خواص عسل طبیعی

آیا عسل چاق کننده است یا لاغرکننده؟

عسل چاق کننده است

یکی از مهمترین سؤالات افرادی که به سلامتی و کنترل وزن خود اهمیت می‌دهند این است که آیا عسل چاق کننده است یا لاغرکننده؟ باید بگوییم عسل سرشار از قند است و ممکن است به افزایش وزن کمک کند. عسل همچنین حاوی آنتی اکسیدان های مفید و ترکیبات دیگری است که برای سلامتی شما بسیار مفید است. چنان چه قصد خرید عسل طبیعی و بهره مندی از خواص بی شمارش را دارید، توصیه می شود حتماً آن را از یک فروشنده یا زنبوردار معتمد خریداری نمایید!

آشنایی با خواص عسل

آشنایی با خواص عسل

قبل از این که به بررسی سؤال آیا عسل چاق کننده است یا لاغرکننده بپردازیم، خوب است که با برخی از خواص آن آشنا شویم. هزاران سال است که از عسل به عنوان غذا و حتی دارو استفاده می شود. عسل یک محصول طبیعی است که توسط زنبورها از شهد گل تهیه می شود و برای شیرین کردن غذاها و نوشیدنی ها به جای شکر معمولی استفاده می شود. این خوراکی مغذی، مقوی و ارزشمند در کنترل و مدیریت وزن تأثیر زیادی دارد. در ادامه به برخی از مهمترین خواص آن اشاره خواهیم کرد:

  1. آنتی اکسیدان بالا، عسل خام سرشار از چندین آنتی اکسیدان مهم مانند اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند و در نتیجه خطر آسیب سلولی اکسیداتیو را کاهش می دهند.
  2. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد، جایگزین کردن شکر معمولی با عسل با کیفیت بالا در رژیم غذایی شما ممکن است جنبه های مختلف سلامت قلب را بهبود بخشد، زیرا نشان داده شده است که چندین عامل خطر برای بیماری قلبی را کاهش می دهد. (جایگزینی قند معمولی با عسل ممکن است به کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون کمک کند.)
  3. بهبود زخم، عسل دارای خواص ضد باکتریایی است و ممکن است به بهبود زخم ها و درمان بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، درماتیت و تبخال کمک کند.
  4. بهتر از شکر تصفیه شده، اگرچه عسل سرشار از قند و کالری است، اما همچنان انتخاب بهتری نسبت به شکر تصفیه شده است.

مصرف بیش از حد عسل ممکن است به دلیل محتوای قند و کالری بالا، عوارض جانبی ایجاد کند. بنابراین، بهتر است از عسل برای جایگزینی سایر اشکال قند استفاده کنید و از آن در حد اعتدال لذت ببرید.

یک قاشق عسل چند کالری دارد؟

سوالپاسخ
یک قاشق چایخوری عسل چند کالری دارد؟1 قاشق چایخوری (7 گرم) عسل حاوی 21 کالری است.
1 قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل چند کالری دارد؟1 قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل حاوی 64 کالری است.

به خاطر داشته باشید که هرگز نباید به کودکان زیر یک سال عسل داده شود، زیرا خطر ابتلا به بوتولیسم نوزادان، یک بیماری جدی ناشی از باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم وجود دارد.

فواید دقیق عسل به نوع آن بستگی دارد. عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین فواید، مواد مغذی و آنزیم ها را برای سلامتی فراهم می کند. بیشتر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید پاستوریزه هستند و اکثر مواد مغذی و مفید خود را در فرآیند حرارت دادن از دست داده اند. اگر علاقه مند به امتحان عسل خام و ارگانیک و بهره مند شدن از فواید بی شمار آن هستید، بهتر است آن را از یک تولیدکننده محلی معتبر مانند فروشگاه شهدکده خریداری کنید.

[short_code_product_slider]

آیا عسل چاق کننده است؟

آیا عسل چاق کننده است؟

عسل اغلب به عنوان یک جایگزین سالم برای شکر معمولی به بازار عرضه می شود. در پاسخ به سؤال آیا عسل چاق کننده است باید بگوییم، عسل هم به عنوان یک منبع چاق‌کننده و هم به عنوان راهی برای لاغری معرفی شده است!

این امر باعث تردید می‌شود، زیرا باور کردن هر دو در کنار هم کمی دشوار است. اما باید باور کنید که این امر شدنی است. یعنی هم افرادی که اضافه وزن دارند و هم افرادی که لاغر هستند، می‌توانند از عسل استفاده کنند.

اگر چه عسل حاوی چربی نیست، اما همچنان می تواند به افزایش وزن کمک کند زیرا عسل سرشار از قند و کالری است، تقریباً 64 کالری در یک قاشق غذاخوری عسل (21 گرم) وجود دارد. وقتی شما هر روز بیش از نیاز بدن کالری دریافت کنید، با گذشت زمان، وزن شما افزایش پیدا خواهد کرد.

نوع افرادمقدار مجاز کالریمقدار مجاز قند (شکر یا عسل) به گرممقدار مجاز قند (شکر یا عسل) به قاشق
مردان150 کالری37 گرم شکر یا 50 گرم عسل9 قاشق چایخوری شکر یا 7 قاشق چایخوری عسل
زنان100 کالری20 گرم شکر یا 33 گرم عسل6 قاشق چایخوری شکر یا 5 قاشق چایخوری عسل
کودکان100 کالری20 گرم شکر یا 33 گرم عسل6 قاشق چایخوری شکر یا 5 قاشق چایخوری عسل

همچنین توصیه می‌شود حداکثر مقدار عسلی که روزانه مصرف می‌کنید، (۱۵۰ کالری برای مردان، 100 کالری برای زنان) باشد. این میزان به مرور زمان به دلیل قند و کالری که به بدن اضافه می‌کند، موجب افزایش وزن می‌شود. اما افرادی که قصد لاغری از طریق عسل را دارند، باید هر روز فقط یک قاشق غذاخوری عسل میل کنند. در واقع روش استفاده از عسل و میزان آن است که لاغری یا چاقی مصرف کنندگان را مشخص می‌کند.

خلاصه: افرادی که به دنبال لاغری هستند، باید در مصرف عسل محدودیت داشته باشند. تنها در صورتی عسل چاق کننده است که هر روز بیش از نیاز بدن کالری دریافت کنید. (به خصوص اگر اصلاحات دیگری در رژیم غذایی برای محاسبه این کالری اضافی انجام نشود.)

جدول ترکیب های چاق کننده با عسل

اگر اهداف شما چاق شدن با استفاده از عسل است، می‌توانید صبحانه‌های خود را با عسل ترکیب کنید، اما حتماً باید مقدار مصرفی را در حد معقول (حداکثر ۱۵۰ کالری در روز برای مردان و 100 کالری در روز برای زنان) نگه دارید تا افزایش وزن شما کنترل شود.

ترکیبات چاق‌کننده با عسلتوضیحات
عسل و تخم‌مرغتخم‌مرغ حاوی پروتئین، چربی و کربوهیدرات است و با ترکیب با عسل، انرژی زیادی به دست می‌آورید. می‌توانید 2 زرده تخم‌مرغ را با 50 میلی‌گرم عسل مخلوط و بخارپز کنید.
عسل و زردچوبهزردچوبه با کورکومین می‌تواند به افزایش اشتها کمک کند. می‌توانید 1 قاشق چای‌خوری زردچوبه را با یک لیوان آب مخلوط کرده و سپس 1 قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید.
عسل و شیرترکیب شیر و عسل می‌تواند به افزایش وزن و افزایش اشتها کمک کند. می‌توانید از ترکیب 2 قاشق چای‌خوری عسل و شیر بهره ببرید.
معجون‌های چاقی با عسلمعجون‌های مختلف حاوی عسل و مواد غذایی از جمله پودر نارگیل، بادام‌زمینی، گردو، دارچین، موز و غیره می‌توانند برای افزایش وزن مفید باشند.

عسل یک شیرین کننده طبیعی است و به دلیل داشتن قند زیاد می تواند سطح قند خون را به شدت افزایش دهد و برای بیماران دیابتی خطرناک باشد. مصرف عسل ممکن است باعث افزایش غیرمنتظره گلوکز خون شود و به طور بالقوه منجر به مشکلات سلامتی شود.

سخن پایانی

در پاسخ به سؤال آیا عسل چاق کننده است یا نه گفتیم که، اگرچه عسل حاوی چربی نیست، اما به علت مقدار زیاد قند و کالری، می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. بنابراین، افرادی که به دنبال لاغری هستند، باید مصرف عسل را محدود کنند و تنها مقدار معقولی از آن را در رژیم غذایی خود جای دهند.

منابع

www.hollandandbarrett.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *