خواص عسل طبیعی

نوشیدنی دانه چیا و عسل و لیموترش برای لاغری

دانه چیا و عسل 

در سال‌های اخیر، علاقه به تغذیه مناسب برای حفظ و بهبود سلامت بیشتر شده است. در این راستا، ترکیبات غذایی مختلفی برای تقویت سلامتی و ارتقاء عملکرد بدن مورد بررسی قرار گرفته‌اند. یکی از ترکیبات غذایی مورد توجه، ترکیب دانه چیا و عسل است.

دانه چیا گنجینه ای از اسیدهای چرب امگا 3، فیبر و پروتئین است و عسل نیز به عنوان یک ماده غذایی طبیعی و باارزش شناخته شده است. در این مقاله قصد درایم به بررسی فواید ترکیب دانه چیا و عسل برای سلامتی بپردازیم. توصیه می کنم چنان چه قصد خرید عسل طبیعی و تهیه این نوشیدنی فوق العاده را دارید، حتماً آن را از یک زنبوردار یا فروشنده معتبر خریداری کنید!

خواص دانه چیا

 خواص دانه چیا

دانه چیا، که از گیاه سالبد مکزیکی به دست می‌آید، به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع غذایی اسیدهای چرب امگا 3 شناخته شده است. این دانه حاوی فیبر، پروتئین، کلسیم، آهن و مواد معدنی دیگری است که برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند. در ادامه به برخی از خواص دانه چیا برای سلامتی اشاره خواهیم کرد:

خواص دانه چیاتوضیحات
کنترل قند خون و فشار خوندانه چیا با دارا بودن امگا ۳، منگنز و منیزیم، می‌تواند به بهبود دیابت نوع دو کمک کند و همچنین در کنترل فشار خون نیز مؤثر است.
بهبود سلامت اعصابدانه چیا حاوی منیزیم و مس بوده و می‌تواند به سلامت سیستم عصبی کمک کند و همچنین در تقویت سیستم ایمنی نیز مؤثر است.
سلامت قلبدانه چیا حاوی امگا ۳ می باشد که برای سلامت قلب بسیار مهم است و می‌تواند در جلوگیری از سکته قلبی، بیماری سرخرگ کرونری و سندروم سوخت‌وسازی تأثیرگذار باشد.
تقویت استخوان‌ها و دندان‌هادانه چیا حاوی مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر، منگنز، روی و مس است که می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک کند و بر روی سوخت‌و‌ساز بدن نیز تأثیرگذار باشد.
پیشگیری از سرطاندانه چیا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان است که بهترین عوامل در جلوگیری از سرطان و تومور زایی در بدن هستند.
رفع بی‌خوابیدانه چیا تأثیر مثبت در تولید و ترشح هورمون‌هایی همچون سروتونین و ملاتونین دارد که به درمان و رفع بی‌خوابی کمک می‌کنند.
لاغری و کاهش وزندانه چیا می تواند احساس سیری را افزایش دهد و در کاهش وزن مؤثر باشد.
رژیم فاقد گلوتندانه چیا برای افرادی که به بیماری سلیاک دچار هستند مفید است، زیرا دانه چیا فاقد گلوتن است و می‌تواند به بهبود بیماری سلیاک کمک کند.
افزایش انرژیدانه چیا حاوی ویتامین B3 و تیامین است که در افزایش انرژی و برطرف‌ کردن بدخلقی و ایجاد نشاط مؤثر است.
سلامت پوست و مودانه چیا حاوی آنتی‌اکسیدان و پروتئین‌هایی است که کلاژن سازی را در پوست تقویت می‌کنند و موجب جوان‌سازی پوست، افزایش رشد مو و ناخن و کاهش التهاب می‌شوند.

دانه چیا به دلیل حجم بالای فیبر می تواند احساس سیری را افزایش دهد و در نتیجه به کاهش مصرف غذا و کاهش وزن کمک کند.

خواص عسل طبیعی برای مردان و زنان

خواص عسل طبیعی برای مردان و زنان

در ادامه جدولی از خواص عسل طبیعی برای مردان و زنان آورده ایم:

خواص عسل طبیعی توضیحات
تقویت بدن و تغذیه سالمعسل حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسید آمینه و قندهاست که به تغذیه سالم زنان کمک می‌کند.
آنتی‌اکسیدان و ضد باکتریحضور آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضد باکتری و ضد میکروبی عسل، به پاکسازی بدن و پیشگیری از بیماری‌های مختلف کمک می‌کند.
تقویت بدن و تقویت حافظهمصرف عسل به همراه کمی آب ولرم در روز به تقویت بدن و حافظه کمک می‌کند.
درمان سرماخوردگی و آلرژی‌هاعسل می‌تواند در درمان سرماخوردگی، رفع حالت‌های آلرژیک و رفع رفلاکس معده مؤثر باشد.
ضدآلرژی وجود گرده گل در عسل خام باعث تولید آنتی‌بادی در بدن می‌شود که به عنوان یک واکسن برعلیه آلرژی‌های فصلی عمل می‌کند.
مسکن برای زخم ها و سوختگی‌هاخواص ضد التهابی عسل باعث می‌شود که درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها بهبود یابد.
رفع بی‌خوابی و تقویت قوای جنسیمصرف عسل می‌تواند به درمان بی‌خوابی و همچنین تقویت قوای جنسی کمک کند.
جلوگیری از سرطانبرخی تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم عسل می‌تواند در جلوگیری از برخی انواع سرطان‌ها موثر باشد.

از کندوهای زاگرس تا آشپزخانه شما

طرز تهیه نوشیدنی دانه چیا و عسل و لیموترش برای کاهش وزن

نوشیدنی دانه چیا و عسل و لیموترش برای کاهش وزن

هیچ بحثی وجود ندارد که دانه چیا برای سلامتی شما بسیار مفید است. نوشیدنی انرژی زای دانه چیا و عسل و لیموترش یک نوشیدنی کم کربوهیدرات با پروتئین بالا است و برای کسانی که قصد کاهش دور شکم خود را دارند عالی است. دانه های چیای بی مزه با مقداری عسل و لیموترش فوق العاده خوشمزه می شوند.

  • مواد لازم نوشیدنی دانه چیا و عسل:
  • 2 قاشق غذاخوری دانه چیا
  • 1 قاشق غذاخوری عسل طبیعی
  • 2 قاشق چای‌خوری آب لیمو
  • 2 پیمانه آب
  • طرز تهیه:
  • دانه چیا، عسل، آب لیمو و 2 پیمانه آب را در یک بطری شیشه ای خوب مخلوط کنید.
  • بگذارید نوشیدنی دانه چیا و عسل حداقل 1 ساعت در یخچال بماند.
  • قبل از سرو، خوب هم بزنید و نوشیدنی را میل کنید.

یکی دیگر از روش های سالم مصرف دانه های چیا برای ورزشکاران، مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری دانه چیا و یک قاشق غذاخوری پودر پروتئین در نصف فنجان شیر نارگیل است.

طرز تهیه نوشیدنی دانه چیا و عسل و گلاب

مواد لازم نوشیدنی دانه چیا و عسل و گلابمقدار
دانه چیا1 قاشق غذاخوری
گلاب1 قاشق غذاخوری
عسل1 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده1 قاشق غذاخوری
آب جوش۱/۲ پیمانه

طرز تهیه:

  1. ابتدا دانه های چیا را در یک ظرف مناسب بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید.
  2. وقتی مخلوط از داغی افتاد و به دمای مناسب رسید، عسل و گلاب را اضافه کنیدو خوب مخلوط کنید.
  3. زعفران را پودر کرده و دم کنید و با چند قطعه یخ به شربت اضافه کنید.
  4. این شربت نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه برای کاهش جوش‌ها نیز مفید است.

تداخلات دارویی نوشیدنی دانه چیا و عسل

  1. ضد پلاکت و ضد انعقاد (داروهایی که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند): دانه چیا ممکن است با داروهای ضد پلاکت و ضد انعقاد تداخل داشته باشد. دانه چیا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است که ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. بنابراین هنگام مصرف دانه های چیا با داروها، غذاها یا مکمل هایی که دارای اثرات ضد انعقادی یا ضد پلاکتی هستند، احتیاط کنید.
  2. آنتی اکسیدان ها: دانه چیا ممکن است فعالیت آنتی اکسیدانی نشان دهد. بنابراین زمانی که با آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A، C و E ترکیب می شود، ممکن است اثرات رقابتی یا افزایشی داشته باشد.
  3. ضد فشار خون (داروهایی که فشار خون بالا را کنترل می کنند): در یک مطالعه، دانه چیا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که قبلاً داروهای فشار خون مصرف می کردند، فشار خون را کاهش داد. ترکیب این داروها با دانه های چیا ممکن است منجر به کاهش فشار خون شود.
  4. اسیدهای چرب امگا 3: دانه چیا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است. مشخص است که سطوح بالای اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. بنابراین، توصیه می‌شود از مصرف دانه‌های چیا با غذاها یا مکمل‌های غنی از اسیدهای چرب امگا 3 خودداری کنید.

سخن پایانی

در بررسی نوشیدنی خواص دانه چیا و عسل گفتیم که، دانه چیا با خواص غذایی فراوان به عنوان یک منبع غنی از فیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها شناخته می‌شود. همچنین، عسل نیز خواص زیادی دارد و منبع طبیعی انرژی می باشد. بنابراین از ترکیب دانه چیا و عسل می توانید به عنوان یک نوشیدنی خنک و مفید در فصول گرم سال لذت ببرید.

منابع
  1. www.tarladalal.com
  2. pharmeasy.in

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *