خواص عسل طبیعی

طبع عسل گرم است یا سرد | عسل گون چه طبعی دارد؟

طبع عسل

به نظر شما آیا ارتباطی بین طبع عسل و مزاج‌های مختلف وجود دارد؟ عسل از دیرباز به عنوان یک ماده طبیعی با طعم شیرین و خواص درمانی بسیار شناخته شده است. انتخاب عسل با طبع مناسب به افراد کمک می‌کند تا تعادل مزاجی خود را حفظ کنند و از خواص بی شمار عسل بهره مند شوند. در این مقاله، ما به تفصیل به بررسی سؤال طبع عسل گرم است یا سرد و تأثیر طبع عسل بر مزاج‌های مختلف می‌پردازیم. چنان چه قصد خرید عسل طبیعی و بهره مندی از خواص بی شمارش را دارید، توصیه می کنم حتماً آن را بر اساس طبع و مزاج خود انتخاب کنید!

طبع چیست و چه تفاوتی با مزاج دارد؟

انواع مزاج ها

قبل از اینکه به بررسی سؤال طبع عسل گرم است یا سرد بپردازیم، باید تفاوت بین طبع و مزاج را درک کنیم. طبع طبیعت هر فرد است و به صورت ارثی به وی منتقل می‌شود و عوامل زیادی همچون وراثت، منطقه جغرافیایی، تغذیه و… در شکل گرفتن آن تأثیر می گذارد. طبع را نمی‌توان تغییر داد، اما مزاج با توجه به نوع غذاهای مصرفی قابل تغییر است.

نوع طبعویژگی‌ها
طبع سرد– سرما تا عمق جان نفوذ می‌کند – پوست روشن – خونسرد – کمتر عصبانی می‌شوند – میل به استراحت و خواب – کم انرژی – ریزش مو – کبد کمتر انرژی می‌دهد – اضافه وزن – افزایش خطر ام اس و پارکینسون
طبع گرم– زودجوش و برونگرا – صمیمی تر با دیگران – بیشتر عصبانی می‌شوند – میل به شیرینی‌جات – بدن داغ – عطش زیاد – تعریق، جوش و خارش پوست یا شوره سر در این افراد بیشتر است
طبع معتدل– معتدل در واکنش به دما و غذا – سازگار با شرایط مختلف – پایدار در خلق و خو – بیماری‌های نهفته بدون علایم زیاد

در ادامه ویژگی‌های افرادی با مزاج‌های اصلی یا چهارگانه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نوع مزاجطبعویژگی‌ها تغذیه مورد توصیهممنوعیت‌ها
مزاج صفراویگرم و خشکپوست زرد، استخوان‌بندی درشت، چشم‌های سفید، حساسیت به گرما، عطش زیاد در تابستانمیوه‌های سرد و ترش، ترشی، لواشک، سرکهگوشت قرمز، مواد غذایی سرخ شدنی، خربزه، فندق
مزاج سوداویسرد و خشکپوست سفید، سرمایی، تمایل به خواب بیشتر، کمبود انرژی در سرما، دقیق و منظم، دوراندیشگوشت گوسفند، گوشت خروس، گوشت شتر، نبات سفیدگوشت گوساله، ماهی، عدسی، لوبیا، بادمجان
مزاج دمویگرم و ترپوست سفید و سرخ، عضلانی، رگ‌های برجسته، تحمل سرما و گرما، قوی‌ترین دسته جسمانیخوردن همه غذاها، تمایل به ترشی و شیرینیآب یخ، نوشابه، تخم مرغ، بادمجان، ترشی، سیر
مزاج بلغمیسرد و‌ ترچاق، پوست سفید، مو‌های کم پشت، خواب زیاد، کم انرژی، آرامش در رفتارخوردن مواد گرم و شیرینی‌جات، ادویه‌هاکاهو، هندوانه، گرمک، کدو خورشی، کیوی

شناسایی مزاج می‌تواند به شما کمک کند تا تغذیه مناسب‌تری داشته باشید. می‌توانید برای شناسایی مزاج خود به یک پزشک طب سنتی مراجعه کنید یا از وب‌سایت‌هایی که تست مزاج ارائه می‌دهند استفاده کنید.

عسل گرم است یا سرد؟

عسل گرم است یا سرد

در پاسخ به سوال طبع عسل گرم است یا سرد باید بگوییم، طبع عسل به گل‌ها و گیاهانی بستگی دارد که زنبورها از شهد آن‌ها تغذیه کرده اند. برخی عسل‌ها از منابع شهدی گرم مزاج تغذیه می‌کنند، در حالی که بعضی دیگر از منابع شهدی سرد مزاج مانند کنار و گشنیز بهره می‌برند و طبع معتدل‌تری دارند.

  1. عسل با طبع گرم (مخصوص افراد بلغمی و سوداوی)
  2. عسل طبع سرد (مناسب برای صفراوی ها و دموی ها)
  3. عسل با طبع معتدل (سازگار با همه مزاج ها)

شناخت طبع عسل و این که عسل مناسبی را برای مزاج خود انتخاب کنیم، بسیار اهمیت دارد. مصرف عسل مناسب با طبع فرد می‌تواند به تعادل مزاجی کمک کند و تأثیرات مثبتی بر سلامتی او داشته باشد. به عنوان مثال:

  1. تعادل مزاجی: مصرف عسل با توجه به طبع فرد، می‌تواند به تعادل مزاجی افراد کمک کند.
  2. تقویت سیستم ایمنی: عسل دارای ویژگی‌های ضد‌باکتریایی و ضد‌التهابی است و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.
  3. تسکین علائم سرماخوردگی: مصرف عسل با طبع مناسب می‌تواند علائم سرماخوردگی مانند سرفه و گلو درد را کاهش دهد.
  4. افزایش انرژی: عسل به عنوان یک منبع انرژی زای طبیعی به افراد با مزاج سرد، انرژی بیشتری می‌دهد.

عسل گون چه طبعی دارد؟

عسل گون چه طبعی دارد

عسل گون چه طبعی دارد؟ در طب سنتی، طبع عسل گون معتدل گرم است، به این معنی که گرمی آن نه زیاد است و نه کم. میزان گرمی عسل بستگی به گلی دارد که زنبور از شهد آن تغذیه می‌کند. شهد گل گیاه گون باعث می‌شود که گرمی عسل گون یک گرمی معتدل و متوسط باشد.

از نظر طب سنتی، افرادی که مزاج گرم دارند، می‌توانند از عسل‌هایی با گرمی کمتر مانند عسل گون، عسل کنار، عسل مرکبات، عسل گشنیز و عسل زرشک استفاده کنند. اما افرادی که مزاج سردی دارند، می‌توانند از همه نوع عسل‌ها استفاده کنند، با این حال در صورت زیاد شدن سردی بدن، توصیه می‌شود از عسل‌هایی با گرمی بیشتر مانند عسل آویشن، عسل سیاهدانه و عسل یونجه استفاده کنند.

در مواقع سرماخوردگی، ضعف بدن یا گسترش ویروس‌ها مانند ویروس سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا، توصیه می‌شود بدن را گرم نگه داشت تا بتواند بهتر با این شرایط مقابله کند. بنابراین، در این شرایط، توصیه می‌شود از عسل‌هایی با گرمی بیشتر مانند عسل آویشن استفاده کنید.

درباره مصرف عسل گون در فصول مختلف، در طب سنتی توصیه می‌شود در فصل تابستان از خوراکی‌های خیلی گرم پرهیز کنید و در فصل زمستان ترجیحاً از خوراکی‌های سرد کمتر استفاده کنید. بنابراین، در فصل تابستان، بهتر است از عسل‌های معتدل مانند عسل گون استفاده کنید. با این حال، مصرف عسل گون در زمستان نیز توصیه می‌شود، زیرا به طور کلی همه عسل‌ها طبع گرمی دارند و در فصل سرد نیاز بدن به گرمی بیشتری می‌باشد.

خلاصه: در پاسخ به سؤال عسل گون چه طبعی دارد گفتیم که، برای افراد با مزاج گرم، توصیه می‌شود از عسل‌های با گرمی کمتر مانند عسل گون، عسل کنار، عسل مرکبات، عسل گشنیز و عسل زرشک استفاده کنند. افراد با مزاج سرد، می‌توانند از هر نوع عسلی استفاده کنند و در صورت زیاد شدن سردی بدن، بهتر است از عسل‌های با گرمای بیشتر مثل عسل آویشن، عسل سیاهدانه و عسل یونجه استفاده کنند.

عسل کنار گرم است یا سرد؟

عسل کنار گرم است یا سرد

عسل کنار گرم است یا سرد؟ در طب سنتی، عسل کنار با سایر انواع عسل‌ها از نظر طبع متفاوت است. این عسل از درخت کنار استخراج می‌شود که برگ و میوه آن طبع سردی دارند. بنابراین، طبع شهد مربوط به این گیاه نیز به طور کلی گرمای کمتری دارد و در دسته‌ی طبع‌های معتدل قرار می‌گیرد. به همین دلیل، افرادی که عسل را به دلیل داشتن طبع گرمی مصرف نمی‌کنند، می‌توانند به جای آن از عسل کنار استفاده کنند. در نتیجه، عسل کنار به عنوان یک عسل با طبع گرم کمتر معرفی می‌شود.

همچنین عسل کنار به دلیل طبع معتدلی که دارد، به عنوان یک روش موثر برای درمان جوش و آکنه‌های صورت شناخته شده است. همچنین، استفاده موضعی از عسل کنار بر روی موهای سر، باعث تقویت ریشه مو و بهبود طراوت پوست سر می‌شود. برای بهره‌برداری حداکثری از خواص عسل کنار، می‌توان آن را با آلوئه‌ورا ترکیب کرده و از این ترکیب به عنوان یک ماسک مفید برای پوست استفاده نمود.

خلاصه: در پاسخ به سؤال عسل کنار گرم است یا سرد گفتیم که، عسل کنار در طب سنتی به عنوان جایگزینی برای افرادی که عسل با طبع گرم را مصرف نمی‌کنند، توصیه می‌شود. همچنین، عسل کنار به عنوان درمانی مؤثر برای جوش و آکنه‌های صورت شناخته شده است و استفاده موضعی از آن بر روی موهای سر، بهبود ریشه مو و طراوت پوست سر را فراهم می‌کند.

فواید دقیق عسل به نوع آن بستگی دارد. عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین فواید، مواد مغذی و آنزیم ها را برای سلامتی فراهم می کند. بیشتر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید پاستوریزه هستند و اکثر مواد مغذی و مفید خود را در فرآیند حرارت دادن از دست داده اند. اگر علاقه مند به امتحان عسل خام و ارگانیک و بهره مند شدن از فواید بی شمار آن هستید، بهتر است آن را از یک تولیدکننده محلی معتبر مانند فروشگاه شهدکده خریداری کنید.

[short_code_product_slider]

راهنمای جامع طبع عسل

حال که مفاهیم طبع و مزاج را تا حدی درک کردیم، به بررسی طبع عسل می‌پردازیم. اغلب افراد عسل را به عنوان یک ماده غذایی با طبع گرم تلقی می کنند. اما این مفهوم نادرست است. در واقع، طبع عسل ها با توجه به منبع شهدی‌ که زنبور عسل از آن تغذیه کرده است متغیر است. در جدول زیر طبع عسل های مختلف مشخص شده است:

نوع عسلطبع عسلمناسب کدام گروه
عسل سیاه دانهگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل آویشنگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل برازمبلگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل یونجهگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل رازیانهگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل اسطوخودوسگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل شبدرگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل آفتابگردانگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل مریم گلیگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل نمدارگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل لعل کوهستانگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل اوکالیپتوسگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل گون گزانگبینگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل قنقالگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل خارکیوارگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل بادامگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل بهارنارنجگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل جاشیرگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل شویدگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل پنج انگشتگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل پنبهگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل پیچکگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل زنیانگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل جعفریگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل پونه کوهیگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل کاکوتیگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل مریم نخودی (کلپوره)گرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل زعفرانگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل کنجدگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسلک ترنجبینگرمافراد بلغمی و سوداوی
عسل گونمعتدلهمه افراد
عسل گون گزانگبینمعتدلهمه افراد
عسل چندگیاه دشتمعتدلهمه افراد
عسل چهل گیاه کوهستانمعتدلهمه افراد
عسل اقاقیاسردصفراوی ها و دموی ها
عسل زرشکسردصفراوی ها و دموی ها
عسل عنابسردصفراوی ها و دموی ها
عسل کنارسردصفراوی ها و دموی ها
عسل گشنیزسردصفراوی ها و دموی ها
عسل سماقسردصفراوی ها و دموی ها
عسل خارشترسردصفراوی ها و دموی ها

اگر شما مزاج گرم دارید، می‌توانید با خیال راحت از عسل‌های با طبع سرد استفاده کنید. این عسل‌ها مزاج سردی دارند و با مزاج گرم شما تعادل ایجاد می‌کنند. مثلاً، عسل گشنیز و عسل کنار از جمله عسل‌هایی هستند که برای شما مناسب‌تر هستند.

مصرف معقول عسل برای انواع طبع

اگرچه مقادیر دقیق مصرف عسل برای افراد با مزاج‌های مختلف تا به حال مورد تحقیق قرار نگرفته است، انجمن قلب آمریکا حداکثر قند اضافه شده در روز برای افراد را مشخص کرده است. این مقادیر به شرح زیر هستند:

  1. مردان: حداکثر 150 کالری (حدود 37 گرم شکر یا 50 گرم عسل) قند اضافه شده در روز.
  2. زنان: حداکثر 100 کالری (حدود 20 گرم شکر یا 33 گرم عسل) قند اضافه شده در روز.
  3. کودکان: کودکان نیز می‌توانند حداکثر 100 کالری (حدود 20 گرم شکر یا 33 گرم عسل) قند اضافه شده در روز مصرف کنند.
مصرف مجاز عسل (گرم) (قاشق چایخوری)
مردها50 گرم7 قاشق چایخوری
زن‌ها33 گرم5 قاشق چایخوری
کودکان ۲ تا ۱۸ ساله33 گرم5 قاشق چایخوری

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع طبع عسل پرداختیم و گفتیم که عسل‌ها می‌توانند از طبع‌های گرم تا سرد داشته باشند و باید با توجه به طبع و مزاج شخصی مصرف شوند. همچنین، مصرف عسل به مقدار معقول و مطابق با مقادیر مجاز می‌تواند به تعادل مزاج و سلامتی شما کمک کند.

منابع

  1. www.ghafaridiet.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *