایر آلرژن‌های محیطی آلرژی دارند، باید احتیاط کنند.

اگر ژل رویال ارگانیک نباشد، بعضی از آلاینده‌های محیطی مانند آفت‌کش‌ها در ژل رویال وجود دارند و ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک شوند.

اگرچه استفاده از ژل رویال برای اکثر افراد بی‌خطر است، گاهی اوقات عوارض جانبی جدی گزارش شده است. این شامل موارد زیر است:

  1. آسم
  2. آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک شدید)
  3. مخاطب (تورم و التهاب مخاط)
  4. درماتیت (التهاب پوست)
  5. بعضی از این واکنش‌های شدید حتی ممکن است منجر به موارد مرگباری شوند.

اگرچه به طور کلی ژل رویال بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک جدی شود.

نکات مهم ژل رویال

  1. در حالی که خواص ژل رویال برای قرن‌ها در طب سنتی مورد تأیید قرار گرفته است، به دلیل عدم تحقیقات جامع تا حد زیادی توسط پزشکان غربی رد شده است.
  2. مصرف ژل رویال در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود. همچنین استفاده از آن در کودکان توصیه نمی شود.
  3. با این حال، این محصول زنبور عسل هنوز هم اغلب به عنوان یک درمان جایگزین برای انواع بیماری های جسمی و روانی استفاده می شود.
  4. تا به امروز، بسیاری از ادعاهای مرتبط با خواص ژل رویال ثابت نشده است. بخش عمده تحقیقات موجود محدود به مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی یا مطالعات بسیار کوچک انسانی است.
  5. خوردن ژل رویال 100% بدون خطر نیست. گاهی اوقات عوارض جانبی جدی مانند آنافیلاکسی گزارش شده است.
  6. اگرچه تحقیقات فعلی امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما برای تعیین اینکه چگونه ژل رویال می‌تواند در یک سبک زندگی سالم مؤثر باشد، نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

سخن پایانی

ژل رویال ماده ای است که توسط زنبورهای عسل ترشح می شود و دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. اینکه چگونه ژل رویال واقعا برای سلامت انسان مفید است، به خوبی درک نشده است. مطالعات کوچک انسانی نشان داده است که از خواص ژل رویال می توان به کاهش کلسترول، قند خون، علائم PMS، علائم یائسگی و عوارض جانبی شیمی درمانی اشاره کرد. با این حال، برای تایید این مزایا به تحقیقات با کیفیت بیشتری نیاز داریم.

منابع
  1. www.health.com
  2. www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *