خواص عسل طبیعی

تفاوت عسل گون و کنار چیست؟

تفاوت عسل گون و کنار

آیا شما هم تاکنون از خودتان پرسیده اید که تفاوت عسل گون و کنار چیست یا چه نوع عسلی بهتر است؟ عسل گون و کنار (یا سدر عربی) از جمله عسل‌های محبوب در بین ایرانیان هستند. تفاوت‌هایی بین عسل کنار و گون وجود دارد که خریدار باید در نظر بگیرد. توجه داشته باشید که انتخاب بین این دو نوع عسل به نیازها و سلیقه شما بستگی دارد.

در ادامه این مقاله به بررسی 10 تفاوت عسل گون و کنار می پردازیم. توصیه می‌شود چنان چه قصد خرید عسل طبیعی و بهره مندی از خواص بی شمارش را دارید، حتماً آن را از یک زنبوردار یا فروشنده معتبر خریداری کنید!

جدول تفاوت عسل گون و کنار

عسل گون برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله مشکلات گوارشی عملکرد عالی دارد. این عسل به دلیل ساکارز پایین برای افرادی که دچار قند خون بالا هستند بسیار توصیه می‌شود. همچنین حضور اسید فرمیک در عسل گون باعث شده است که در درمان دردهای مفصلی و استخوانی نتایج خوبی را به ارمغان آورد.

از سوی دیگر عسل کنار برای تقویت قوای جنسی، بهبود حافظه و رشد کودکان و بهبود برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود. عسل کنار به همه گروه‌های سنی به ویژه ورزشکاران، دانش‌آموزان و افراد با مزاج گرم توصیه می‌شود.

جدول تفاوت عسل گون و کنارعسل کنارعسل گون
منبع تغذیه زنبورهااز درخت سدر یا همان کنار بدست می‌آیداز گون کوهی بدست می‌آید
محل رشدجنوبی ایران (استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، قسمت‌های جنوبی استان فارس)بیشتر مناطق ایران
زمان برداشتاوایل پاییزفصل بهار
میزان ساکاروزدارای مقدار ساکاروز بالایی است (بیشتر از ۵ درصد)دارای ساکاروز کمتری است (کمتر از ۵ درصد)
میزان HMF تولیدشدهبیشترین میزان HMF را داراستکمترین میزان HMF را داراست
رنگرنگ تیره‌تری دارددارای رنگ زرد نخودی است
خاصیت آنتی‌اکسیدانیدارای خواص آنتی‌اکسیدانی بیشتری استخواص آنتی‌اکسیدانی کمتری دارد
عطر و طعمطعمی نزدیک به میوه سدر داردطعمی ملایم‌تر دارد
PHکمترین مقدار PH را داراستبیشترین مقدار PH را داراست
تغییر رنگبیشترین تغییر رنگ را داراست، به دلیل تجزیه ترکیبات فنولیک و کاراملیزه شدن فروکتوزکمترین تغییر رنگ را داراست

تفاوت عسل گون و کنار

خواص عسل کنار

عسل گون و کنار (سدر عربی) در برخی ویژگی‌ها متفاوت هستند. در زیر لیستی از تفاوت‌های عسل گون و عسل کنار به همراه توضیحات آورده شده است:

1- تفاوت عسل گون و کنار در منبع تغذیه زنبورها

  1. عسل گون از شهد گل‌های گون یا شیره موجود بر روی ساقه‌های گون تهیه می‌شود. (گون در بیشتر مناطق ایران رشد می‌کند)
  2. عسل کنار از شهد گل‌های درخت کنار به دست می‌آید. (درختان کنار در مناطق جنوبی ایران مانند استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، قسمت‌های جنوبی استان فارس رشد می‌کنند)

عسل کنار از درخت سدر بدست می‌آید، در حالی که عسل گون از گون کوهی استخراج می‌شود.

2- خواص عسل گون و کنار

عسل کنار، که به نام سدر عربی هم شناخته می‌شود، یک نوع عسل با خواص فراوان است. این عسل دارای طعم خنک و ملایمی است و برای افزایش قدرت جنسی و تقویت اعصاب بسیار مؤثر است. همچنین، به عنوان یکی از مقوی‌ترین عسل‌ها شناخته می‌شود و انرژی زا است. مصرف این عسل به تقویت حافظه و رشد کودکان کمک می‌کند. 

همچنین، عسل گون به تنهایی بیش از ده‌ها گونه مختلف دارد، زیرا هر منطقه نوع خاصی از آن را به خود اختصاص داده است. این نوع عسل تقویت مغز و اعصاب را تسهیل می‌کند و برای درمان مشکلات گوارشی و کم خونی بسیار مفید است. 

تفاوت عسل گون و کنارتوضیحات
عسل گونمقوی مغز و اعصاب – تقویت حافظه – انرژی زا – خواب آور – تقویت کننده معده و روده – ملین – درمان خشونت سینه، حلق و حنجره – رفع گرفتگی صدا – تسکین درد های کلیه، مثانه و مجاری ادراری – مفید برای کم خونی
عسل کنار– مقوی و انرژی زا – فعال کننده حافظه و رشد کودکان – تقویت اعصاب – مسهل صفرا – فرونشاندن حرارت و تب – تقویت و جلوگیری از ریزش مو – از بین بردن کرم های روده و معده – بازکننده گرفتگی ها – درمان سستی اعضاء – درمان کم خونی – تقویت قوای جنسی

از کندوهای زاگرس تا آشپزخانه شما

3- تفاوت عسل گون و کنار در میزان ساکاروز

ساکارز، نوعی قند طبیعی است که در گیاهان مختلف، از جمله نیشکر و چغندر یافت می‌شود، مقدار این ماده در شهد گیاهان بسیار کم بوده و به همین دلیل است که معمولا پایین بودن ساکارز عسل را نشانه‌ی طبیعی بودن عسل می‌دانند.

درصد ساکارز موجود در عسل بستگی به منبع شهد آن دارد. شهد گیاهانی مانند گون ساکارز کمتری دارند و عسلی که از آن‌ها به دست می‌آید، دارای ساکارزی کمتر از ۳ درصد است. از طرفی، شهد گیاهی مانند کُنار دارای ساکارز بیشتری است و عسلی که از شهد این گیاه به دست می‌آید، درصد ساکارزی حدوداً ۵ یا حتی بیشتر خواهد داشت.

عسل گون دارای کمترین مقدار ساکاروز بوده و عسل کنار دارای بیشترین مقدار ساکاروز است. میزان ساکاروز عسل کنار نسبت به استانداردهای مجاز در ایران بالاتر است.

4- میزان HMF تولیدشده

هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) در عسل کنار نسبت به سایر انواع عسل بیشتر است و عسل گون کمترین میزان HMF را داراست. HMF ترکیباتی است که در طول فرآیندهای حرارتی و زمان نگهداری تولید می‌شود.

 میزان HMF در عسل تعیین کننده‌ تازگی و همچنین حرارت دیدن یا ندیدن عسل است. میزان این ماده در عسل‌هایی که تازه برداشت می‌شود اندک است، اما به مرور زمان میزان این ماده افزایش پیدا می‌کند.

5- تفاوت عسل گون و کنار در رنگ

رنگ عسل نیز به علت نوع گلی که برای تهیه شهد عسل استفاده می‌شود، متفاوت است. عسل گون رنگ زرد نخودی دارد، در حالی که عسل کنار کمی تیره‌تر است و رنگ آن به عسل گون نزدیک‌تر است. با این حال، رنگ عسل تنها ملاک قطعی برای تشخیص عسل اصل و تقلبی نیست، زیرا ممکن است رنگ عسل‌ها به دلیل نوع گیاهان موجود در منطقه و شرایط دیگر متفاوت باشد.

رنگ عسل گون و عسل کنار از یکدیگر متفاوت است. این تفاوت در رنگ به دلیل نوع شهد گل استفاده شده در تولید آنهاست. عسل گون رنگ زرد نخودی دارد، در حالی که عسل کنار رنگ تیره‌تری دارد.

6- خواص آنتی‌اکسیدانی

خواص آنتی‌اکسیدانی عسل کنار

عسل‌هایی که رنگ تیره‌تری دارند، خواص آنتی‌اکسیدانی بیشتری دارند. بنابراین، عسل کنار خواص آنتی‌اکسیدانی بیشتری نسبت به عسل گون دارد.

7- تفاوت عسل گون و کنار در عطر و طعم

عسل گون معمولاً عطر و طعمی ملایمتر نسبت به عسل کنار دارد. عسل کنار طعمی نزدیک به میوه سدر دارد و به طور کلی شیرین‌تر است.

8- pH یا میزان اسیدیته

عسل گون دارای بیشترین pH و عسل کنار دارای کمترین pH است. pH میزان اسیدیته عسل را نشان می‌دهد.

9- تغییر رنگ

در صورت نگهداری و تحت تأثیر حرارت، عسل کنار بیشتر از عسل گون تغییر رنگ می‌کند. این تغییرات رنگ ناشی از تجزیه ترکیبات فنولیک، کاراملیزاسیون فروکتوز و واکنش‌های مایلاردی است که در طول ذخیره‌سازی رخ می‌دهد. عسل گون کمترین تغییر رنگ را نشان می دهد.

10- طبع عسل گون و کنار

طبع عسل گون و کنار

عسل‌ها در کل دارای طبع گرم یا طبع معتدل هستند. عسل‌هایی با طبع گرم برای افرادی که مزاجشان سرد و خشک یا سرد و تر است، مناسب هستند. اما عسل‌های با طبع معتدل برای افرادی با مزاج گرم مناسب هستند.

عسل گون طبع گرم رو به معتدلی دارد و در بین عسل های مختلف گرمی این عسل متوسط است. اگر بخواهیم میزان گرمی عسل ها را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که عسل گون نسبت به عسل آویشن گرمی کمتر و نسبت به عسل کنار گرمی بیشتری دارد.

در طب سنتی افراد گرم مزاج بهتر است از عسل هایی که گرمی کمتری دارند استفاده کنند. عسل های کنار، گون، مرکبات، گشنیز و زرشک برای افراد گرم مزاج مناسب است و عسل های آویشن، سیاه دانه و یونجه برای افرد سرد مزاج مناسب است.

در آخر اینکه هم عسل کنار و هم عسل گون دارای خواص بی شماری هستند و شما باید برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نوع عسل به نیازها و وضعیت شخصی خود توجه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت عسل گون و کنار پرداختیم و گفتیم که عسل گون از گل‌ها یا شیره‌های موجود بر روی ساقه‌های گون تولید می‌شود، در حالی که عسل کنار از شهد گل‌های درخت کنار به دست می‌آید.

این دو نوع عسل از نظر زمان و مکان برداشت، ظاهر، رنگ و مقادیر ساکارز متفاوت هستند. به طور کلی عسل گون و کنار خواص دارویی، درمانی و غذایی خود را دارند و انتخاب بین آنها بستگی به ترجیحات شخصی و نیازهای خاص شما دارد.

منابع
  1. fa.wikipedia.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *