خواص عسل طبیعی

آیا عسل طبیعی شکرک میزند؟ | شکرک عسل تقلبی چه شکلی است؟

آیا عسل طبیعی شکرک میزند

در پاسخ به سوال آیا عسل طبیعی شکرک میزند باید بگوییم عسل طبیعی و خالص باید شکرک بزند. آنزیم دیاستاز و همچنین قند (گلوکز) بالای موجود در عسل طبیعی از عوامل مهم در عمل شکرک زدن آن است. برخلاف تصور عموم مردم، اینکه عسل طبیعی شکرک میزند دلیل تقلبی بودن آن نیست، بلکه نشانه طبیعی بودن آن است. با خرید عسل طبیعی از فروشگاه محلی ما می توانید طعم زندگی سالم را به خانواده خود هدیه دهید!

آیا عسل طبیعی شکرک میزند؟

در پاسخ به این سوال که آیا عسل طبیعی شکرک میزند؟ باید گفت که اگر عسل بعد از مدتی شکرک زد طبیعی است زیرا عسل طبیعی و خالص شکرک میزند. آنزیم دیاستاز و قند (گلوکز) بالای موجود در عسل طبیعی از عوامل مهم شکرک زدن آن است. هر چه مقدار گلوکز عسل بیشتر باشد، عمل شکرک زدن زودتر اتفاق می افتد.

از آنجایی که عسل طبیعی شکرک میزند و مصرف کننده ها عسل مایع و شفاف را بیشتر می پسندند، تولیدکنندگان پس از استخراج عسل، آن را تقریبا به مدت 30 دقیقه در دمای 60 درجه سانتی گراد حرارت می دهند (فرآیند پاستوریزه کردن) تا تبلور یا شکرک زدن آن را به تأخیر بیندازند و عسل مدت طولانی تری روان و شفاف باقی بماند.

عسل در دمای اتاق (25 درجه سانتی گراد) حالتی نیمه روان دارد و صاف کردن آن در چنین دمایی بسیار مشکل و وقت گیر است. اما با گرم کردن عسل میتوان آن را روان تر کرد و عمل صاف کردن و زدودن ناخالصی ها را آسان تر و سریع تر انجام داد.

حرارت بیش از 49 درجه ی سانتی گراد آنزیم های عسل را از بین میرد با این حال بیشتر عسل های موجود در بازار، تا 66 درجه ی سانتی گراد گرم (پاستوریزه) شده اند تا از تبلور (سفت و غلیظ شدن و شکرک زدن) و تخمیر آنها جلوگیری شود.

شکرک عسل تقلبی چه شکلی است؟

شکرک عسل تقلبی چه شکلی است؟ تصوری غلط در ایران وجود دارد که اگر عسلی رس ببندد یا به اصطلاح شکرک بزند می گویند تقلبی است. در صورتی که علت شکرک زدن عسل وجود گلوکز در آن است. (گلوکز یکی از قندهای موجود در عسل است.)

عسل شکری عسلی است که زنبوردار به جای شهد گل، شکر در اختیار زنبور می گذارد و آن عسل عطر و بوی گل را ندارد و وزن آن نسبت به عسل طبیعی کمتر است، احتمال آن وجود دارد که عسل شکری به دلیل اشباع زیاد شکر شکرک بزند ولی بلورهای آن درشت تر از زمانی است که عسل طبیعی شکرک میزند.

با توجه به اینکه عسل سومین ماده تقلبی در جهان است فروشگاه شهدکده با قرار دادن برگه آزمایش در کنار محصولات خود و هفت روز ضمانت بازگشت کالا، طبیعی و ارگانیک بودن محصولات خود را تضمین میکند.

[short_code_product_slider]

عسل شکرک زده را چکار کنیم؟

عسل شکرک زده را چکار کنیم؟ با گذشت زمان عسل طبیعی شکرک میزند و این فرایند طبیعی است و هیچ گونه تأثیری روی خواص و کیفیت آن نمیگذارد. برای آب کردن این شکرک میتوان از آب گرم استفاده کرد. ( حرارت دادن عسل در دمای بالاتر از 40 درجه سانتی گراد، باعث میشود ترکیبات فرار عطر و طعم آن شروع به تبخیر کنند و آنزیم های آن غیرفعال شوند و حرارت بیش از 49 درجه سانتی گراد آنزیم ها را از بین می برد.)

نتیجه گیری

در نتیجه در جواب این سوال که عسل طبیعی شکرک میزند باید گفت از آنجایی که عسل طبیعی، شربتی، تقلبی در ساختار خود گلوکز دارند، پس امکان شکرک زدن برای هر نوع عسلی وجود دارد و برای آزمایش عسل طبیعی استفاده از روش های سنتی مانند شکرک زدن توصیه نمیشود و بهتر است به آزمایشگاه هایی که تخصص در تشخیص عسل دارند مراجعه کنید.

منابع
  1. کتاب معجزه عسل: نکات عملی برای سلامت، تغذیه و زیبایی – پنی استن وی
  2. کتاب عسل درمانی – خواص غذایی، دارویی و درمانی عسل – دکتر مسعود هاشمی
  3. کتاب عسل درمانی – اکرم منصوری
  4. ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *