خواص عسل طبیعی

خواص دارچین و عسل برای سلامتی

خواص دارچین و عسل

خواص دارچین و عسل برای سلامتی انسان بر کسی پوشیده نیست. از یک سو، دارچین در درمان مشکلات گوارشی و تقویت مفاصل مفید شناخته شده است، از سوی دیگر، عسل دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و به مبارزه با عفونت های باکتریایی و قارچی کمک می کند. برخی معتقدند که ترکیب این دو ماده باعث افزایش خواص دارویی آنها می شود. بنابراین می توانید با خرید عسل طبیعی و ترکیب آن با مواد مغذی دیگر سلامتی و آرامش را برای خود به ارمغان آورید. برای آشنایی بیشتر با خواص دارچین و عسل برای سلامتی در ادامه این مقاله با ما همراه شوید!

فیلم 7 خواص دارچین و عسل برای سلامتی

ترکیب دارچین و عسل، یک درمان قدرتمند یا یک افسانه بزرگ؟

برخی ادعا می کنند که وقتی دارچین و عسل با یکدیگر ترکیب شوند، تقریباً می توانند هر بیماری را درمان کنند. این مقاله به بررسی خواص دارچین و عسل برای سلامتی می پردازد و واقعیت را از داستان جدا می کند. عسل ماده شیرینی است که توسط زنبورها تولید می شود و قرن هاست هم به عنوان غذا و هم به عنوان دارو استفاده می شود. از سوی دیگر دارچین ادویه ای است که از پوست درخت دارچین به دست می آید. (می توانید دارچین را به صورت چوب کامل یا پودر آسیاب شده یا عصاره خریداری کنید.)

خواص عسل برای سلامتی

در ادامه به برخی از خواص عسل برای سلامتی اشاره خواهیم کرد:

  1. می تواند یک سرکوب کننده مؤثر برای سرفه باشد. مطالعات نشان می دهد که عسل در سرکوب سرفه های شبانه مؤثرتر از دکسترومتورفان، ماده فعال در اکثر شربت های سرفه است.
  2. درمانی قدرتمند برای زخم ها و سوختگی ها. مطالعات نشان می دهد که استفاده از عسل روی پوست یک درمان قدرتمند برای زخم ها است.
  3. درمان بی خوابی، عسل خواب آور است چون تریپتوفان دارد. (سروتونین یک ماده شیمیایی است که بدن را ریلکس و برای خواب آماده می کند، این ماده با استفاده از تریپتوفان در مغز ما ساخته می شود.)
  4. تقویت قوای جنسی، عسل می تواند سطح تستوسترون را بهبود بخشد و میل جنسی را تقویت کند، همچنین تحریک جنسی را بهبود می بخشد و تولید اسپرم را افزایش می دهد.
  5. تقویت حافظه، ویتامین D، کلسیم و فسفر موجود در عسل ترکیبی از مواد تقویت کننده حافظه هستند. 
  6. درمان عفونت های قارچی، عسل یک عامل ضد میکروبی مؤثر، در برابر طیف گسترده‌ای از باکتری‌ها و قارچ‌هاست.

خواص دارچین برای سلامتی

دارچین ادویه ای است که از پوست داخلی درختانی به نام دارچین به دست می آید و قدمت آن به مصر باستان می رسد. این ماده قبلاً کمیاب و ارزشمند بوده و به عنوان هدیه ای برای پادشاهان در نظر گرفته می شده است. این روزها دارچین مقرون به صرفه است و به طور گسترده در اکثر سوپرمارکت ها موجود است. دو نوع اصلی دارچین وجود دارد:

  1. دارچین سیلان: این نوع دارچین به عنوان دارچین واقعی شناخته می شود.
  2. دارچین کاسیا: کاسیا رایج ترین نوع دارچین است.

دارچین ادویه‌ای است که برای هزاران سال به دلیل خواص دارویی آن مورد توجه بوده است. در سال های اخیر، علم مدرن شروع به تأیید بسیاری از مزایای سلامتی دارچین کرده است. دارچین سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید است. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به کنترل قند خون، بهبود بیماری های قلبی و کاهش التهاب کمک کند. در ادامه به برخی از خواص دارچین اشاره خواهیم کرد:

  1. خواص ضد التهابی دارد. آنتی اکسیدان های موجود در دارچین دارای اثرات ضد التهابی هستند که می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری کمک کند.
  2. کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دارچین می تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول تام را کاهش دهد، که هر دو از عوامل خطر بیماری قلبی هستند.
  3. سرشار از آنتی اکسیدان است، دارچین سرشار از آنتی اکسیدان های قوی از جمله پلی فنول ها است.
  4. می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. نشان داده شده است که دارچین به میزان قابل توجهی حساسیت به هورمون انسولین را افزایش می دهد که ممکن است کنترل قند خون را بهبود بخشد.
  5. به درمان بیماری های عصبی کمک می کند. چند مطالعه نشان می دهد که دارچین می تواند به کند کردن پیشرفت پارکینسون و آلزایمر کمک کند.
  6. جلوگیری از سرطان، چند مطالعه نشان می دهد که دارچین به جلوگیری از رشد و تولید مثل سلول های سرطانی کمک می کند.
  7. همچنین دارچین می تواند یک درمان طبیعی برای اختلال بیش فعالی (ADHD)، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و مسمومیت غذایی باشد.

دارچین یک ادویه محبوب است. دارچین سرشار از سینامالدئید است که تصور می شود مسئول بیشتر فواید سلامتی دارچین است.

ارزش غذایی دارچین و عسل

دارچین و عسل حاوی مواد معدنی، ویتامین ها و سایر مواد مغذی ضروری هستند و می توانند به حفظ سلامتی ما بسیار کمک کنند. هر دوی این مواد دارای چربی کم هستند، بنابراین می توان آنها را به صورت روزانه در حد اعتدال مصرف کرد.

ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری عسل 
کالری64 کیلو کالری
چربی0 گرم
کلسترول0 گرم
سدیم1 میلی گرم
کربوهیدرات17 گرم
فیبر0 گرم
شکر17 گرم
پروتئین0 گرم

فواید دقیق عسل به نوع آن بستگی دارد. عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین فواید، مواد مغذی و آنزیم ها را برای سلامتی فراهم می کند. بیشتر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید پاستوریزه هستند و اکثر مواد مغذی و مفید خود را در فرآیند حرارت دادن از دست داده اند. اگر علاقه مند به امتحان عسل خام و ارگانیک و بهره مند شدن از فواید بی شمار آن هستید، بهتر است آن را از یک تولیدکننده محلی معتبر مانند فروشگاه شهدکده خریداری کنید.

[short_code_product_slider]

ارزش غذایی یک قاشق چای خوری دارچین 
کالری6 کیلو کالری
چربی0 گرم
کلسترول0 گرم
سدیم0
کربوهیدرات2 گرم
فیبر1 گرم
شکر0 گرم
پروتئین0 گرم

خواص دارچین و عسل برای سلامتی

دارچین و عسل هر دو دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی هستند. به همین دلیل است که در طب سنتی از آن ها برای تسکین بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است. از خواص دارچین و عسل برای سلامتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

ترکیب دارچین و عسل می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد، زیرا دارچین و عسل به طور جداگانه باعث کاهش متوسط فشار خون می شوند. علاوه بر این، هر دو غذا سرشار از آنتی اکسیدان هستند و فواید متعددی برای قلب دارند. آنتی اکسیدان های پلی فنول، جریان خون را به قلب بهبود می بخشند و از لخته شدن خون جلوگیری می کنند و در نتیجه خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهند.

ترکیب دارچین و عسل برای کاهش سطح کلسترول بسیار مفید است. سطوح بالای کلسترول می تواند رسوبات چربی در رگ های خونی شما ایجاد کند. در نهایت، این رسوبات انباشته شده، جریان خون را در شریان های شما دشوار می کند. بنابراین با گنجاندن دارچین و عسل در وعده های غذایی خود می توانید از خطر ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری کنید.

نشان داده شده است که عسل سطح کلسترول بد(LDL) را تا 6 درصد، سطح تری گلیسیرید را تا 11 درصد کاهش می دهد و به طور بالقوه سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد. نشان داده شده است که دارچین به نوبه خود سطح کلسترول کل را کاهش می دهد.

2- سیستم ایمنی را تقویت می کند

مصرف منظم ترکیب دارچین و عسل می تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند و از شما در برابر باکتری ها و ویروس های خارجی محافظت کند. زیرا هر دوی آن ها سرشار از آنتی اکسیدان ها و خواص ضد باکتریایی هستند. همچنین ترکیب دارچین و عسل می تواند به بهبود سیستم گوارش و مبارزه با بیماری های معده کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله اهداف مهم در حفظ سلامتی انسان است. مصرف منظم ترکیب دارچین و عسل می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها کمک کند.

3- درمان عفونت های پوستی

دارچین و عسل برای درمان عفونت های پوستی

درمان عفونت های پوستی یکی از خواص دارچین و عسل برای پوست می باشد. دارچین و عسل هر دو خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و آنتی‌اکسیدان دارند و می‌توانند در بهبود عفونت‌های پوستی به شما کمک کنند. با استفاده از خمیر دارچین و عسل می توانید عفونت های جزئی پوست را درمان کنید.

  1. یک قاشق چایخوری دارچین را با 3 قاشق چایخوری عسل ترکیب کنید تا خمیری یکدست بدست آورید.
  2. قبل از استفاده از خمیر دارچین و عسل، اطمینان حاصل کنید که پوست شما تمیز و خشک باشد.
  3. خمیر را به طور ملایم روی منطقه مورد نظر بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند.
  4. سپس با آب خنک بشویید.

دارچین و عسل هر کدام توانایی مبارزه با باکتری ها و کاهش التهاب را دارند که این دو خاصیت برای بهبود پوست بسیار مهم هستند. عسل می تواند زخم‌های پای مرتبط با دیابت را درمان کند، زخم های پای مرتبط با دیابت خطر بالایی برای آلوده شدن به باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک دارند.

4- درمان آکنه

از دیگر خواص دارچین و عسل برای پوست می توان به کاهش التهاب و قرمزی جوش اشاره کرد. ترکیب دارچین و عسل می تواند باکتری های مولد آکنه را از بین ببرد. زیرا هم عسل و هم دارچین دارای خواص ضد باکتریایی هستند. عسل به طور موثر جوش های متورم و قرمز را درمان می کند، در حالی که دارچین برای درمان جای آکنه عالی است.

دارچین و عسل برای درمان آکنه

5- به تقویت مفاصل کمک می کند (درمان آرتریت)

از دیگر خواص دارچین و عسل می توان به تقویت مفاصل اشاره کرد. آرتریت درد ناشی از تورم، التهاب و سفتی در ناحیه مفاصل است. توصیه می‌شود برای تسکین درد، ترکیبی از دارچین و عسل را به صورت روزانه مصرف کنید. به این دلیل که عسل دارای خواص ضد التهابی است و به تسکین درد کمک می کند. عسل همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از شما در برابر مشکلات مفاصل محافظت می کند.

مطالعه ای در دانشگاه کپنهاگ نشان داد که دادن مخلوط دارچین و عسل به بیماران قبل از صبحانه به کاهش درد مرتبط با آرتریت کمک می کند. در عرض یک هفته 73 از 200 بیمار از درد تسکین یافتند. پس از یک ماه درمان، بیمارانی که قبلا نمی توانستند راه بروند یا حرکت کنند، می توانستند بدون درد حرکت کنند.

6- می تواند به مدیریت دیابت کمک کند

ترکیب دارچین و عسل برای افراد مبتلا به دیابت نیز مفید است زیرا هیچ گونه شیرینی مصنوعی اضافه نمی کند و سطح گلوکز را کاهش می دهد. اما چنان چه دیابت دارید باید قبل از گنجاندن عسل در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید زیرا عسل سرشار از کربوهیدرات است.

دارچین و عسل برای مدیریت دیابت

در طب سنتی، دارچین از اهمیت بالایی برای مدیریت دیابت نوع 2 برخوردار است. تولید انسولین، هورمون کلیدی دیابت را تنظیم می کند، مقاومت بدن به انسولین را کاهش می دهد و در نتیجه سطح قند خون را کاهش می دهد. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که دارچین سطح قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به این بیماری کاهش می‌دهد.

7- درمان عفونت مثانه با عسل و دارچین

ترکیب دارچین و عسل برای از بین بردن میکروب های مثانه عالی است. مخلوط کردن یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین با یک قاشق چای‌خوری عسل در آب ولرم به از بین بردن باکتری‌های موجود در مثانه کمک می‌کند. بنابراین، شما را از ابتلا به عفونت های مثانه محافظت می کند.

8- درمان سوء هاضمه و سایر مشکلات معده

از دیگر خواص دارچین و عسل درمان اختلالات معده می باشد. نوشیدن منظم ترکیب دارچین و عسل همراه با آب، به رفع گاز معده و نفخ شکم و پاکسازی روده از هر گونه انسداد کمک می کند و در عین حال حرکات روده را منظم می کند.

9- بوی بد دهان را از بین می برد

چنان چه بوی بد دهان باعث کاهش اعتماد به نفس در شما شده است. می توانید از خواص دارچین و عسل برای بهبود بوی دهان خود بهره مند شوید. بره موم موجود در عسل به رفع بوی بد دهان کمک می کند. همچنین عسل دارای خواص ضد التهابی قوی است که به بهبود عفونت لثه و دندان کمک می کند. استفاده از عسل بر روی دندان ها و لثه ها به کنترل انتشار باکتری های مضر در داخل دهان کمک می کند.

باکتری هایی که در داخل دهان یا روی زبان جمع می شوند باعث بوی بد دهان می شوند. غرغره کردن دارچین و عسل مخلوط با آب گرم به از بین بردن بوی بد دهان کمک می کند. این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید.

10- افزایش انرژی

ترکیب دارچین و عسل به بدن شما کمک می کند تا پر انرژی و هوشیار باقی بماند. 1/2 قاشق چایخوری عسل خام مخلوط شده با 1/4 قاشق چایخوری دارچین و یک فنجان آب گرم، ترفند ایجاد یک نوشیدنی سالم و طبیعی است که انرژی شما را به سرعت افزایش می دهد.

11- سرفه و سرماخوردگی را درمان می کند

از دیگر خواص دارچین و عسل برای سلامتی، بهبود سرفه و سرماخوردگی می باشد. زیرا هر دو دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد میکروبی هستند و می توانند با ویروسی که باعث سرفه و سرماخوردگی می شود مبارزه کنند. بهترین راه برای تهیه آن است که 3 یا 4 عدد چوب دارچین را بجوشانید و آب جوشیده را با 1 قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و نوش جان کنید.

12- کاهش وزن

اگرچه ترکیب دارچین و عسل نمی تواند به کاهش وزن یک شبه شما کمک کند. اما اگر همراه با ورزش و رژیم غذایی مناسب استفاده شود، قطعاً می تواند مفید باشد. دارچین و عسل به دلیل آنزیم‌هایی که دارند، متابولیسم شما را افزایش می دهد و به کاهش وزن موثرتر کمک می کنند.

13- سرشار از آنتی اکسیدان

هم عسل و هم دارچین منابع عالی آنتی اکسیدان هستند و فواید متعددی برای سلامتی شما دارند. آنتی اکسیدان ها از شما در برابر مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند. همچنین عسل سرشار از آنتی اکسیدان های فنل است که به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کند.

طرز تهیه معجون دارچین و عسل

  1. 1 قاشق چای خوری پودر دارچین (ترجیحاً ارگانیک) را درون یک قوری کوچک بریزید.
  2. 1 لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه دم بکشد.
  3. بگذارید معجون کمی از داغی بیفتد، سپس 1 قاشق غذاخوری عسل خام را به آن اضافه کنید.
  4. این معجون را دو بار در روز بنوشید. (یک بار صبح با معده خالی و یک بار قبل از رفتن به رختخواب)

سخن پایانی

مصرف منظم دارچین و عسل می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و از شما در برابر باکتری ها و ویروس های خارجی محافظت کند. هر دوی این مواد منبع غنی از آنتی اکسیدان ها هستند و خواص ضد باکتریایی دارند و می توانند به بهبود سیستم گوارش و مبارزه با بیماری های مختلف معده کمک کنند. از دیگر خواص دارچین و عسل می توان به بهبود سلامت قلب، درمان زخم ها، کاهش فشار خون، بهبود کلسترول، تسکین سرفه، درمان عفونت مثانه و کمک به مدیریت دیابت اشاره کرد.

منابع
  1. www.daburhoney.com
  2. www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *