خواص عسل طبیعی

خواص موم عسل برای پوست و مو

خواص موم عسل

موم عسل از دوران باستان به عنوان یکی از بهترین محصولات طبیعی برای مراقبت از پوست و مو شناخته شده است. این ماده ارزشمند پوست را هیدراته، نرم و آرام می کند و بدون مسدود کردن منافذ و جلوگیری از تنفس پوست، یک سد محافظ آبرسان ایجاد می کند تا از پوست در برابر آلاینده های محیطی محافظت کند. 

در این مقاله به بررسی جامع و کامل خواص موم عسل برای پوست و مو می‌پردازیم. توصیه می کنم چنان چه قصد خرید عسل طبیعی یا موم عسل را دارید، حتماً آن را مستقیماً از یک زنبوردار معتمد خریداری کنید.

موم عسل چیست؟

موم عسل یک ماده طبیعی است که توسط زنبورهای عسل تولید و ترشح می شود و از آن برای رشد کندوهای خود استفاده می کنند. موم عسل عمدتاً از اسیدهای چرب، هیدروکربن ها و استرها تشکیل شده است. موم وقتی سرد است سخت و شکستنی است اما وقتی گرم می شود یا در معرض دمای بدن انسان قرار می گیرد نرم و قابل انعطاف است. از آنجایی که موم عسل فاسد نمی شود، می توان آن را دوباره گرم کرد و استفاده کرد.

موم عسل چیست؟
  1. استفاده در صنایع دستی: موم عسل سالیان سال استفاده‌های فراوانی در صنایع دستی داشته است. این ماده طبیعی برای تولید شمع، ساخت اشیا دکوراتیو و صنایع دستی مختلف استفاده می‌شود.
  2. مصارف درمانی: در مصر باستان، موم عسل برای درمان سوختگی، درد و زخم‌های مفاصل مورد استفاده قرار می‌گرفت. در طب سنتی چینی نیز این ماده به عنوان یک درمان مؤثر برای حفظ سلامتی بدن و جلوگیری از پیری پوست شناخته شده است.
  3. استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی: موم عسل به دلیل خواص بی‌نظیرش در محصولات آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده طبیعی در تولید لوازم آرایشی، محصولات مراقبت از پوست، محصولات ضدآفتاب و محصولات کودک استفاده می‌شود.
  4. مصارف دیگر: موم عسل به عنوان یک ماده چسبناک و مقاوم، در ساخت اشیای منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، این ماده در صنعت غذایی برای روکش کردن برخی خوراکی‌ها نیز استفاده می‌شود.

با توجه به خواص مفید موم عسل، استفاده از این ماده طبیعی در مصارف پزشکی و درمانی به‌عنوان یک پژوهش علمی مورد توجه قرار گرفته است. امروزه، دانشمندان به بررسی خواص و کاربردهای بیشتر موم عسل در حوزه‌های مختلف می‌پردازند.

ترکیبات موم عسل

موم عسل عمدتاً از اسیدهای چرب، هیدروکربن ها و استرها تشکیل شده است. موم وقتی سرد است سخت و شکستنی است اما وقتی گرم می شود یا در معرض دمای بدن انسان قرار می گیرد نرم و قابل انعطاف است. از آنجایی که موم عسل فاسد نمی شود، می توان آن را دوباره گرم کرد و استفاده کرد.

ترکیبات موم عسل
مونو استرها45-55٪
هیدروکربن ها15-18٪
اسیدهای چرب آزاد10-15٪
دی استرها و استرهای پیچیده8-12٪
هیدروکسی
الکل های چرب آزاد1-2٪

توجه داشته باشید که ترکیبات دقیق ممکن است بر اساس نوع زنبور، محل و شرایط محیطی متغیر باشد.

10 فواید و موارد استفاده از موم عسل

2000 سال‌ پیش، اهمیت و قدرت موم عسل در یکی از برجسته‌ترین کتاب‌های پزشکی کشور چین، معروف به کتاب گیاهان Shennong، کشف و شرح داده شد. این رکورد تأثیرات مثبتی را که موم عسل بر سیستم گردش خون، سطح انرژی و بهبود زخم دارد، برجسته کرد. همچنین در این کتاب گزارش شده است که موم عسل اثر ضد پیری بر ظاهر چهره دارد.

فواید و موارد استفاده از موم عسل

سوختن طولانی مدت و بدون دود موم عسل، آن را به یک عنصر ارزشمند در شمع های رایحه درمانی تبدیل می کند. شمع‌های موم عسل دارای رایحه عسل هستند، همچنین می توانند به از بین بردن آلاینده‌های موجود در هوا مانند باکتری‌ها، گرد و غبار، آلرژن ها و بوها کمک کنند. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که آنها با تقویت بدن، با افزایش انرژی، کاهش استرس، تقویت تمرکز، کمک به کاهش درد فیزیکی و تنظیم فشار خون سلامت کلی جسمی و روانی را ارتقا می دهند.

خواص لایه برداری و ترمیم کنندگی موم عسل به همراه ویتامین های موجود در آن، با کاهش علائم پیری از جمله لکه ها، چین و چروک ها و آسیب های پوستی، به بازسازی و جوان سازی پوست کمک می کند.

خواص موم عسلتوضیحات
1درمان درماتیت پوشکی، پسوریازیس و اگزمامخلوط عسل، موم عسل و روغن زیتون در درمان این بیماری‌های پوستی مفید است. مطالعات نشان داده است که مخلوط عسل و موم عسل می‌تواند از رشد باکتری‌هایی که ممکن است باعث بیماری‌های پوستی شوند، جلوگیری کند.
2مرطوب کننده پوستموم عسل دارای ویتامین A است و خاصیت نرم کنندگی دارد که پوست را نرم و آبرسانی می کند. همچنین، به رشد سالم و بازسازی سلولی کمک می کند.
3حفاظت از کبدمطالعات نشان داده است که الکل های موجود در موم عسل می‌توانند به محافظت از کبد کمک کنند و بهبود علائم بیماری کبد چرب را ایجاد کنند.
4خواص موم عسل برای کاهش سطح کلسترولالکل های چرب موجود در موم عسل می‌توانند به کاهش کلسترول LDL کمک و کلسترول HDL را افزایش دهند.
5تسکین دهنده درد و ضد التهابموم عسل می‌تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند، به خصوص در مواردی مانند آرتروز.
6کمک به پاکسازی آکنهموم عسل دارای خواص ضدعفونی‌کننده، التیام‌بخش و ضدالتهابی قوی است و به خصوص به خاطر دارا بودن ویتامین A، می‌تواند در درمان آکنه بسیار مؤثر باشد.
7درمان لب‌های خشک و ترک خوردهاستفاده از موم عسل به عنوان مواد مرطوب کننده می‌تواند لب‌های خشک و ترک خورده را تسکین دهد. با ترکیب آن با روغن نارگیل، روغن زیتون، عسل، روغن ویتامین E و روغن‌های ضروری، می‌توانید بالم لب خود را درست کنید.
8خواص موم عسل برای کاهش ترک های پوستیبا ترکیب موم عسل، ژل رویال، روغن هسته انگور و روغن نارگیل، شما یک درمان خانگی طبیعی برای پیشگیری و درمان ترک های پوستی دارید، در حالی که به بهبود سطوح کلاژن به طور همزمان کمک می کنید.
9خواص موم عسل برای درمان خارش و عفونت‌های قارچیموم عسل به دلیل خاصیت ضد التهابی خود، می‌تواند به کاهش درد و خارش ناشی از عفونت‌های قارچی پوست کمک کند. استفاده از مخلوطی از موم عسل، عسل و روغن زیتون می‌تواند به بهبود خارش و عفونت‌های قارچی پوست کمک کند.
10خواص موم عسل در کاهش استرس و ایجاد آرامشموم عسل به عنوان یک تسکین دهنده استرس می‌تواند مفید باشد. استفاده از شمع‌های ساخته شده از موم عسل خالص به عنوان یک روش برای ایجاد آرامش و کاهش استرس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص موم عسل برای پوست و مو

یکی از خواص موم عسل برای پوست، تأمین رطوبت و نرمی آن است. موم عسل می‌تواند رطوبت پوست را حفظ کند، از خشکی و ترک خوردگی جلوگیری کند و پوست را نرم و لطیف نگه دارد. همچنی این ماده طبیعی می‌تواند در جلوگیری از تشکیل چین و چروک و پیری زودرس پوست مؤثر باشد.

خواص موم عسل برای پوست و مو

از دیگر خواص موم عسل برای پوست می توان به خاصیت ضد التهابی و آنتی‌باکتریال آن اشاره کرد. این خاصیت‌ها باعث می‌شود موم عسل بتواند به درمان آکنه، التهابات پوستی و عفونت‌های مرتبط با پوست کمک کند. همچنین، موم عسل می‌تواند در بهبود شرایط پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مفید باشد.

  1. ۱. افزایش تولید کلاژن: موم عسل حاوی ویتامین A است که به تولید کلاژن کمک می‌کند. کلاژن اساسی‌ترین پروتئین پوست است که از پیری و چین و چروک‌های پوست جلوگیری می‌کند.
  2. ۲. محافظت در برابر اشعه فرابنفش: ویتامین A موجود در موم عسل، پوست را از اثرات مضر اشعه‌های UV خورشید محافظت می‌کند. این ویتامین به عنوان یک مانع طبیعی در محافظت از پوست در برابر این اشعه‌ها عمل می‌کند.
  3. ۳. حفظ رطوبت پوست و مو: موم عسل قابلیت حفظ رطوبت پوست و مو را داراست، که این ویژگی باعث ترمیم و نرمی پوست و مو می‌شود.
  4. ۴. درمان ترک‌ها و خشکی پوست و مو: استفاده از موم عسل می‌تواند در درمان ترک‌های پوستی، لب‌های خشک و ترک‌خورده و موهای خشک و زبر مؤثر باشد.
  5. ۵. خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی: موم عسل دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی است که می‌تواند در درمان جوش و آکنه و همچنین محافظت از پوست در برابر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا مؤثر باشد.
  6. ۶. کمک به درمان برخی مشکلات پوستی: موم عسل می‌تواند به درمان برخی از مشکلات پوستی مانند پسوریازیس، آتوپیک و زخم‌ها و حساسیت‌های پوستی کمک کند.
  7. ۷. جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوستی: با استفاده از موم عسل، منافذ پوستی باز می‌مانند و این می‌تواند به کاهش ظهور آکنه‌ها و بهبود وضعیت پوست کمک کند.

نکاتی پایانی در مورد موم عسل

محصولات زنبور عسل از زمان های قدیم هم به دلیل ارزش غذایی و هم برای طیف وسیعی از اهداف درمانی مورد استفاده قرار گرفته اند. آنها منبع غنی آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که می توانند با اثرات استرس اکسیداتیو که زمینه ساز بسیاری از بیماری ها است، مقابله کنند.

  1. موم عسل یک ماده طبیعی است که توسط زنبورهای عسل تولید و ترشح می شود. وقتی سرد است سخت و شکستنی است، اما وقتی گرم می شود نرم و قابل انعطاف است.
  2. رنگ موم عسل نیز مانند رنگ‌های مختلف عسل به سن زنبورها، گل‌هایی که شهد را از آن جمع می‌کنند، منطقه رشد گل و خلوص عسل بستگی دارد.
  3. سه نوع موم عسل وجود دارد: رنگ زرد، سفید و مطلق. موم عسل زرد، موم طبیعی و تصفیه نشده و خام است که مستقیماً از کندو به دست می آید. موم عسل سفید، نتیجه موم زرد زنبور عسل است که تحت فرآیند فیلتر کردن و تصفیه قرار می گیرد. این نوعی است که در فرمولاسیون های آرایشی، تهیه غذا و در محصولات دارویی مانند پمادها استفاده می شود. موم عسل مطلق نتیجه درمان موم زنبور زرد با الکل است.
  4. موم عسل که درشمع های رایحه درمانی استفاده می شود به دلیل سوختن طولانی مدت، کند، تمیز و بدون دود شناخته شده است. این نه تنها عطر عسل را متصاعد می‌کند، بلکه شعله‌های نسبتاً روشن‌تری تولید می‌کند، از بین بردن آلاینده‌های موجود در هوا را تسهیل می‌کند و سلامت کلی بدن و ذهن را ارتقا می‌دهد.
  5. استفاده از موم عسل در محصولات مراقبت از پوست می تواند پوست را هیدراته، نرم و آرام کند. همچنین پوست را لایه برداری کرده، آسیب را ترمیم کرده و به بازسازی پوست کمک کند. علاوه بر این، استفاده از موم عسل می‌تواند علائم پیری را کاهش داده، خارش و سوزش را تسکین داده و به عنوان یک سد محافظ در برابر آلاینده‌های محیطی عمل کند.
  6. استفاده از موم عسل در محصولات مراقبت از مو می تواند تارهای مو را تغذیه کرده و باعث نرمی، حالت دهی و درخشندگی موها شود.
  7. از خواص موم عسل در محصولات پزشکی می توان به تسکین و بهبود زخم ها اشاره کرد. این ماده طبیعی از ورود باکتری‌های مضر که از طریق زخم وارد بدن می شوند جلوگیری می کند و لایه‌ای محافظ در برابر عوامل تحریک‌کننده خارجی برای پوست ایجاد می‌کند. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موم عسل برای کسانی که از آلرژی های موضعی یا بیماری های پوستی مانند اگزما رنج می برند مفید است.

[short_code_product_slider]

خطرات و عوارض جانبی

مصرف موم عسل به صورت خوراکی در مقادیر کم، ایمن تلقی می‌شود. با این حال، نباید به طور زیاد مصرف شود زیرا می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود. همچنین، برخی افراد ممکن است حساسیت به موم عسل داشته باشند که می‌تواند علائمی مانند بثورات پوستی، قرمزی، خارش و تورم را به همراه داشته باشد.

استفاده موضعی از موم عسل، به طور کلی بی‌خطر محسوب می‌شود. با این حال، برخی افراد ممکن است حساسیت نسبت به آن داشته باشند یا حتی علائم آلرژی را تجربه کنند. در صورت ظهور بثورات پوستی یا قرمزی شدید پس از استفاده از موم عسل یا محصولات حاوی آن، باید فوراً مصرف را قطع کنید.

قبل از استفاده از موم عسل به هر شکلی، به ویژه اگر باردار هستید، شیر می‌دهید یا دارو مصرف می‌کنید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

استفاده از موم عسل چیز جدیدی نیست. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در دندانپزشکی ماقبل تاریخ، از آن استفاده شده است. اما امروزه به عنوان یک گزینه طبیعی و مفید در محصولات مراقبت از پوست، لوازم آرایشی و همچنین صنایع دستی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از خواص موم عسل می توان به درمان درماتیت پوشک، پسوریازیس و اگزما استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند پوست را مرطوب کند، کبد را محافظت کند، سطح کلسترول را کاهش دهد، درد را تسکین دهد، التهاب را کاهش دهد، آرامش را ترویج دهد و بسیاری از خواص دیگر را داشته باشد.

منابع
  1. draxe.com
  2. www.newdirectionsaromatics.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *