خواص عسل طبیعی

خواص عسل طبیعی | 11 خاصیت عسل برای سلامتی

خواص عسل طبیعی

خواص عسل طبیعی برای سلامتی و تندرستی انسان بر کسی پوشیده نیست. وقتی با گلو درد یا سرفه مواجه می‌شوید، عسل یکی از بهترین و لذیذ‌ترین داروهایی است که طبیعت در اختیار شما گذاشته است. با خرید عسل طبیعی می توانید از خواص بی نظیر آن برای سلامتی مانند تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد گوارشی، بهبود سلامت پوست و تسکین سرفه و سرماخوردگی بهره ببرید. برای آشنایی بیشتر با خواص عسل طبیعی برای سلامتی در ادامه این مقاله با ما همراه باشید!

آیا عسل مغذی ترین غذاها است؟

این گفته در خصوص خواص عسل طبیعی صادق نیست. زیرا عسل فقط از لحاظ انرژی غنی ترین غذا محسوب میشود و از لحاظ پروتئین، ویتامین ها، اسیدهای چرب ضروری و برخی مواد معدنی، نسبت به بسیاری از منابع غذایی دیگر کمبود دارد.

اصولاً ابراز این نظر که یک غذا از لحاظ تمامی مواد و عناصر مغذی از سایر غذاها غنی تر است، کاملاً اشتباه است و تاکنون هیچ غذایی شناخته نشده است که از لحاظ تمام مواد مغذی از سایر غذاها غنی تر باشد.

آیا عسل جوانی را جاوید می کند؟

تاریخ استفاده از عسل برای درمان بیماری ها به دوران حکومت سومری‌ها (حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح) برمی‌گردد. آن ها از ویژگی‌های ضدعفونی کننده عسل برای درمان زخم‌ها و کنترل عفونت‌های داخلی و خارجی بهره می بردند.

در قدیم که دانشمندان قادر به تجزیه شیمیایی مواد مختلف نبودند، تنها از روی عملکرد هر غذا در بدن به خواصی برای آن معتقد می شدند. مثلاً دریافته بودند که با خوردن عسل ، قابلیت تحرک و نیروی بدنی و حتی توانایی جنسی انسان بیشتر می شود و از روی تجربه دریافته بودند که افرادی مثل زنبورداران، در طول زندگی کمتر مریض میشوند و طول عمر نسبی بیشتری دارند. حکمای آن زمان با همین تجربیات ساده میگفتند عسل اکسیر جوانی است و از طرف دیگر کسانی وجود نداشتند که با دلایل منطقی، زیاده گویی های حکمای آن زمان را رد کنند.

خواص عسل طبیعی برای جوانی

به تدریج با پیشرفت علم حقایق مربوط به خواص غذایی و دارویی عسل مشخص شد. از خواص عسل طبیعی میتوان گفت که عسل یک غذای بسیار ارزشمند است و چنان چه مرتب و به اندازه کافی مصرف شود، غذای روزانه را کامل تر میکند و افراد مصرف کننده عسل به علت بهره مند شدن از غذای کامل تر روزانه، طبعاً در مقابل بیماری ها مقاوم ترند و کمتر بیمار میشوند. مصرف مداوم، مرتب و کافی عسل، انسان را سالم تر نگه می دارد و طبیعی است که انسان هر چه بدن سالم تری داشته باشد، طول عمر طبیعی بیشتر خواهد داشت و طبعاً در هر سنی جوان تر نشان می دهد.

خواص عسل طبیعی برای سلامتی

خواص عسل طبیعی بسته به نوع گیاهی که زنبورها از شهد آن تغذیه می‌کنند، متفاوت است. بنابراین، محتوای مواد معدنی و ترکیبات دارویی ممکن است در عسل‌های مختلف متغیر باشد. با این حال، برخی از خواص مشترک عسل شامل ویژگی‌های ضدعفونی کننده، ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که در بهبودی و حفظ سلامتی انسان‌ها نقش بسزایی ایفا می‌کنند. در ادامه به 11 خاصیت عسل برای سلامتی اشاره خواهیم کرد:

1- خاصیت عسل برای بهبود دستگاه گوارش

از خواص عسل طبیعی میتوان به اثرگذاری آن در تنظیم دستگاه گوارش اشاره کرد. عسل طبیعی تأثیری مثبتی بر هضم غذا دارد و ملین مفیدی است که اگر همواره مصرف شود موجب تنظیم طبیعی دستگاه هاضمه میشود. به همین دلیل عسل طبیعی را از قدیم یار معده نامیده اند. در صورتی که عسل با سایر غذاها مصرف شود موجب کاهش اسیدهای اضافی معده میشود. عسل به عنوان دارو برای درمان زخم معده، ورم معده و روده استفاده میشود.

از دیگر خواص عسل طبیعی برای معده میتوان به این نکته اشاره کرد که عسل به علت داشتن آهن و منگنز به هضم غذا کمک کرده و ترشح اسید معده را به حالت طبیعی برمیگرداند و دردهای معده را از بین می برد.

2- خاصیت عسل برای بی خوابی

درمان بی خوابی یکی دیگر از خواص عسل طبیعی برای انسان است. دلایل این امر عبارتند از :

  1. عسل سطح سروتونین را بالا میبرد. (سروتونین فعالیت مغز را آرام میکند و تولید “هورمون خواب” ملاتونین را امکان پذیر میسازد.)
  2. عسل سطح هورمون انسولین را به آرامی بالا می برد، که همین امر به خواب راحت تر کمک میکند.
  3. مصرف عسل قبل از خواب، به این دلیل که مغز را به طور کامل تغذیه میکند، خواب را بهبود می بخشد.
  4. عسل اضطراب را کاهش میدهد.

3- خاصیت عسل در درمان چاقی

درمان چاقی یکی از مهمترین خواص عسل طبیعی برای سلامتی است. ایده ی خوبی است که بخشی یا تمام قند مصرفی در رژیم غذایی تان را با عسل جایگزین کنید. چون عسل از قند شیرین تر و شاخص تر است، بنابراین ما مقدار کمتری از آن را مصرف میکنیم.

طی مطالعه ای در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایران، افراد داوطلبی که به مدت چهار هفته، روزانه 70 گرم عسل مصرف کرده بودند، در مقایسه با آنهایی که ساکارز مصرف کرده بودند، 1/3 درصد کاهش وزن داشتند.

[short_code_product_slider]

4- خاصیت انرژی زایی عسل

از دیگر خواص عسل طبیعی برای انسان، خاصیت انرژی زایی آن می باشد. مصرف عسل طبیعی پیش از خواب، میتواند به جلوگیری از خستگی اول صبح ناشی از استرس متابولیک شبانگاهی کمک کند. مصرف عسل قبل، در حین و بعد از ورزش هوازی (ایروبیک)، خستگی پس از ورزش را کاهش میدهد، زیرا کربوهیدرات ها، مواد معدنی و ویتامین های موجود در آن به بازیابی بدن کمک میکند.

بنابر نتایج مطالعات، مصرف عسل باعث می شود سطح هورمون کورتیزول در طول تمرینات مقاومتی کاهش یابد، که این امر کاهش خستگی را در پی دارد.

5- خاصیت عسل برای دیابت

خواص عسل طبیعی برای دیابت

از دیگر خواص عسل طبیعی می توان به این نکته اشاره کرد که خوردن عسل برای افراد مبتلا به دیابت اشکالی ندارد. اما این افراد باید عسل را در حد اعتدال مصرف کنند. اگرچه عسل دارای شاخص گلیسمی (GI) کمتری نسبت به شکر است، اما همچنان حاوی قند است و هر نوع قندی سطح گلوکز خون شما را بالا می برد.

یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۴ درباره تأثیر عسل و شکر بر سطح قند خون نشان داد که 30 دقیقه پس از مصرف 75 گرم عسل در افراد دیابتی یا غیر دیابتی، سطح قند خون افزایش می یابد، اما این افزایش کمتر از مصرف ۷۵ گرم شکر است. نکته مهم تر این که دو ساعت بعد از مصرف، سطح قند خون افرادی که عسل مصرف کرده بودند، کمتر از افرادی بود که شکر مصرف کرده بودند.

محققان دریافته اند که عسل ممکن است سطح آدیپونکتین را افزایش دهد، هورمونی که التهاب را کاهش می دهد و تنظیم قند خون را بهبود می بخشد. همچنین شواهدی وجود دارد که مصرف روزانه عسل ممکن است سطح قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد.

هشدار: اگرچه عسل دارای شاخص گلیسمی پایین تری در مقایسه با شکر است، اما در صورت مصرف مکرر یا زیاد، می تواند باعث افزایش قند خون شما شود.

6- خاصیت ضدعفونی کننده عسل

یکی از مهمترین خواص عسل طبیعی ، خاصیت ضدعفونی کنندگی آن است. به علت غلظت زیاد عسل رسیده و بالا بودن فشار اسمزی آن، هیچ نوع موجود زنده ای قادر به زندگی در عسل نخواهد بود. عواملی چون غلظت بالای عسل، تشعشع رادیواکتیو عسل، آنتی بیوتیک ها و آنزیم های موجود در عسل رسیده، آن را به یک ماده فاسد نشدنی تبدیل کرده که تا مدتی نامعلوم سالم می ماند.

عسل همچنین قابلیت از بین بردن هر نوع قارچی را دارد. بنابراین عسل رسیده از فساد توسط انواع مخمر نیز در امان است. از عسل میتوان به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده زخم ها، به ویژه زخم های دهان و گلو استفاده کرد.

7- خاصیت عسل برای بیماری های قلبی

از خواص عسل طبیعی میتوان به تقویت عضله ی قلب اشاره کرد. قلب پرکاربردترین عضله ی بدن است و از بدو تولد شروع به کار میکند و هرگز استراحت ندارد و بالطبع بیشترین مصرف انرژی را در بین تمام عضلات بدن دارد. انرژی مورد نیاز عضلات از طریق سوختن گلوکز داخل یاخته های بدن آزاد میشود و عسل منبع سرشار گلوکز است.

علاوه بر آن، عسل دارای آنزیم هایی است که قادر به تجزیه و انحلال چربی ها بوده و لذا مصرف عسل باعث میشود که علاوه بر تأمین انرژی فراوان برای تحریک و تقویت قلب، چربی های داخل قلب و عروق تحلیل روند و به این وسیله باعث گشاد شدن عروق و رفع تنگی آنها، افزایش جریان خون در قلب و عروق و تنظیم فشار خون میشود و با چنین اثراتی از خطر بروز سکته قلبی کاسته میشود.

8- خاصیت عسل برای بیماران کلیوی

از خواص عسل طبیعی برای کلیه میتوان به این نکته اشاره کرد که عسل ضدعفونی کننده ی خوبی برای مجاری ادرار است و در صورت مصرف پیوسته ی آن به صورت محلول در آب، باعث افزایش ادرار و خُرد شدن سنگ های مجاری ادرار و کلیه میشود.

9- خاصیت عسل برای کم خونی

برای ساخته شدن هموگلوبین خون، آهن و ویتامین ب 12 کافی باید فراهم باشد. عسل از نظر عنصر آهن غذایی است نسبتاً غنی است و با خوردن آن هموگلوبین خون افزایش می یابد و با افزاش هموگلوبین در خون، قدرت اکسیژن رسانی خون به بافت ها نیز بیشتر میشود که این امر خود نتایج مفیدی را در سوخت و ساز و سلامت بدن به بار می آورد.

بالا رفتن هموگلوبین خون در اثر مصرف مرتب عسل با آزمایش های مختلف به اثبات رسیده است.

10- خاصیت عسل برای سلامت کودکان

 خاصیت عسل برای کم خونی

مصرف روزانه 30 تا 40 گرم عسل ( 3 قاشق چایخوری در 3 نوبت از روز) توسط کودکان، آنها را شاداب نگه می دارد و به حفظ سلامت یا رفع برخی از بیماری های آنها کمک مؤثری میکند. عسل به علت داشتن آهن بالا و بالطبع قدرت افزایش هموگلوبین در خون، در رفع کم خونی بچه ها مفید است. همچنین به علت خواص ضدعفونی کنندگی، مصرف عسل برای درمان اسهال خونی خفیف کودکان مفید است.

11- خاصیت عسل برای درمان تبخال

بروز تبخال در هر منطقه‌ای از بدن می‌تواند منجر به عارضه و ناراحتی شود، بخصوص زمانی که تبخال در نواحی حساس مانند لب‌ها ظاهر می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که افراد بلافاصله به دنبال روش‌های درمانی بگردند.

تحقیقات انجام شده روی افراد مبتلا به ویروس تبخال نشان داده است که استفاده از عسل و ژل رویال برای درمان تبخال نسبت به پماد آسیکلویر بهبودی سریع‌تری داشته‌است. این نتایج ممکن است به این خاطر باشد که عسل دارای خواص فیزیکی و بیوشیمیایی مخصوصی است که می‌تواند در فرآیند درمان تبخال مؤثر باشد.

استفاده از عسل برای درمان تبخال دهان نتایجی بسیار مطلوب دارد. به عنوان مثال، زمان متوسط بهبودی تبخال دهان با استفاده از عسل حدود 43٪ سریع‌تر از آسیکلویر است. همچنین، درمان تبخال تناسلی با عسل نیز نتایج بسیار موثری داشته و میانگین زمان بهبودی حدود 59٪ سریع‌تر از آسیکلویر است.

سخن پایانی

با توجه به خواص عسل طبیعی، چنان چه این غذای ارزشمند به طور روزمره و به مقدار 2 تا 3 قاشق چایخوری مصرف شود، چنین اشخاصی کمتر در معرض سوء تغذیه یا عفونت قرار میگیرند. لدا کاملاً مورد تأیید است که این گونه افراد عمری طولانی تر از میانگین مردم داشته باشند.

منابع
  1. کتاب معجزه عسل: نکات عملی برای سلامت، تغذیه و زیبایی – پنی استن وی
  2. کتاب عسل درمانی – خواص غذایی، دارویی و درمانی عسل – دکتر مسعود هاشمی
  3. ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *